رهبر فتح: معامله قرن طرحی صهیونیستی در پوشش آمریکایی است

«مروان عبدالحمید» یکی از رهبران جنش فتح در پاسخ به سوالی درباره طرح سازش «معامله قرن» که قرار است روز سه شنبه از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی‌گانتس رهبر حزب آبی ــ سفید دو رقیب انتخاباتی پارلمانی رژیم صهیونیستی رونمایی شود، گفت: جهانی را شاهدم که قدس را به اسرائیل داده و این شهر را پایتخت اسرائیل دانسته است. اما تاکید می‌کنم که این امر تنها جوهری روی کاغذ خواهد بود زیرا ملت فلسطین چنین چیزی را به هیچ وجه نمی پذیرد.

وی معامله قرن را طرحی مشکوک و صهیونیستی در پوشش آمریکایی دانست و افزود: ملت فلسطین (طرح سازش آمریکایی موسوم به) "معامله قرن" را نمی‌پذیرد زیرا یک طرح مشکوک است. معامله قرن یک طرح صهیونیستی در پوشش آمریکایی است. تا زمانی که ملت فلسطین و جنبش فتح رکن و ستون فقرات فعالیت ملی فلسطین و صاحب طرح ملی آزادسازی از آغاز است، چنین طرحی را نخواهد پذیرفت. بنابراین سرنوشت این طرح حتی درباره قدس شکست و ناکامی است زیرا ملت فلسطین این طرح را نمی‌پذیرند و ممکن است به زور درصد تلاش برای اجرای آن برآیند اما کاری از پیش نخواهند برد. اینگونه اقدامات آنها هیچ گونه مشروعیتی ندارد.

این رهبر جنبش فتح با تاکید بر اینکه "هرگونه طرحی که اهداف ملی مشروع ملت فلسطین را برآورده نکند، نخواهیم پذیرفت " تصریح کرد: مهمترین چیز از نظر ما این است که ما در سرزمین خود استوار و پا برجا باقی می‌مانیم و هرگز آن را ترک نخواهیم کرد. اینجا باقی خواهیم ماند و هرگونه طرحی که اهداف ملی مشروع ملت فلسطین را برآورده نکند، نخواهیم پذیرفت. اینها اهداف مورد اتفاق همه گروههای فلسطینی است که درخصوص اصول و مبانی ثابت ملت فلسطین اجماع نظر دارند. بنابراین ما (این طرح را) نخواهیم پذیرفت.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای شما را در تشکیلات خودگردان و محمود عباس رئیس این تشکیلات مورد انتقاد قرار می‌دهند؛ به ویژه که ابومازن دست مقاومت را باز نگذاشته تا به تجاوزگری رژیم اسرائیل پاسخ بدهد و جلوی او را بگیرد، پاسخ داد: مقاومت در جنبش فتح وجود دارد. مقاومت فاکتور اساسی است که باعث شده تا جنبش فتح به جایگاه خود دست یابد. جنبش فتح از آغاز طرح مقاومت را برای آزادسازی فلسطین در دستور کار قرار داد. جنبش فتح اولین سنگ زیربنای (مبارزه مسلحانه) را بنیان نهاد و انواع مبارزه مسلحانه را در دستور کار خود قرار داد. بعد از فروپاشی شوروی، آمریکا بر اریکه جهان تکیه زد و ما با نظام بین‌الملل با همه جبروت و سلطه و سیطره آن بر جهان مواجه شدیم. جهان از ما خواست و به ما گفت که برای دستیابی به راهکار "دو دولت" به ما کمک می‌کند. این گزینه ما نبود بلکه گزینه جهان اروپایی و دنیا بود که وعده داد که کنار ما می‌ایستند. اما متاسفانه جهان در طول 25 سال در کنار ما نایستاد تا آنچه را مشروعیت بین‌المللی (نهادهای بین‌المللی) وضع کرد، اجرا کند.

عبدالحمید درخصوص مقاومت مسلحانه که تنها راه برای کسب حقوق مشروع ملت فلسطین است، گفت: امروز می‌دانیم که از عقل و درایت برای تفاهم (بین خودمان) برخوردار هستیم. برادرانمان در جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین شرکای ما در مبارزه هستند. به آنها می‌گوییم که اولا باید شکاف و دو دستگی داخلی در فلسطین را پایان دهیم و لازم است که حماس در راستای پایان دادن به این شکاف گام بردارد و ملت فلسطین بر اصول و مبانی ثابت خود باقی بماند تا با ید واحده و متحد با طرح معامله قرن مقابله کنیم. اگر توافق با برادران در جنبش حماس نباشد، مقابله با این طرح ناقض باقی خواهد ماند. واقعیت این است که با جنبش جهاد اسلامی فلسطین تفاهم زیادی داریم و درایت و عقلانیت بیشتری وجود دارد.

این چهره شاخص فتح با اشاره به شکاف و دو دستگی در بین گروههای فلسطینی گفت: 12 سال است که تلاش‌ها با میانجیگری طرف‌های عربی و اسلامی و دیگران به منظور پایان دادن شکاف و دو دستگی ادامه دارد اما این شکاف و دودستگی تمام نشده است. راهبرد ملی فلسطین باید هدف ملت و همه نیروهای ملی آن باشد. این امر تنها از طریق یک گفت‌وگوی آرام و شنیدنی ملت فلسطین محقق می‌شود.

وی با اعلام اینکه "همه گروههای فلسطینی طرح معامله قرن را نمی پذیرند و رد می‌کنند" تصریح کرد: رد این طرح نباید فقط با یکصدا (یکجانبه) انجام شود چرا که همه صداها (همه گروهها) در داخل فلسطین این طرح را رد می‌کنند. همه این صداها معامله قرن را نمی‌پذیرند. هیچ یک از مردم فلسطین این طرح را نمی‌پذیرند. هیچ فردی را نه در جنبش فتح و نه در جنبش حماس و نه در هر گروه دیگر فلسطینی نخواهید یافت که این طرح را بپذیرد.بنابراین سرنوشت طرح معامله قرن «سطل زباله» است. درست است که آنها می‌توانند چیزهای زیادی را به ما تحمیل کنند اما همه اینها عملا هیچ گونه مشروعیت و وجهه قانونی ندارد.

این رهبر جنبش فتح در پاسخ به این سوال که "اگر شما در جنبش فتح امروز با جنبش‌های حماس و جهاد و همه گروههای مقاومت و غیرمقاومت بنشینید و به یک طرح به عنوان تنها راه نجات فلسطین دست یابید، آیا فتح با چنین طرحی موافقت خواهد کرد یا خیر" پاسخ داد: من از جانب فتح یا سایر گروهها برای انتخاب راهبرد ملی مذاکره کننده نیستم. پیش روی ما طرح معامله قرن قرار داد که یک سیلی بزرگ به ملت فلسطین است. آیا برای همه بهتر نیست که با یکدیگر بنشینند و با هم متحد شویم تا یک طرح مقاومت در برابر این طرح داشته باشیم؟ ما به عنوان فلسطینی‌ها باید متحد شده و موضع واحد اعلام شده‌ای داشته باشیم تا همه اقشار ملت فلسطین گرداگرد آن برای مقابله با این حادثه خطرناک علیه مسئله فلسطین و مقابله با این راه حل‌های آمریکا – که همه جهان را در سلطه خود دارد و خود را نظام بین الملل در جهان می‌داند- جمع شوند.

عبدالحمید موضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال مسئله فلسطین را "سست و متزلزل" ارزیابی کرد و گفت: اولا باید موضع ما فلسطینی‌ها واحد و یکپارچه باشد. اکنون موضع عربی و اسلامی و موضع جهانی متزلزل است. جایز نیست که این موضوع را به بخت و شانس بسپاریم زیرا این امر به سرنوشت ملت فلسطین و سرنوشت منطقه مربوط است. همه باید متحد شوند. ما جنبه‌های این گام توطئه آمیز علیه ملت فلسطین را درک می‌کنیم. این طرح نباید به جایی برسد. اجازه نمی‌دهیم که اینکار انجام شود. ما در سرزمین خود ثابت قدم و پایدار باقی خواهیم ماند. هر فرد و کشوری باید مسئولیت‌های دینی ملی و اخلاقی خود را برعهده بگیرد. این طرح توطئه علیه ملت فلسطین است اما تاکید می‌کنم که به «صخره پایداری» ملت فلسطین برخورد خواهد کرد و خواهد مُرد و نابود خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان