باشگاه خبرنگاران جوان: سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در دومین رویداد تولید محتوای بسیج گفت: فیلتر و عدم اجازه نصب برنامه در سکوهای نرم افزاری پیشتر اتفاق افتاده بود، اما ورود به صفحه شخصی کاربران در موبایل و حذف برنامه بر روی موبایل شخصی افراد بدون اجازه صاحبان آنها و مسدودسازی دهها هزار صفحه در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توئیتر که میلیونها دنبال کننده داشتند، تاکنون در دنیا اتفاق نیفتاده بود. برهمین اساس باید ما در چنین فضایی محتوای بومی و سکوهای مناسب برای اشاعه آنها در جهان داشته باشیم.
فیروز آبادی با اشاره به حذف برنامهها و محتوای کاربران ایرانی از سکوهای نرم افزاری و شبکههای اجتماعی بیان کرد: برنامههای ایرانی را از سکوهای نرم افزاری حذف کرده و محتوای احساسی مردم نسبت به سردار دلها شهید سپهبد قاسم سلیمانی را پیش از انتشار پاک میکنند و همه اینها اقداماتی است که در تاریخ بشریت بی سابقه بوده است.
وی ضمن قدردانی از زحمات بسیجیان کشور در سه حوزه محتوایی بازیهای موبایلی، نرم افزارهای موبایلی و تولید انیمیشن با بیان این مطلب افزود: امروز شاهد شکل گیری یک اقتصاد بزرگ فرهنگی و رقابت فشرده در حوزه فضای مجازی در دنیا هستیم که خوشبختانه کشور به دلیل برخورداری از جوانان با انگیزه و عزم ملی برای اشاعه ایده و فرهنگ ایرانی –اسلامی در کنار نظام آموزشی نسبتا مناسب، به فضایی در این حوزه دست یافته که بشارت دهنده آینده روشنی برای مواجهه با توطئههای دشمنان و استواری در برابر آنها است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از حمایت مرکز ملی فضای مجازی از نهضت تولید محتوا و عرضه آن بر روی سکوهای ایرانی به دنیا خبر داد. فیروز آبادی با بیان این که ایران جزو معدود کشورهایی است که توانسته در حوزه نرم افزار و تولید برنامههای نرم افزاری موبایل موفق باشد، تصریح کرد: ایران سکوهای نرم افزاری موبایل بومی در سیستم عامل اندروید داشته و با وجود تحریمهای شرکت اپل توانستیم در این حوزه نیز فعالیتهای خوبی داشته باشیم تا جایی که بسیاری از فعالان کشور نسبت به تولید برنامه به سفارش شرکتهای خارجی اقدام میکنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در خصوص وضعیت کشور در حوزه بازیهای رایانهای افزود: آمار بازدید بازیهای ایرانی نسبتا بالاست و ما در سال گذشته رشد مناسبی داشتیم که البته نیاز به تلاش بیشتر دارد چرا که در بازیها رقابت جهانی وجود داشته و ما در رقابت با شرکتهای بزرگ و سرمایههای کلان خارجی که از مزیت بزرگی بازار با مخاطبان جهانی برخوردار هستند میباشیم.
وی گفت: بازیهای رایانهای در سالهای اخیر باکیفیت مناسب با استفاده از فرهنگ بومی، سنتها و علایق مردم ارایه شده و از کپی برداری موضوعی که سالهای پیشتر اتفاق میافتاد فاصله گرفتیم که امیدوارم این روند ادامه یابد.
فیروزآبادی در خصوص آثار پذیرفته شده در این رویداد اظهار داشت: طبق توافق با متولیان برگزار کننده، مرکز ملی فضای مجازی کشور با عرضه کنندگان محتوا که اپراتورها و شرکتهای استفاده کننده از این خدمات هستند هماهنگیهای لازم را انجام خواهد داد تا این زنجیره به بازار ختم شده و امکان عرضه مناسبتر محصولات در راستای کمک به شکل گیری کسب و کارهای نوپا ایجاد شود.
وی با اشاره به این که باید محتواهای ارایه شده برآمده از دل جامعه با بهره گیری از نوآوری معطوف به سنتها و فرهنگیهای داخل کشور باشد، افزود: شناسایی فعالان حوزه تولید محتوا از اولویتهای فضای مجازی کشور برای توسعه شبکه ملی اطلاعات است چرا که ما زمانی شبکه ملی خواهیم داشت که محتوای ملی بر روی آن بارگذاری شود بنابراین تلاش خواهیم کرد تا این زنجیره تولید تا مصرف را در کشور شتاب داده و شرایطی را فراهم کنیم که مخاطب جهانی در کشورهای اسلامی و فارسی زبان به آن دسترسی داشته باشد.