شوک تورمی بنزین فروکش کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، تازه ترین گزارش مرکز آمار از روند قیمت ها نشان می دهد که سطح عمومی قیمت ها در دی ماه نسبت به آذرماه، 0.8 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در آذرماه، شاخص قیمت ها متاثر از افزایش نرخ بنزین، نسبت به آبان ماه، 3.2 درصد رشد یافته بود. بدین ترتیب می توان گفت که اثر شوک بنزین تا حد زیادی تخلیه شده است. به موازات افت تورم ماهانه، روند نقطه به نقطه شاخص قیمت ها که وضعیت شاخص قیمت ها در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال 97 را نشان می دهد، به 26.3 درصد رسید که از شهریور پارسال تاکنون سابقه نداشته است. همزمان با این افت شاخص، متوسط 12 ماهه شاخص قیمت ها که از مهر امسال، روند نزولی به خود گرفته، به این روند ادامه داد و در سطح 38.6 درصد ایستاد.

به استناد گزارش شاخص قیمت دی ماه، در گروه خوراکی ها، بیشترین رشد ماهانه قیمت 3 درصد و از آن گروه میوه و خشکبار (انار، موز و هندوانه) بوده است. در بین کالاهای غیر خوراکی نیز گروه حمل و نقل (با رشد 3 درصدی شاخص گروه)، بیشترین رشد قیمت را داشته که عمدتاً متاثر از رشد قیمت خودروهای سواری بازار بوده است. این رشد گروه حمل و نقل همزمان با رشد نسبی نرخ ارز در اثر اتفاقات یک ماه اخیر رخ داده است. از سوی دیگر، رشد 3 درصدی شاخص قیمت گروه حمل و نقل، در شرایطی که آذرماه این گروه رشد ماهانه عجیب و غریب 14.7 درصد را داشت، قابل توجه است.

در آذرماه بود که با افزایش قیمت بنزین و رشد شاخص قیمت گروه حمل و نقل، تغییرات ماهانه شاخص قیمت کالاهای خوراکی نیز برای خانوارهای کم درآمد رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد و به 5.1 تا 6.9 در دهک های سوم تا اول رسید. با این حال، پس از فروکش کردن شوک بنزینی قیمت ها، گروه کالاهای خوراکی برای خانوارهای کم درآمد بیشترین افت شاخص را شاهد بوده، به طوری که درصد تغییر ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده این گروه کالایی برای دهک های اول تا سوم، به ترتیب به منفی 7 دهم، منفی 5 دهم و منفی 4 دهم درصد رسیده است.

aa16846c-2425-4107-aaf7-0029bb8ddef2

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان