همکاری دو سناتور برای تدوین توافق هسته‌ای جدید با ایران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی امروز چهارشنبه گزارش داده دو نماینده مجلس سنای این کشور تلاشی مشترک را برای مشخص کردن چارچوب مذاکرات احتمالی با تهران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور و تدوین نقشه‌راهی برای توافق جدید در این خصوص آغاز کرده‌اند. 

به نوشته روزنامه دیلی‌بیست، «لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه و «باب منندز»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا قانونگذارانی هستند که در حال همکاری در این زمینه هستند. 

گراهام هفته گذشته در مصاحبه‌ای با دیلی‌بیست گفت: «مدتی است در حال همکاری با سناتور منندز در این خصوص هستم. نیازمند راهی جدید رو به جلو هستیم و من تلاش کرده‌ام به راه‌های جایگزین فکر کنم.»

او همچنین در مصاحبه‌ای در تابستان سال جاری هم گفت با مقام‌های ارشد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای یافتن توافق جایگزین برجام همکاری می‌کند. 

گراهام از آن زمان، چندین بار با منندز دیدار کرده و با او درباره کلید زدن یک طرح مورد قبول هر دو حزب آمریکا برای اصلاح سیاست‌های دولت در قبال ایران رایزنی کرده است. 

منابع نزدیک به این دو سناتور گفته‌اند موضوع بحث آنها تا اندازه زیادی ربوی تدوین برنامه‌ای قابل‌اجرا که بتوان آن را به نماینده‌های کنگره و کاخ سفید ارائه کرد متمرکز بوده است. 

یک منبع آگاه گفته دلیل اینکه منندز می‌خواهد با گراهام همکاری کند این است که سناتور جمهوری‌خواه توانسته اعتماد ترامپ را جلب کند. 

منابع مورد استناد دیلی‌بیست می‌گویند با آنکه بخشی از رایزنی‌های گراهام و منندز روی مسائل دیگر متمرکز بوده، دو طرف بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگر روی تدوین توافقی جدید با ایران متمرکز شده‌اند. 

دیلی‌بیست خاطرنشان کرده بعد از حمله‌ای که به شهادت سردار سلیمانی منجر شد نماینده‌های دموکرات در مجلس سنا از جمله منندز دولت ترامپ را به دلیل عدم ارائه اطلاعات کافی به کنگره درباره دلایل تصمیم به انجام این ترور به باد انتقاد گرفتند.  

نمایندگان مجلس سنا همچنین از دولت ترامپ خواسته‌اند اطلاعیه رسمی خطاب به کنگره درباره صدور دستور حمله به سردار سلیمانی را از رده محرمانه خارج کند. 

گراهام از طرف دیگر رویکرد ترامپ را مورد ستایش قرار داد و گفت که دولت آمریکا باید گزینه‌های نظامی علیه ایران را حفظ کند. این نماینده مجلس سنا پیشنهاد کرد آمریکا به پالایشگاه‌های نفت ایران حمله کند. از طرف دیگر، منندز از دولت آمریکا خواسته راه دیپلماسی را پیش بگیرد. 

این دو سناتور علی‌رغم اختلافاتی که با یکدیگر در خصوص تصمیم به ترور سردار سلیمانی داشتند هر دو از مخالفان توافق هسته‌ای برجام با ایران بودند.

دیلی‌بیست نوشته از طرف دیگر با آنکه اظهارات علنی گراهام و منندز با یکدیگر در خصوص ایران تفاوت‌هایی دارد، هر دوی این نماینده‌های سنا در یک نقطه دیگر اتفاق‌نظر دارند و آن اینکه راهبرد دولت ترامپ در خصوص ایران ناکارآمد بوده است. 

منندز از زمانی که ترامپ قدرت را به دست گرفته از او انتقاد کرده که راهبرد واشنگتن در قبال ایران تنها به جسورتر شدن ایران منجر شده است. گراهام با آنکه در اظهارات علنی از دولت ترامپ حمایت می‌کند از سیاست‌های کاخ سفید درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران انتقاد کرده است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان