عمران خان: در مسیر بهبود مسائل مرزی با ایران گام برداشته‌ایم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عمران خان» روز چهارشنبه در حاشیه پنجاهمین مجمع جهانی اقتصاد با ایراد سخنرانی در نشست شورای بین المللی رسانه در داووس اظهار کرد: ما در گذشته در بحث مرزی های مشترک، مسائلی با ایران داشتیم و اکنون پاکستان در مسیر بهبود این مسائل گام برداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران بیست و دوم دیماه امسال در دیدار وزیر امور خارجه پاکستان در تهران گفته بود: مرزهای ایران و پاکستان باید مرزهای صلح و دوستی باشد و نباید اجازه دهیم که برخی گروهک‌ها مرزهای ما را ناامن کنند.

روش نظامی آمریکایی ها در منطقه کارساز نیست

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه همیشه مخالف ایده آمریکایی ها برای حل مسائل به شیوه تهاجمی و جنگ بوده است، گفت: اقدام نظامی هرگز راه حل مناقشه ها نیست.

وی افزود: خیال آمریکایی ها بر این بود که آنان با نظامی‌گری قادر به حل مسائل هستند اما این رویکرد هرگز کارساز نبود.

عمران خان با اشاره به سابقه خود در مخالفت با جنگ آمریکا در افغانستان و تصمیم نادرست اسلام آباد برای همراهی با واشنگتن در این درگیری، اظهار کرد: در طول سال های اخیر آمریکا بارها پاکستان را مسؤول شکست خود در افغانستان عنوان می کرد.

وی افزود: دولت های سابق در پاکستان با پذیرش چالش مشارکت در جنگ آمریکا مرتکب بزرگترین اشتباه شدند که نتیجه آن، کشته شدن دست کم 70 هزار پاکستانی بود.

صلح در افغانستان اجتناب‌ناپذیر است

نخست وزیر پاکستان با اشاره به وضع افغانستان، گفت: صلح در کشور همسایه ما برای رونق اقتصادی و تجارت به ویژه در قاره آسیا مهم است و برای همین هدف ما به آمریکا برای پیشبرد فرآیند صلح و آشتی در افغانستان کمک خواهیم کرد.

وی افزود: جنگ علیه تروریسم نتیجه ای جز گسترش این پدیده شوم نداشت تا جایی که پاکستان نیز از عواقب ویرانگر آن در امان نبود.

عمران خان گفت: مناطق قبایلی پاکستان در مجاورت نوار مشترک مرزی پاکستان شاهد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بود که بر اثر بسیاری از مردم کشته شدند.

وی گفت: ما مخالف رویکرد آمریکایی ها بودیم و معتقدیم که جنگی که علیه تروریسم توسط آنان در منطقه شروع شد، روشی نادرست برای غلبه بر این پدیده بود.

هشدار نسبت به تشدید تنش های پاکستان و هند

نخست وزیر پاکستان با اشاره به تداوم تنش ها با هند، گفت: لغو امتیازات منطقه جامو و کشمیر توسط دهلی نو باعث شد تا اوضاع میان دو کشور وخیم تر شود.

وی تأکید کرد: ما در صدد افزایش تنش ها با هند نیستیم؛ بلکه با آغاز کار دولت فعلی پاکستان، چند بار به نخست وزیر هند ابلاغ کردیم که اسلام آباد آماده ترمیم روابط دوجانبه است اما متأسفانه پاسخ مثبتی از طرف هندی دریافت نکردیم.

عمران خان هشدار داد که بروز هرگونه رخداد ناگوار در خط کنترل مرزی کشمیر، ممکن است تنش ها میان پاکستان و هند را به سطح خطرناکی برساند بنابر این نباید حتی به درگیری احتمالی میان دو کشور صاحب قدرت هسته ای فکر کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان