مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

اولویت صنعت نفت در تامین نیاز از بخش خصوصی/ تحریم نگاه‌ها را به داخل معطوف کرده است

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با اوج گرفتن تحریم ها، تامین تجهیزات و مواد کاربردی در صنایع بالادستی نفت در میان شرکت های دولتی از اختیار به ضرورت تبدیل شده است که در این میان نبود آگاهی از نحوه فعالیت صنعتگران داخلی بخش خصوصی در حوزه صنایع پایین دست نفت حلقه مفقوده ارتباط هرچه بیشتر بخش دولتی و پایین دست است.

در این رابطه احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مجموعه های بالادستی صنعت نفت همواره نیازمند تامین قطعات و نیازهای خود از صنایع پایین دستی بوده که در این میان شرکت های داخلی و به ویژه خصوصی در اولویت بخش دولتی نفت برای انعقاد قرارداد هستند.

وی در ادامه افزود:نکته تامل برانگیز دیگر این است که تاسیسات و تجهیزات مناطق نفتی با گذشت سالیان متمادی دچار فرسودگی شده اند که البته باتوجه به توان داخلی صنعتگران و فعالان صنعت پایین دست نفت، ما هیچ نگرانی از لحاظ تامین قطعات مورد نیار نداریم. برای مثال تاکنون نیز بازسازی بسیاری از نواحی آسیب دیده خطوط لوله را به لوله سازی های مستقر در خوزستان و دیگر مناطق کشور سپرده ایم. ولی این میزان از مشارکت میان بخش دولتی و خصوصی هنوز در حد معقول و منطقی نیست و باید فضای مناسبی برای معرفی توانمندی های بخش خصوصی و همچنین نیازمندی های بخش دولتی ایجاد شود.

محمدی همچنین گفت: بخش مهم دیگری از نیاز صنعت نفت به تاسیسات و ماشین آلات دوار از جمله کمپرسورها، توربین ها، وسل ها و توربوشارژرها بر می گردد که طیف وسیعی از نیازهای حیاتی ما را پوشش می دهد. در مجموع به 16 هزار ماشین و قطعه در بخش های مختلف تولید و انتقال نفت نیازمندیم که در صدد هستیم بخش قابل توجهی از این نیازها را زا طریق تولیدگران داخلی تامین کنیم. در این بین هر شرکت داخلی که بتواند قطعات مورد نیاز ما را بومی سازی نماید، خرید آن قطعه از تولیدگران داخلی در اولویت خواهد بود که البته شرکت های خصوصی در این میان از توجه ویژه ای برخوردار هستند و هدف مناطق نفتخیز جنوب هم حمایت از شرکت های خصوصی داخلی است. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که زمانی ما بعنوان شرکت دولتی می توانیم تامین نایزهای خود را به بخش خصوصی بسپاریم که از طرف مقابل خود اطمینان داشته و از تجربیات گذشته شرکت های تولیدی خصوصی را در حوزه نیازهای خود مطلع شویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان