از سود سپرده‌های بانکی و سهام مالیات اخذ می شود ؟

خبرگزاری فارس: محمدعلی دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد به سؤالات خبرنگاران اقتصادی پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید جزئیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که بر اساس گفته وزیر اقتصاد اول بهمن به دولت ارسال شده است، چیست و قرار است چه میزان درآمد مالیاتی از این محل پیش‌بینی شود و اینکه قرار بود از سود سپرده‌های بانکی و سهام نیز مالیات اخذ شود به کجا رسید، اظهار داشت: در رابطه با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌نویس لایحه‌ای تنظیم شد و چند روز گذشته برای طرح در دولت ارسال شده است. این پیش‌نویس از الان تهیه شده تا تبدیل شدن به قانون مسیر طولانی را طی خواهد کرد و در کمیسیون‌های دولت طرح و بررسی و در نهایت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و پس از آن در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بررسی خواهد شد.

دهقان افزود: در این مراحل قطعاً تغییراتی اتفاق خواهد افتاد و بعد از آنکه در مجلس به تصویب برسد پیش‌بینی کردیم که اجرای آن در بخش‌های مختلف یک فرصت زمانی به فعالان اقتصادی بدهد که نگرانی ایجاد نکنیم ممکن است دو تا سه سال از اجرا و دریافت مالیات زمان ببرد. به همین خاطر اصرار داشتیم در مورد جزئیات ایجاد نگرانی نکنیم.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: اینکه از چه بخش‌هایی مالیات گرفته می‌شود یا نمی‌شود، در جامعه ایجاد نگرانی نکند و اجازه بدهیم پیش‌نویس لایحه با حضور صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مردم و بخش‌های پژوهشی و کارشناسی بررسی و چکش‌کاری شود و اجرای آن برای اقتصاد مطلوب باشد.

دهقان با اشاره به اینکه مباحثی مانند مالیات بر مجموع درآمد، ساماندهی مالیات‌ها و مالیات بر عایدی املاک در این لایحه مطرح شده است، گفت: در بحث مالیات بر مجموع درآمد نکته‌ای وجود دارد که موضوع اصلی ایجاد یک نوع عدالت اجتماعی در جامعه است. کسانی که درآمد بیشتری دارند مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند. لزوماً این نیست که بررسی کنیم می‌خواهیم یک نظام درست کنیم مثلاً 30 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و بخواهیم به همین میزان مالیات اخذ کنیم. نه این درست نیست در مالیات مجموع درآمد مردم بر اساس توقعات مختلف درآمدی نرخ‌های مختلف مالیاتی پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیش از 130 کشور دنیا این نوع مالیات را دریافت می‌کنند. همزمان با این موضوع اتفاقات دیگری باید بیفتد، باید سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی باید شکل بگیرد و سیستم‌های اطلاعاتی به یکدیگر متصل شوند، اظهارنامه‌های مردم مبنای تشخیص مالیات باشد و یک نظام تشویقی و تنبیهی برای ارائه اظهارنامه وجود داشته باشد. مجموعه این‌ها در طول زمان در حال پیگیری و انجام است، برخی افراد ممکن است بخش‌هایی از مالیاتی را که اظهار می‌کنند در پایان سال به آن‌ها بازگردانده شود و به نوعی مالیات آن‌ها منفی شود. شکل و قاعده این مالیات و مجموع درآمد این گونه است.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سهام گفت: مالیات بر سود سپرده و سهام در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم دیده نشده و مالیاتی از آن اخذ نمی‌شود.

دهقان در پاسخ به این سؤال که به طور کلی در لایحه پیش بینی نشده یا معاف از مالیات یا با نرخ صفر هستند، بیان داشت: اینکه مالیات با نرخ صفر ببینیم یا معاف باشند با هم فرقی نمی‌کند و یکی است.

وی در پاسخ به این سؤال که قطعاً نرخ مالیات صفر با معافیت مالیاتی متفاوت است چرا که موضوع شفافیت در مالیات صفر وجود دارد و برای سازمان مالیاتی عملکرد‌ها مشخص است، اما در معافیت مالیاتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، گفت: اطلاعات مربوط به سود سپرده‌ها به صورت کامل در شبکه بانکی در اختیار است و اطلاعاتی که ناشی از سود سهام در سازمان بورس موجود است.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که نمی‌گوییم اطلاعات در شبکه بانکی از سود سپرده‌گذاران نیست، اما آیا این اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد یا خیر، گفت: ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم دقیقاً مربوط به همین موضوع است تا هر اطلاعاتی را که می‌خواهد دریافت کنند.

دهقان در پاسخ به این سؤال که قوانین روی کاغذ زیاد داریم، اما این قانون چه میزان از 4 سال گذشته عملیاتی شده است، عنوان کرد: اجرای صحیح نظام مالیات بر مجموع درآمد الزامات و پیش‌نیاز‌هایی دارد انشاءالله تا آن موقع انجام خواهد شد، صرفنظر از اجرای مالیات بر مجموع درآمد ماده 169 مکرر قانون مالیات‌ها پا برجاست و باید اجرا شود و کسی نمی‌تواند آن را کنار بگذارد.

وی در مورد ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده که سازمان امور مالیاتی را از قوانین اداری و تشکیلاتی و مالی مستثنی می‌کند و همچنین بودجه این سازمان را صد درصد تخصیص یافته می‌داند، یادآور شد: من راجع به ماده 26 اطلاعاتی ندارم و آن را مطالعه نکردم و نمی‌توان اظهارنظر کرد.

به گزارش فارس، سازمان امور مالیاتی پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را تهیه کرده بود و در این پیش نویس که اوایل آبان ماه رسانه‌ای شد، معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی و سهام حذف شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان