ماهان شبکه ایرانیان

ماجرای دپوی ۴۰۰ خودرو مناطق آزاد

طبق اعلام یک مقام مسئول در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حدود ۴۰۰ دستگاه از خودروهای دپو شده مربوط به آن دسته از خودروهایی هستند که صاحبان آنها به منظور شماره‌گذاری و تردد مجاز در مناطق آزاد و طبق ضوابط مربوطه وارد کرده بودند، اما در این فاصله با تغییر ضوابط فنی واردات خودرو و بی‌اطلاعی واردکنندگان از این مصوبه، خودروهایی وارد شدند که اکنو ...

ماجرای دپوی 400 خودرو مناطق آزاد

به گزارش ایسنا، بعد از آنکه از مجموع حدود 12 هزار و 300 خودروی دپو شده در گمرک، بنادر و مناطق‌آزاد با مصوبه هیات وزیران در دی پارسال، طی شش ماه حدود 7500 دستگاه از این خودروها آزاد شد، حدود 5000 دستگاه دیگر باقی ماند که به علت پایان مهلت تعیین شده، امکان ترخیص نداشتند.

در این فاصله تاکنون بارها رایزنی در مورد تعیین تکلیف این خودروها انجام شده ولی اتفاقی نیفتاد و حتی اخیرا دژپسند-وزیر اقتصاد- پیشنهادی برای مشخص شدن وضعیت خودروها به هیات دولت ارائه کرد ولی هنوز تصمیمی در این رابطه اخذ نشده است.

اما بخشی از این خودرها در مناطق‌آزاد قرار دارند که وضعیت آنها در گفت‌وگو با ناصر خرمالی - مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده مناطق آزاد - مورد بررسی قرار گرفته است.

خرمالی، تعداد خودروهای دپو شده در مناطق‌آزاد را حدود 400 دستگاه اعلام کرد و گفت: شرایط آنها با خودروهایی که برای سرزمین اصلی وارد شده بودند، متفاوت است. این در حالی است که بخش زیادی از خودروهای مربوط به سرزمین اصلی طبق مصوبه هیات وزیران در دی‌ماه سال گذشته تعیین‌تکلیف و ترخیص شدند که خودروهای زیر 2500 سی‌سی و با ثبت سفارش بودند.اما این حدود 400 دستگاه خودرو مناطق آزاد، خودروهایی هستند که فقط برای تردد در این مناطق وارد شده‌اند و مشکل این است که ثبت سفارش ندارند،  بالای 2500 سی‌سی بوده و در بین آنها خودروهای ساخت آمریکا و یا سفارش آمریکا وجود دارد، البته تعدادی هم کمتر از 2500 سی‌سی هستند.

واردکنندگان از مصوبه جدید واردات خودرو به مناطق آزاد خبر نداشتند

 مدیر توسعه صادرات، گمرکو ارزش افزوده مناطق  آزاد در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: در دی‌ماه‌ سال 1396 طی مصوبه هیات وزیران ضوابط فنی واردات خودرو در مناطق آزاد شبیه واردات خودرو به سرزمین اصلی شد که طی آن ثبت سفارش اجباری و واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی و همچنین ساخت و سفارش آمریکا ممنوع شده بود، اما در همین زمان فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و یا مردم با توجه به اینکه اطلاع رسانی مناسبی هنوز دراین‌باره انجام نشده بود و اطلاعی از  مصوبه نداشتند کماکان به روال سابق و طبق مقررات مناطق آزاد بدون ثبت سفارش و در نظر گرفتن شرایط جدید این خودروها را وارد کرده بودند.

وی با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف خودروهای دپو شده، ادامه داد: خودروهای دپوشده مناطق آزاد، فاقد ثبت سفارش،کمتر و بالای  2500 سی‌سی، آمریکایی و یا غیرآمریکایی هستند؛ بنابر این باید در اولویت اول خودروهای فاقد ثبت سفارش و بالای 2500 سی‌سی که غیرآمریکایی هستند،‌تعیین تکلیف شوند. همچنین تعیین تکلیف خودروهای فاقد ثبت سفارش،بالای 2500 سی‌سی و آمریکایی و یا سفارش آمریکا که تعداد آنها به حدود 70 دستگاه می‌رسد، نیازمند سیاست‌گذاری کلان و بررسی‌های خاصی از سوی مسئولان و صاحب‌نظران است که باید در اولویت بعدی انجام شود.

خودروهای مناطق مشکل ارزی ندارند

خرمالی، همچنین درباره اینکه آیا این 400 خودرو مشکل ارزی دارند؟ توضیح داد: خیر این خودروها در مقاطع ابتدایی سال 1396 که شرایط ارزی حساس نبود و کالاها بدون انتقال ارز و یا با حساب شخصی وارد می‌شد، خریداری شده‌اند. در نتیجه ارز آنها نیز براساس ارز بازار آزاد خریداری و پرداخت شده است و نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی ندارد، چراکه مابه‌التفاوت برای خودروهایی که با ارز دولتی وارد شده بودند اجباری است و باید اختلاف آن با ارز نیمایی را پرداخت کنند.

وی بر ضرورت تعیین تکلیف خودروهای دپو شده تاکید کرد و یادآور شد: به هر حال این خودروها سرمایه مردم و در مجموع سرمایه‌های ملی هستند که بابت آنها هزینه شده و اینکه سال‌ها بلاتکلیف باقی بماند، مناسب نیست و لازم است که وضعیت آنها مشخص شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان