احتمال احضار بولتون به سنا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «میت رامنی» سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز دوشنبه گفت احتمال دارد شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه از احضار «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی دولت آمریکا به جلسه محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کنند. 

بامداد امروز رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که نسخه اولیه کتاب خاطرات بولتون که برای بازبینی به کاخ سفید ارسال شده، نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مسدود کردن کمک‌های مالی به دولت اوکراین، مستقیما با هدف تحت فشار قرار دادن کی‌یف جهت پیشبرد پرونده قضایی علیه فرزند «جو بایدن» از نامزدهای پیشتاز دموکرات‌ها، صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها، بولتون در این کتاب که هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته، ادعا کرده است که مستقیما از ترامپ شنیده که تنها زمانی کمک‌ها به کی‌یف را آزاد می‌کند که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تحقیق در مورد هلدینگ «بوریسما» که «هانتر بایدن» یکی از اعضای هیأت مدیره آن است، موافقت کند.

انتشار این اطلاعات در زمانی انجام می‌گیرد که سنای آمریکا در حال محاکمه ترامپ به دو اتهام سوء استفاده از اختیارات و مانع‌تراشی در روند اجرای قانون است. سنا اکثریتی جمهوری‌خواه دارد و پیش از این با دعوت از شهود برای ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص پرونده «اوکراین‌گیت» مخالفت کرده بود. با این وجود، اطلاعات بولتون، این احتمال را تقویت کرده که جمهوری‌خواهان مجبور شوند درخواست دموکرات‌ها برای احضار بولتون جهت ادای شهادت در جلسه محاکمه را بپذیرند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، امروز رامنی در واکنش به انتشار گزارش‌ها در مورد کتاب بولتون، گفته است که «به شکل فزاینده‌ای» این احتمال قوت گرفته است که دستکم 4 نفر از جمهوری‌خواهان با دعوت از بولتون به جلسه محاکمه موافقت کنند. 

رامنی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت اکنون روشن شدن است که شنیدن حرف‌های بولتون حائز اهمیت است. این سناتور جمهوری‌خواه که سابقه اختلاف و جدال لفظی با ترامپ را هم دارد، در این مورد گفت: «ضرورت ادای شهادت بولتون برای تصمیم‌گیری سنا، به شکل فزاینده‌ای روشن شده است.»

سنای آمریکا 100 عضو دارد، که 53 عضو آن در حال حاضر جمهوری‌خواه هستند. اگر آنطور که رامنی گفته 4 جمهوری‌خواه از دعوت از بولتون حمایت کنند، در آن صورت دموکرات‌ها آرای لازم برای احضار بولتون را در اختیار خواهند داشت.

ترامپ از صبح امروز و بعد از انتشار اطلاعات در مورد کتاب بولتون، مشاور سابق خود را به دروغگویی متهم کرده و مدعی شده است که بولتون تلاش می‌کند با طرح ادعاهای بی‌اساس فروش کتاب خود را بالا برده و پول به جیب بزند.

بولتون که سال‌هاست عضو حزب جمهوری‌خواه و از تندروترین اعضای جناح محافظه‌کار آمریکا به شمار می‌آید، از سال 2018 تا تابستان سال 2019، یعنی در اوج تلاش‌های ترامپ برای زد و بند با دولت اوکراین و بی‌حیثیت کردن بایدن، مشاور امنیت ملی ترامپ بود. وی پیش از این برای ادای شهادت در جلسه محاکمه ترامپ اعلام آمادگی کرده است.

ترامپ اواخر سال گذشته میلادی در مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد استیضاح شد و حالا سنا در حال محاکمه وی است. اکثریت جمهوری‌خواه سنا پیش از این احتمال برکناری ترامپ را بسیار اندک کرده بود، اما افشای اطلاعات تازه در مورد کتاب بولتون، این معادلات را با تغییراتی مواجه کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان