خبرگزاری تسنیم: ساخت فیلم یا سریال با موضوع زندگی رهبران سیاسی بزرگ دنیا، یکی از مهمترین علایق فیلمسازان و اتفاقاً فرصتی برای نقشآفرینیهای فاخر به بازیگران میدهد. چرا که زندگی اغلب رهبران بزرگ دنیا آنقدر دراماتیک است که سازنده اثر نیازی به درامپردازی و تخیل ندارد و با اندکی تلاش میتواند تضمینکننده ساخت اثری موفق و تماشایی باشد و مردم به واسطه تاریخی بودن شخصیت و نوع تفکراتش به این آثار علاقه زیادی نشان دادهاند.
بیشتر مخاطبین با شخصیت امام (ره) در قاب تلویزیون و سریال "معمای شاه" انس و الفت پیدا کردند؛ محمدرضا ورزی کارگردان "معمای شاه"، "سالهای مشروطه" و "تبریز در مه" است؛ البته در کنار آثار تاریخی، کار "ابراهیم خلیلالله" هم اثر دینی و مذهبی این کارگردان به شمار میرود. کارگردانی که این روزها دغدغه کارهای مذهبی و دینی دارد و سناریویی هم نوشته که میگوید دلم میخواهد فیلم حضرت نوح (ع) و حضرت هاجر (س) را بسازم. درباره ماجرای قهر برخی واکنش نشان میدهد و از تلویزیونیها میخواهد که تلهفیلم را فراموش نکنند و توصیهام این است که این اتفاق بار دیگر در شبکهها فعال شود.
مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:
محمدرضا ورزی کارگردان سینما و تلویزیون به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: من این روزها متنی را مینویسم که مربوط به رمانی تاریخی میشود؛ اما گرایشم به سمت کارهای مذهبی است و دوست دارم بیشتر در خصوص مهدویت، انبیاء، ائمهاطهار و واقعه عاشورا کار کنم. واقعاً جای کارهای مذهبی و دینی در تلویزیون خالی است و مردم به غذای مذهبی نیاز دارند. یادمان نرفته که چقدر سریال مریم مقدس، یوسف پیامبر و سریال امام علی (ع) را مردم دوست داشتند و هنوز هم روی آنتن میروند جزو پربینندهترین کارهای تلویزیون به شمار میرود. مدیران و دستاندرکاران امر نباید بگذارند تولیدات مذهبی نادیده گرفته شوند. من هنوز با آن انرژی فیلم "ابراهیم خلیلالله" زندگی میکنم، فیلمی که برای من برکات زیادی به دنبال داشت و خداوند را هزاران بار شکر میکنم که این اجازه را به من دادند تا چنین اثری را در کارنامهام داشته باشم؛ چون ساخت و تولید این کارها، لیاقت میخواهد.
وی افزود: چند سال بعد سریالی نوشتم و خیلی دلم میخواهد روزگاری این سریال را بسازم؛ داستان حضرت نوح (ع) را جلوی دوربین ببرم که کار قرآنی زیبایی است. شاید آن زمانی که من نوشتم آنقدر تکنولوژی و تجهیزات در ساخت و تولید نیامده بود و امروز این کارهای جلوههای ویژه و امور تکنولوژی سریالهای تلویزیون، رشد کرده است. اخیراً فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع" را دیدم و خیلی از این فیلم خوشم آمد؛ از صحنه یوزپلنگ ایرانی در آخر فیلم حیرت کردم که چقدر طبیعی است و این اوج رشد و نمو، تکنولوژی جلوههای ویژه در سینما و تلویزیون است. در حالیکه دنیای غرب، نوح (ع) را مستهجن و مبتذل میسازد باید زندگی این پیامبر اولوالعزم و پر از عبرت قرآنی را درست و موفق و قوی بسازیم. هنوز درباره این سریال صحبت نکردهام، اما برای آن خیلی زحمت کشیدهام. کار دیگری هم به نام حضرت هاجر (س) در مقام سرپرست نویسندگان نوشتهایم؛ هنوز ارائه نکردهام و نه قراردادی داشتم بلکه برای دل خودم نوشتهام.
ورزی به فراموش شدن تله فیلم تلویزیونی انتقاد کرد و گفت: تلویزیون کارهای خوبی ساخته که مخاطب هم دنبال کرده است. تاکشوها، مسابقات و برنامههایی مثل "خندوانه" و "عصر جدید" را در تلویزیون داریم که پربینندهاند. مسئلهای که مهم است، تلویزیون مردم را درگیر خودش کند مثل رمانی که من مینویسم بتوانیم همدلی و وفاق ملی در مردم قوی شود. نمیگویم این نکته وجود ندارد؛ باید قویتر در این راستا قدم برداریم. رسانه ملی امروز مسئولیت سنگینتری برعهده دارد و آقای علیعسکری در دوره سختی قدم به سازمان صداوسیما گذاشتند و این مسئولیت را پذیرفتند. زمانی که دشمن نهایت دشمنیاش را ارائه میدهد که بخواهد آن زور و ضربات آخر را بزند بلکه اتفاقی بیفتد.
کارگردان سریال "معمای شاه" خاطرنشان کرد: رسانه بستری است که امروز به نام سنگر و میدانی میشناسیم که میتوانیم از داخل این میدان مبارزه و گفتمان داشته باشیم که جامعه به سمت آگاهی و دانایی برود. ترفندهای دشمن برملا شود و حرفهای مهمی را مطرح کند؛ این اتفاق باید در قالب داستانها، قصهها، فیلمها و سریالها روی آنتن برود. یکی از اتفاقات خوب که در دورههای گذشته شاهدش بودیم و امروز جایش خالی است فیلمهای تلویزیونیاند. توصیهام به مدیران این است ساخت تلهفیلم را در شبکهها فعال کنند برای اینکه بتوان در کوتاهترین زمان، مؤثرترین حرف را رسانهملی زد. تلهفیلمهای تلویزیونی این ویژگیها را داشت و در کمترین زمان، برنامهسازان بهترین حرف را با بودجهای مناسب میزدند و از هنرپیشههای متنوع و گوناگونی بهره میبردند. هم برای هنرمندان ایجاد شغل میکرد و هم عرصهها و داستانهای مختلفی را شاهدش بودیم. این بستر و فضا حیف شد از دست رفت.
وی در واکنش به قهر برخی افراد از رسانهملی، گفت: اگر نمک میخورید مراقب نمکدان باشید که نشکند. تلویزیون خانه همه ما است و اینجا رسانهملی است؛ حتی برای آنهایی که تخریب کردند و یا قهر کردند. تصور میکنم مدیران میآیند و میروند و میهمانند، اما اینجا خانه همه هنرمندان است که بیایند و هنرنمایی کنند. زیرا رسانهملی متعلق به ملت بزرگ ایران است؛ بنابراین هنرمندان به اعتقاد من قهر نکنند؛ اگر جایی دلخوریهایی دارند صبورانه برخورد کنند و از خانه خودشان قهر نکنند؛ بلکه با قدرت و انگیزه در این خانه که اسمش رسانهملی است بیایند کار کنند و حضور داشته باشند. مدیران امروز تلویزیون، مدیران بدی نیستند و تعدادی جوان هم آمدهاند که شوق دارند کارهای خوبی در تلویزیون ساخته شود. قهر کار خوبی نیست و مردم به محصولات متنوع و مؤثر نیازمندند؛ این کار پسندیده نیست و همه در کنار هم کارهای ارزشمندی برای تلویزیون و مخاطب ارزشمندش بسازند.
ورزی درباره تهیهکنندگانی که تهیهکننده نیستند، افزود: تهیهکنندگان بزرگی همچون مجید اوجی، حسن بشکوفه، محسن علیاکبری و محمدرضا تختکشیان و ... داشتهایم و داریم که فقط تهیهکننده نبودند و برای تولید کیفی کارها دغدغهمند بودند و دلسوزی میکردند؛ نتیجه کارهایشان را هم در طول دورانهای تولید و ساخت در سینما و تلویزیون دیدهایم. خوب است تهیهکنندگان امروز تلویزیون از این بزرگان الگوپذیری کنند؛ شاید دغدغهمندی باید کنار ساخت و تولید آثار تلویزیونی بیاید تا سریالهایمان تأثیرگذار و ماندگار شوند.
وی با انتقاد از اختلال در بودجه سازمان صداوسیما توسط دولتیها، تأکید کرد: باید بیش از پیش زمینهای فراهم شود سلیقههای متفاوت از این فضا و شرایط بهره ببرند؛ به نظرمن کسانی که بودجه سازمان صداوسیما را تأمین میکنند منصفتر باشند. رسانهملی را ببینند و فکر نکنند بودجه صداوسیما داده نشود میتوانند اهداف دیگری را دنبال کنند. رسانهملی نیازمند بودجه است و بتواند بودجه کارهای خوب را پیش ببرد و اختلال در این فرآیند، کیفیت آثار را تحتالشعاع قرار میدهد. باید نگاه مثبتی به رادیو و تلویزیون داشته باشند؛ زیرا با دست خالی نمیتوان معجزه کرد. حقیقتاً آقای علیعسکری در سختترین دوره تاریخ تلویزیون، وارد مدیریت تلویزیون شده است. کار صحیحی نیست سازمان صداوسیما را معطل بگذارید و سلیقهای بودجه اختصاص دهید!