ماهان شبکه ایرانیان

طرح جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایران در حال حاضر مونتاژکننده موتورسیکلت‌های برقی شناخته شده که حدود 20 درصد آن تولید داخل و مابقی کاملا وارداتی است. به‌طور کلی استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در ایران چندان زیاد نیست که عمدتا دلیل آن بالا بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی و باتری‌ آن‌ها اعلام می‌شود؛ چراکه در این نوع موتورها پنج تا شش باتری استفاده می‌شود و قیمت باتری‌ها هم بیش از سه میلیون تومان است.

البته قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ بنابراین تاکنون به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌کردند. پس از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این فراورده نفتی، بی‌شک موتورهای برقی مورد توجه بیش‌تری قرار می‌گیرد و این در حالی است که  رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران چندی پیش اعلام کرده که برای تولید موتورسیکلت‌های برقی طرح و ایده‌های جدیدی ارائه شده که طبق این طرح‌ها می‌توان طی دو سال 80 درصد موتورهای فرسوده را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کرد.

موتورسواران چگونه سود می‌برند؟

با اجرای چنین طرحی تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی می‌توانند در مدت دو سال، سه میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده را جمع‌آوری و با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنند. در این میان، وزارت نیرو اعلام آمادگی کرده است و با توجه به این‌که این نوع وسیله نقلیه روزانه 200 کیلومتر می‌پیماید و سالانه 2100 لیتر بنزین مصرف می‌کند که هزینه آن 6 میلیون تومان می‌شود، با اجرای این طرح،  هزینه برق مصرفی آن حدود 600 هزار تومان در سال خواهد بود و از این محل هر دارنده موتور 5 میلیون تومان در سال منفعت می‌برد.

هم‌چنین سالانه 2100 لیتر بنزین به ازای هر دستگاه موتورسیکلت کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت که این بنزین را می‌توان صادر کرد. براساس آمار، پیاده‌سازی این طرح برای 300 هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران حدود 1.5 میلیون تن آلایندگی از فضای شهر را کاهش خواهد داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان