تخت روانچی: هدف ترور سردار سلیمانی افزایش تنش در منطقه بود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مجید تخت روانچی روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مسأله فلسطین برگزار شد، افزود: در روزهای آغازین سال 2020 که مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل متحد است، باید این سوال را مطرح کنیم که چرا شورای امنیت به پایان دادن چندین دهه اشغال فلسطین قادر نیست.

وی ادامه داد: چرا شورای امنیت برای حفاظت از حقوق اساسی میلیون‌ها فلسطینی داخل و خارج آن کشور اقدام نمی کند و چرا با یک رژیم اشغالگر که تمام چهار جنایت اصلی بین المللی را نه یک بار، بلکه چندین بار مرتکب شده است، مقابله نمی کند؟

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: پاسخ، روشن است؛ آمریکا از طریق نقض قواعد آمره و اصول اساسی حقوق بین الملل، نادیده گرفتن تمام استانداردهای رفتار بین المللی و کلیه اصول انسانی و اخلاقی و با سوء استفاده از جایگاه خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت، به طور کامل، نظام‌مند و بی قید و شرط به حمایت از رژیم اسرائیل می پردازد.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: آمریکا در حمایت از اسرائیل، 44 بار از حق وتو استفاده کرده است که این رژیم را در ارتکاب جنایات افزونتر و با خشونت بیشتر و در مصونیت کامل گستاخ تر کرده است.

وی با بیان اینکه اینها تنها فعالیت‌های بی ثبات کننده آمریکا در منطقه ما نیست، اظهار کرد: این کشور در تعقیب دشمنی ذاتی خود نسبت به کشورهای مسلمان به ویژه در خاورمیانه، همچنان به ماجراجویی نظامی در منطقه ما ادامه می دهد که آخرین نمونه آن، ترور هولناک شهید قاسم سلیمانی و همراهان وی در فرودگاه بین المللی بغداد است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این ترور بزدلانه مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین الملل بود و موجب مسؤولیت بین المللی آمریکاست.

تخت روانچی تأکید کرد: ما قاطعانه تمام ادعاهای ساختگی آمریکا برای توجیه این جنایت شنیع، از جمله ادعاهای دروغین که سلیمانی قصد برنامه ریزی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در منطقه را داشته است، رد می کنیم.

وی افزود: خود آمریکا بخوبی می داند که علاوه بر نقش قاطع خود در مبارزه با داعش در عراق و سوریه، سلیمانی یک سیاستمدار بسیار تاثیرگذار و مورد احترام در منطقه نیز بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه "این حرکت بسیار تحریک آمیز یک توطئه از پیش طراحی شده با هدف افزایش تنش در منطقه ما بود"، اظهار کرد: این ترور، ادعاهای آمریکا را که با تروریسم مبارزه می‌کند، کاملاً افشا کرد و نشان داد که این کشور در واقع با کسانی که با تروریست ها مبارزه می کنند، می جنگد نه با تروریست ها.

هدیه آمریکا به داعش

تخت روانچی ادامه داد: به این دلیل، شهادت سردار سلیمانی هدیه ای بزرگ از آمریکا به داعش و دیگر گروه های تروریستی منطقه بود.

وی اضافه کرد: تظاهرات عظیم در منطقه در بزرگداشت نقش شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم و محکومیت ترور او و همچنین مشارکت میلیون ها نفر در تشییع جنازه او که آن را به دومین تشیع جنازه بزرگ در تاریخ ملت ما و کل منطقه تبدیل کرد، نشان داد که او تا چه اندازه در کشور و منطقه ما محبوب بود.

خروج آمریکا از منطقه

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: یکی از پیامدهای این ترور بزدلانه، این است که منطقه امن تر و با ثبات تر از گذشته نیست. در نتیجه، موثرترین راه برای تضمین صلح و امنیت منطقه، خروج نیروهای آمریکاست که حضورشان همواره منشاء بی ثباتی در منطقه ما بوده است.

تخت روانچی افزود: شورای امنیت، برای جلوگیری از کاهش مشروعیت و اعتبار خود از جمله در نتیجه انفعال در برابر موارد روشن نقض حقوق بین الملل همچون سکوت در مورد ترور شهید سلیمانی، باید برای اصلاح اشتباهات گذشته خود در مورد خاورمیانه اقدام و از اقدامات غیرقانونی آمریکا و اسرائیل در کل منطقه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این شورا باید در مورد ماهیت فریبکارانه رژیم اسرائیل نیز هوشیار باشد و اجازه ندهد که این رژیم با مظلوم نمائی تلاش کند اذهان عمومی را از سیاست های سرکوبگرانه خود در منطقه منحرف سازد.

فریبکای هماهنگ آمریکا و صهیونیست

سفیر ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: این دقیقا همان چیزی است که نماینده این رژیم دیروز انجام داد و به جای توضیح اینکه چرا همچنان به نقض قوانین بین المللی و نیز اقدامات غیرانسانی خود در سرزمین های اشغالی ادامه می دهد، از طریق برخی اطلاعات ساختگی، اتهاماتی را متوجه کشور من کرد که من آنها را کاملا رد می کنم و شایسته پاسخ نمی دانم.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: البته تصادفی نبود که در یک حرکت هماهنگ، نماینده آمریکا نیز به طور کامل درباره موضوع جلسه یعنی مساله فلسطین سکوت کرد و به جای آن، به توجیه اقدامات غیرقانونی اسرائیل پرداخت و هماهنگ با آن رژیم، مطالب ساختگی در مورد کشور من گفت که من آنها را کاملاً رد می کنم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان