بیماری پرفشار ریوی: رنج ناشناخته ۵۵۰۰ هموطن

بیماری پرفشار ریوی یکی از رنج های جدید است که بخشی از سلامت جامعه ایرانیان را تهدید کرده است و آمارها از ابتلای بیش از ۵۰۰۰ تن از هموطنان به این بیماری کم تر شناخته شده، حکایت دارد. بیماری پرفشاری شریان ریوی (Pulmonary arterial hypertension (PAH یک نوع نادر از فشار خون بالا است. در اثر این بیماری فشار خون در شریان های ریوی افزایش پیدا می کند

بیماری پرفشار ریوی: رنج ناشناخته 5500 هموطن

بیماری پرفشار ریوی یکی از رنج های جدید است که بخشی از سلامت جامعه ایرانیان را تهدید کرده است و آمارها از ابتلای بیش از 5000 تن از هموطنان به این بیماری کم تر شناخته شده، حکایت دارد. بیماری پرفشاری شریان ریوی (Pulmonary arterial hypertension (PAH یک نوع نادر از فشار خون بالا است. در اثر این بیماری فشار خون در شریان های ریوی افزایش پیدا می کند

بیماری پرفشار ریوی، هنوز در فهرست بیماری های خاص نبوده و بیماران از تسهیلات بیمه و خدمات درمانی، آن طور که شایسته است، محروم هستند. داستان بیماری پر فشار ریوی، داستان مرگ تدریجی است.

بعضی از بیماران به رسانه ها گفتند که پزشکان، شانس زنده ماندن مبتلایان به بیماری پر فشار ریوی را 7 تا 8 سال تخمین می زنند. اگر چه علم پزشکی امروزه ماه به ماه دستاورد و داروی جدیدی رونمایی می کند و شانس زنده ماندن بیماران را افزایش می دهد. اما فراموش نکنیم که در ایران، برخی از بیماران به دلیل تحریم، مشکلات زیادی را تحمل می کنند.

یکی از مصیبت های بیماری پر فشار ریوی آن است که بیمار خیلی دیر متوجه این مرض می شود. به این ها باید درد بیماری و هم‌چنین هزینه بالای درمان ماهانه را نیز اضافه کرد. بیماری پر فشار ریوی همان طور که از نامش پیداست، مربوط به ریه است.

مربوط به فشار است. فشار خون مثل دیابت، بیماری قرن است. افزایش فشا رخون در سرخرگ ها، عامل بروز بیماری پر فشار ریوی است. یک بیماری ناشناخته یا کم تر شناخته شده با دلایل گوناگون. فوق تخصص قلب و عروق معتقد است که نمی توان دقیق عنوان داشت که چه افرادی در معرض ابتلا به این بیماری ناشناخته هستند.

حتما بخوانید: جزییات راه اندازی سامانه پیوند کلیه 

البته بیماری هایی چون: آمبولی و لوپوس و اختلالات دریچه قلب، از جمله امراضی است که شانس ابتلا به بیماری پرفشار ریوی را افزایش می دهد. با این حال، دلیل احتمال بخش اعظمی از پنج هزار و اندی از مبتلایان ایران این بیماری، ناشناخته مانده است. داروهای مقابله با بیماری پر فشار ریوی، هم زیاد است و هم در عصر تحریم، بسیار گران و البته کمیاب. این کمیابی، آنقدر دردناک است که تا مزه اش را نچشی، درکش نمی کنی. سرفه های مکرر، غش کردن، بخشی از احوالات بیماران مبتلا به بیماری پر فشار ریوی است.

بنیاد بیماری های نادر ایران هم تعاریفی از این بیماری ارائه کرده و هم راهکارهایی برای حمایت از مبتلایان به بیماران نادر از جمله بیماران پرفشار ریوی. برای کسب اطلاعات تکمیلی به سایت انجمن بیماران نادر ریوی در این لینک مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیماری پر فشار ریوی

سایت بنیاد بیماری های نادر ایران اطلاعات خوبی درباره بیماری پر فشار ریوی و حمایت از بیماران عزیز دارد

علت اولیه ابتلا به بیماری پر فشار ریوی، نامشخص است. علت فشار خون اولیه، معمولا مشخص شده نیست. اما فشار خون ریوی ثانوی، موقعی رخ می دهد که فشار خون ریوی در اثر بیماری دیگر، ایجاد شده و تشدید می شود.

نقص مادرزادی قلب، وجود لخته در عروق ریوی و بیماری کبدی مزمن و لوپوس و فیبروز ریوی از جمله کلکسیون دلایلی است که در ابتلای افراد به بیماری پر فشار ریوی، می تواند موثر باشد. توجه کنید که می تواند و هیچ قطعیتی وجود ندارد.

اگر شما به این بیماری ها مبتلا هستید، این که به بیماری پر فشار ریوی مبتلا شوید یا خیر را این گفتار مشخص نمی کند و باید به پزشک معالج متخصص مراجعه کنید. لذا از تجویزهای اینترنتی و قضاوت های پزشکی مبتنی بر مرور وب سایت ها، اکیدا خودداری کنید.

بیماری پر فشار ریوی، معمولا در جوانان شایع تر است. فشار خون ریوی اولیه از بیماری های نادر است و شانس ابتلای افراد به این بیماری، 2 نفر در هر 1 میلیون نفر است. شیوع بیماری در زنان نیز 3 برابر مردان گزارش شده است.

روش تشخیص بیماری پر فشار ریوی

گرفتن تاریخچه از بیمار نشان میدهد که بیماری ممکن است خانوادگی باشد (تاریخچه مثبت خانوادگی) مواجهه با کوکائین ،متاآنفتامین الکل و سیگار از یافته های مثبت به نفع بیماری هستند. ارزیابی کامل تشخیصی شامل تاریخچه، معاینه فیزیکی ،رادیوگرافی مطالعه عملکرد ریوی ، الکتروکاردیوگرام ، اکوکاردیوگرام، اسکن تهویه / پرفیوژن و کاتتریزاسیون قلبی می باشد. ارزشمند ترین روش تشخیصی کاتتریزاسیون قلبی است که در تشخیص بیماری  پر فشار ریوی موثر است.  .

درمان بیماری پر فشار ریوی

هدف از درمان، برطرف کردن اختلال قلبی یا ریوی است. اکثر بیماران با هیپرتانسیون ریوی اولیه درمان شناخته شده ای ندارند .با درمان حمایتی و تجویز اکسیژن هیپوکسی کاهش پیدا می کند.

در بیماران با نارسایی شدید بطن راست با سیر پیشرونده بیماری ،در حالت  استراحت نیز به اکسیژن نیاز است .اکسیژن درمانی مناسب، انقباض عروق را معکوس  میکند و هیپرتانسیون ریوی را در زمان کوتاهی کاهش می دهد. درصورت وجود مشکلات قلبی درمان شامل محدودیت مایعات، داروها ی مدر برای کاهش تجمع مایع است و گلیکوزیدهای قلبی (دیژیتال ها ) به منظور بهبود عملکرد قلب نیز مورد استفاده قرار  می‌گیرند.

منتظر شنیدن نظرات و دیدگاه های جامعه محترم پزشکی و بیماران عزیز این مرض هستند. روزیاتو هیچ مجوزی برای معرفی مراکز درمانی، پیشنهاد دارو و روش تشخیص، معالجه و درمان این بیماری ندارد.

کیش تور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان