واکنش‌ چهره‌های سیاسی به بده بستان ظریف و ترامپ؛

از ضرورت توبه تا آموزش زبان دیپلماسی به ظریف +عکس

وزیر امور خارجه مجری سیاست‌های آقای رئیس‌جمهور است، لذا این اقدام وی در راستای اجرای سیاست‌های دولت و آقای رئیس‌جمهور بوده است.

سرویس سیاست مشرق - محمد جواد ظریف در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل درباره احتمال مذاکره با آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی گفت: خیر، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند.

برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم. آنها میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا خسارت عظیمی به مردم ایران وارد آورده است. روزی خواهد رسید که آنها مجبور می‌شوند، این خسارات را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم.

پس از این اظهارات ظریف بود که «دونالد ترامپ»  در پیام توئیتری نوشت: «وزیر امور خارجه ایران گفته که ایران خواستار مذاکره با آمریکا است اما خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست

ترامپ در ادامه پیام توئیتری خود در جواب این سخنان ظریف نوشت: «نه مرسی!»

اما این اظهارات ظریف و پاسخ ترامپ واکنش‌های برخی چهر های سیاسی و نمایندگان مجلس را در پی داشت که مشروح آن ها را در این مطلب می خوانید:

حسین شریعتمداری:

وزیر خارجهِ کدام ایران؟!

آقای ظریف شاهد بودند که ده‌ها میلیون نفر در ایران و ده‌ها میلیون دیگر در مجموعه شهرهای مختلف جهان اسلام در شهادت سردار سلیمانی به سوگ نشستند و بدون استثناء ضرورت انتقام از آمریکا را فریاد زدند، بنابراین باید از وزیر خارجه کشورمان پرسید کجای دیدگاه جنابعالی با خواست مردم ایران و سایر ملت‌های مسلمان همخوانی دارد؟! و جنابعالی که نظرتان با خواست و نظر تمامی مردم ایران مغایر و متضاد است، وزیر خارجه کدام ایران هستید؟!

حضرتعالی در مصاحبه تلویزیونی به مناسبت شهادت سردار دلها از رابطه نزدیک خود با آن شهید بزرگوار سخن گفتید. آیا حمایت از جبهه مقاومت و تلاش پیگیر برای تقویت توان نظامی و صنایع موشکی کشورمان از جمله خصوصیات سپهبد شهید نبود؟!

جناب ظریف! هنوز چند روزی بیشتر از بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه حماسی تهران نمی‌گذرد که تاکید فرمودند «ما از مذاکره هم ابایی نداریم، البته نه مذاکره با آمریکا؛ بلکه از مذاکره با دیگران ابایی نداریم. مذاکره نه از موضع ضعف بلکه از موضع قوت و قدرت. به یاری خدا دارای قدرت هستیم و قوی‌تر هم خواهیم شد». باید این بند را در صدر وجیزه پیش‌روی جای می‌دادیم ولی از آنجا که عده‌ای اصرار دارند بیانات حضرت آقا را در حد و ‌اندازه یک توصیه اخلاقی جلوه دهند، اشاره به آن را بعد از ذکر دلایل روشن و خالی از ابهامی جای دادیم که تقریباً تمامی آنها وام گرفته از بیانات مستدل حضرت ایشان است و به وضوح نشان می‌دهد که به قول رهبر معظم انقلاب، مذاکره با آمریکا علی‌رغم عهدشکنی‌های پی‌درپی و جنایات بی‌شماری که علیه مردم کشورمان مرتکب شده است «سمَ مهلک» است.

ذوالنوری:

چرا دولت از موضع ذلت به دنبال گدایی مذاکره با آمریکا است

 من نمی‌دانم که دولت به دنبال چه چیزی است؟ چرا دولت باید از موضع ذلت به گدایی مذاکره با آمریکا بپردازد.

این حرکت دولت حرکت بسیار بدی است که به دنبال مذاکره با آمریکاست و امیدواریم که سر عقل بیاید و دست از این حرکت بردارد.

به نظر من وزیر امور خارجه مجری سیاست‌های آقای رئیس‌جمهور است، لذا این اقدام وی در راستای اجرای سیاست‌های دولت و آقای رئیس‌جمهور بوده است.

ساداتی نژاد:

آقای ظریف! دقت کنید تا شأن مردم رعایت شود

 آقای ظریف! در مصاحبه‌های خود دقت کنید شأن ملت رعایت شود. مواضع منفعلانه، پیامدی جز تشدید مواضع ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا ندارد.

پاسخ دندان‌شکن دهید تا اظهارات شما منجر به محاسبه غلط از طرف رئیس‌جمهور آمریکا نشود.

طرح مذاکره با آمریکا فروش عزت و شرف ایران به اجنبی‌هاست

نماینده اراک در مجلس با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره مذاکره با آمریکا گفت: طرح مذاکره با آمریکا به صورت مشروط فروش عزت و شرف ملت بزرگ ایران به اجنبی‌هاست.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

آقای ظریف وزیر خارجه کدام کشوری؟

عضو هیئت رئیسه مجلس در صفحه توییتر خود درباره  اظهارات ظریف در مورد مذاکره با آمریکا نوشت:

علی‌اکبر کریمی:

طرح مذاکره با آمریکا فروش عزت و شرف ایران به اجنبی‌هاست

هر مدیر، مسئول و دولتمردی که بر رویکرد مذاکره مجدد با آمریکا پس از ترور حاج قاسم سلیمانی اصرار کند باید بداند این حرف برخلاف عزت و اقتدار کشورمان بوده و پیام‌های غلط وانحرافی به دشمن می‌دهد.

طرح مذاکره با آمریکا به صورت مشروط فروش عزت و شرف ملت بزرگ ایران به اجنبی‌هاست.

حسن کامران:

ظریف باید توبه کند

اگر آقای ظریف این حرف را زده است باید توبه کند.

 دولتمردان باید بدانند در شأن ملت ایران باید حرفی بزنند و وقتی آنها در تشییع میلیونی سرداران مقاومت بحث عدم مذاکره و مقاومت، پایداری و ایستادگی را مطرح می‌کنند چرا وزیر خارجه کشورمان مجددا بحث مذاکره با آمریکا را پیش‌ می‌کشد.

متاسفانه دولت به توان داخلی اعتقاد ندارد و مرتب نگاهش به خارج از کشور است. متاسفانه ما با برخی مدیران و مسئولینی در کشور مواجه هستیم که در اظهاراتشان واژه‌های مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند ولی در عمل به آن پایبند نبوده و ضد آن و آرمان‌های امام خمینی و شهدا و ملت رفتار می‌کنند.

مهدی نصیری:

باید زبان دیپلماسی را به ظریف یاد داد

مهدی نصیری از فعالین رسانه‌ای و تحلیلگر مسایل سیاسی در صفحه شخصی خود در توییتر درباره ادبیات دیپلماسی ظریف نوشت:

عضو فراکسیون روحانیت مجلس:

آمادگی ظریف برای مذاکره با آمریکا را هیچ وطن‌پرستی نمی‌پسندد

وقتی آمریکا یکی از بهترین رزمندگان ما را به شهادت می‌رساند و به کوچک‌ترین میثاق‌های بین‌المللی توجهی ندارد، ما بخواهیم با آن مذاکره کنیم چیزی جزء مرعوب شدن نیست.

اگر آقای ظریف روزهایی را در جبهه گذرانده بود و اگر جانباز و یا اسیر شده بود این رفتارها از وی سر نمی‌زد.

استقلال و اقتدار ما در سطح منطقه و جهان ثمره خون صدها هزار شهید است؛ آقای ظریف باید دقت زیادی داشته باشد که دل خانواده‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان را نلرزاند. این گونه رفتارها (اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکا)، علاوه بر اینکه نشان‌دهنده مرعوب شدن در برابر آمریکاست مورد پسند هیچ میهن‌پرستی هم نیست.

محمود رضوی:

آقای ظریف به کجا چنین شتابان؟

سید محمود رضوی تهیه کننده سینما در صفحه شخصی خود در توییتر درباره اظهارات ظریف در مورد مذاکره با آمریکا نوشت:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان