انتشار گسترده یک ویروس کشنده در چین

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، مقامات چینی در تلاش هستند تا جلوی انتشار ویروس جدیدی را بگیرند که تاکنون باعث مرگ ٦ نفر شده و تقریبا ٣٠٠ نفر را آلوده کرده است. چین تأیید کرده که انتقال این ویروس از طریق انسان صورت می‌گیرد.

شهر ووهان شهری در چین است که نخستین‌بار این ویروس در آنجا شناسایی شد. به همین دلیل، این ویروس به نام «ووهان» شناخته می‌شود. حالا مقامات این شهر روز سه‌شنبه اعلام کردند که در حال انجام اقدامات جدیدی برای مقابله با انتشار این ویروس هستند؛ اقداماتی مثل کنسل‌کردن جشن‌های ‌سال نو که به تنهایی صدها‌ هزار بازدیدکننده را از داخل و خارج چین به خود جذب می‌کند. سی‌ان‌ان گزارش داده که آژانس‌های مسافرتی از خارج‌کردن مسافران از شهر ووهان منع شده‌اند و کنترل‌های زیادی ازجمله دستگاه‌های حرارتی تشخیص ویروس در مناطق عمومی صورت می‌گیرد و قرار است این کنترل‌ها افزایش یابد. پس از آنکه روزنامه دولتی «مردم» در گزارشی نوشت که انتشار این ویروس ربط و نسبتی با یک بازار غذاهای دریایی و حیوانات زنده دارد، پلیس‌های ترافیکی در نقاط مختلف، خودروهای شخصی را که وارد شهر می‌شوند یا از شهر خارج می‌شوند، بازرسی می‌کنند تا ببینند که مرغ و خروس زنده یا حیوانات وحشی در این خودروها وجود دارد یا نه.

اقدامات جدید پس از آن صورت می‌گیرد که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوی چین، روز دوشنبه دستور داد تا «تلاش‌های قاطعی برای مقابله با گسترش» این ویروس صورت بگیرد. با این حال آنها بسیاری نگران هستند که انجام اقدامات به خاطر شرایط کند و آهسته بروکراتیک در حال دیرشدن است و دولت نمی‌تواند اقدامات موثری را در زمان مناسب انجام دهد. به گزارش روزنامه دولتی چین، گر چه ویروس کشنده نخستین‌بار در اواسط دسامبر در شهر ووهان شناسایی شد، اما دستگاه‌های حرارتی مادون قرمز برای تشخیص عامل بیماری‌زا در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های شهری تا ١٤ ژانویه نصب نشد. روز سه‌شنبه، کمیسیون بهداشت ملی چین، اعلام کرد که این کمیسیون پرونده ٢٩١ مورد از افراد آلوده به این ویروس را دریافت کرده و ٧٧ مورد دیگر نیز در روز ٢٠ ژانویه (دوشنبه) گزارش شده است. به گزارش کمیسیون بهداشت ملی، این ٢٧٠ بیمار در ایالت «هوبِی»، ایالتی که شهر ووهان در آن قرار دارد، شناسایی شده‌اند؛ گر چه در پکن نیز ٥ مورد، در ایالت گوانگدونگ ١٤ مورد و در شانگهای نیز دو مورد شناسایی شده‌اند. البته موارد مشکوکی نیز در ایالت‌های یونآن، سیچوآن، گوانگشی و شاندونگ گزارش شده است. تا روز سه‌شنبه بعدازظهر، پس از آنکه کمیسیون بهداشت ملی اعلام کرد که یک مرد شصت‌وشش ساله و یک زن چهل‌وهشت ساله در روز دوشنبه بر اثر این ویروس جان باخته‌اند، تعداد کشته‌های این ویروس به

 ٦ تن رسید.

تا پایان روز دوشنبه ٦٠ مورد جدید در شهر ووهان شناسایی شد. فعلا نوجوانی پانزده ساله، جوان‌ترین فرد مبتلا به این ویروس است. در روزهای آتی، صدها ‌میلیون چینی به خاطر مراسم‌ سال نو سفرهای خود را در داخل چین و خارج از این کشور آغاز می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها در سطح جهان شده است.

خارج از چین اما به نظر می‌رسد ویروس تاکنون توانسته تا تایلند، ژاپن و کره‌جنوبی گسترش پیدا کند. یکی از بیمارانی که در کره‌جنوبی در شهر ووهان حضور داشته به مقامات بهداشتی این کشور گفته، او روز شنبه تب کرده و مفاصل بدنش درد گرفته و یکی از پزشکان در شهر ووهان بیماری او را سرماخوردگی تشخیص داده و قرص‌های مرتبط را برایش تجویز کرده است. این خانم بیمار سپس به سمت کره‌جنوبی حرکت می‌کند. گر چه در گزارش‌های ابتدایی گمانه‌ها حاکی از این بود که این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، اما مقامات بهداشتی چین حالا می‌گویند که «قطعا انتقال ویروس از انسان به انسان» است. گفته می‌شود یک بیمار در یک بیمارستان باعث آلوده‌شدن ١٤ نفر از کارکنان بیمارستانی شده است؛ همین موضوع نشان می‌دهد که این ویروس خیلی ساده‌تر از آنچه که گمان می‌کنیم، گسترش می‌یابد.

حالا بسیاری از مردم ویروس جدید را با ویروس سارس (سندروم حاد تنفسی) که در ‌سال ٢٠٠٢ و ٢٠٠٣ در آسیا ٨‌هزار نفر را آلوده کرد و منجر به مرگ ٧٧٤ نفر شد، مقایسه می‌کنند. در ابتدای شیوع سارس در آن سال، مقامات چینی اخبار واقعی در مورد آن را سانسور کردند و همین موضوع باعث شد که مردم خطر واقعی این ویروس را درک نکنند و نتوانند جلوی گسترش آن را بگیرند و باعث شد تا این ویروس به‌سرعت در آسیا شیوع پیدا کند. «ژانگ نانشان» یکی از متخصصان کمیسیون بهداشت ملی چین روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه دولتی چین گفته در حالی ‌که این ویروس به اندازه سارس، جدی نیست اما تعداد افراد آلوده به این ویروس «در حال افزایش» است با این حال، نرخ مرگ‌ومیر افراد آلوده به این ویروس «چندان نمایانگر واقعیت نیست».

تا روز سه‌شنبه بعدازظهر، پس از آنکه کمیسیون بهداشت ملی اعلام کرد که یک مرد شصت‌وشش ساله و یک زن چهل‌وهشت ساله در روز دوشنبه بر اثر این ویروس جان باخته‌اند، تعداد کشته‌های این ویروس به ٦ تن رسید. تا پایان روز دوشنبه ٦٠ مورد جدید در شهر ووهان شناسایی شد. فعلا نوجوانی پانزده ساله، جوان‌ترین فرد مبتلا به این ویروس است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان