به گزارش ایسنا و بنابر اعلام شهرنوشت در متن فراخوان چهارمین دوره از جشنواره رسانههای شهری آمده است:«این روزها رسانههای شهری بخش مهمی از سپهر اطلاعرسانی کشور را به خود اختصاص دادهاند؛ این اهمیت دلایل مختلفی دارد اما به نظر میرسد مهمترینِ آن این است که عملکرد رسانهها نسبت به اتفاقات و مسائل حوزه شهر، از یک سو منعکس کننده نیازها و تقاضاها و مطالبات مردم است و از دیگر سو عامل اطلاعرسانی فعالیتهای انجام شده از سوی مدیریت شهری که باعث آگاهی مردم از این فعالیتها، استفاده از خدمات ارائه شده یا مشارکت در آنها میشود. همین رابطه دوسویه هم هست که ارتباط مستقیمی با مقوله توسعه شهری و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد و آنچه نبض این رابطه دوسویه است، خبرنگار است. خبرنگار است که مدیریت شهری را نسبت به اصلاح امور آگاه میکند و صدای شهروندان میشود، خبرنگار است که مدیریت شهری را نسبت به مسائل، آسیبها و مسائل خرد و کلان شهرها آگاه میکند و زمینهای میشود برای اداره بهتر شهر، خبرنگار است که میتواند زمینهساز اعتماد یا بیاعتمادی افکار عمومی نسبت به مدیریت شهری شود و البته این خبرنگار است که میتواند فعالیتها و خدمات مدیریت شهری را صادقانه و بیکموکاست در اختیار مردم به عنوان شهروندان فعال و مشارکتجوی شهرها قرار دهد.
مسئولیتپذیر کردن شهروندان در شهر مبتنی بر افزایش مشارکت مردم در مدیریت شهری، افزایش مشارکت شهروندان در تامین هزینههای شهری، پویایی و زنده نگهداشتن حیات شهری از طریق اطلاعرسانی به موقع موضوعات مبتلابه شهروندان، حل مشکلات زیستمحیطی شهری نظیر آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ، حل مشکل ترافیک، حل معضلات مربوط به تراکم جمعیت در برخی مراکز خاص شهری، حل چالشهای مدیریت شهری از طریق ایجاد شهر الکترونیک و... همه و همه از جمله مسائلی است که رسانهها میتوانند به آنها بپردازند.
با این نگاه و به منظور مشارکت اصحاب رسانه و شهروندان در مدیریت شهری و تقویت ارتباط کارشناسان و مدیران شهری با رسانهها و مسئولیتپذیری سه جانبه مدیران، شهروندان و رسانهها در حوزههای مختلف شهری، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران چهارمین جشنواره سراسری رسانههای شهری را در زمستان 1398 برگزار میکند.
اهداف جشنواره:
1. تقویت نقش آگاهیبخش و واسط رسانهها برای افزایش کیفیت مدیریت و خدمات شهری از یک سو، گزارش این خدمات به شهروندان از سوی دیگر و طرح مطالبات مردمی از دیگرسو
2. ارتقاء زیست شهری و تبیین سبک زندگی بر پایه ارزشهای بومی
3. ایجاد بستری عادلانه برای منظور شکوفایی استعدادها و خلاقیت اصحاب رسانه و شهروندان
4. افزایش انگیزه و مشارکت اصحاب رسانه و شهروندان
5. ایجاد تعامل و وفاق بین مدیران شهری و اصحاب رسانه و شهروندان
6. پاسداشت ماهیت و هویت و جایگاه واقعی رسانههای شهری
محورهای موضوعی: اقتصاد شهری، سبک زندگی، زیست شهری، اخلاق و حقوق شهروندی، حملو نقل عمومی، ارتقای فرهنگ بهداشت اجتماعی، کاهش آلودگی هوا، بازآفرینی شهری و...
جایزه ویژه جشنواره به بهترین اثر رسانهای با موضوع «حق بر شهر» تعلق خواهد گرفت.
رشتههای جشنواره:
✓ مطبوعات: روزنامهها، مجلات، ویژهنامهها و نشریات علمی–تخصصی
خبر
گزارش
گفتوگو
مقاله
یادداشت و سرمقاله
روایتهای مستند
عکس
طرح و کاریکاتور
دادهنما
چندرسانهای
✓ خبرگزاریها و سایتهای خبری-تحلیلی
خبر
گزارش
گفتوگو
یادداشت
چندرسانهای
عکس
چندرسانهای
✓ رسانههای دیداری (تلویزیون)
مستند
مجلهای (ترکیبی)
گفتوگو محور
گزارش
نماهنگ و تیزر
✓ رسانههای شنیداری (رادیو)
مستند
مجلهای (ترکیبی)
گفتوگو محور
گزارش
آنونس
✓ شبکههای اجتماعی
تلگرام
اینستاگرام
توییتر
پیامرسانهای داخلی
گستره جشنواره:
قلمرو جغرافیای چهارمین جشنواره رسانههای شهری، سراسر ایران است.
مقررات:
آثاری میتوانند در جشنواره شرکت کنند که از تاریخ 97/09/01 لغایت 98/10/01 تولید و منتشر شده باشند.
تکمیل فرم ثبتنام در سامانه و یا ارسال به دبیرخانه جشنواره برای هر شرکتکننده الزامی است.
هر شرکتکننده تنها میتواند در 2 بخش، حداکثر 3 اثر را به سامانه جشنواره ارسال کند.
پس از داوری مقدماتی از سوی هیات انتخاب، آثار راهیافته به هیات داوران در سامانه جشنواره اطلاعرسانی خواهد شد.
فایلهای عکس، کاریکاتور و دادهنما با پسوند TIFF یا JPG و با وضوح 300DPI و حداقل در ابعاد 25*20 در سامانه بارگذاری شود. پس از اعلام راهیابی به مرحله داوری، ارائه نسخه اصل و چاپی اثر ضروریست.
برای آثار بدون نام صاحب اثر، یا آثاری که با نام مستعار چاپ شده باشند، در مرحله نهایی داوری، ارسال تاییدیه به امضای مدیر مسئول و مدیر رسانه الزامی است.
نسخه با کیفیت آثار صوتی و تصویری بایستی بر روی لوح فشرده، به نشانی دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
نحوه ارسال آثار:
علاقمندان به شرکت در جشنواره میتوانند با مراجعه به سایت SHAHRNEVESHT.TEHRAN.IR آثار خود را ارسال کنند.
آدرس دبیرخانه جشنواره رسانههای شهری: تهران، پارک گفتگو، نگارستان شهر، دبیرخانه جشنواره رسانههای شهر
مهلت ارسال آثار: 08/11/30
جوایز:
نفر اول هر بخش 5 میلیون تومان (+تندیس)
نفر دوم هر بخش 3 میلیون تومان
نفر سوم هر بخش 2 میلیون تومان
(هر بخش یک برگزیده شایسته تقدیر خواهد داشت با لوح تقدیر)
جایزه ویژه جشنواره: 5 میلیون تومان
تقدیر ویژه:
در دوره چهارم جشنواره، از یک چهره پیشکسوت حوزه رسانههای شهری تقدیر خواهد شد.