امروز در مجلس چه گذشت؟/تصویب کلیات یک طرح ضد آمریکایی در کمیسیون قضایی

خبرگزاری فارس: طرح دوفوریتی شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته با تصویب 8 ماه باقی‌مانده آن در مجلس به تصویب نهایی رسید و امروز برای ادامه روال قانون‌گذاری به شورای نگهبان فرستاده شد.

طرح دو فوریتی استفساریه بند «ج» ماده (112) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها، لایحه اصلاح و تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و لایحه حمایت قضائی و بیمه ای از مأموران یگان حفاظت دستگاههای اجرائی از دیگر مصوبات اخیر مجلس بود که برای دریافت نظر شورای نگهبان به این شورا ارسال شد.

 

تخصیص 2هزار میلیارد تومان اعتبار برای معوقات پاداش والدین شهدا در کمیسیون تلفیق

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 از تخصیص 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت معوقات پاداش والدین شهدا در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه در این کمیسیون خبر داد.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت: در جلسه امروز با توجه به تاکید برنامه ششم و پرداخت معوقات پاداش والدین شهدا اعتباری برای این منظور در نظر گرفته شد.

وی افزود: اعضای کمیسیون تلفیق در نشست امروز عصر خود مصوب کردند که در بودجه سال 99 دو هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات پاداش والدین شهدا در نظر گرفته شود.

 

لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی در کمیسیون شوراها اصلاح شد

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس از اصلاح لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیر دولتی خبر داد.

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز دوشنبه (7 بهمن) این کمیسیون گفت: بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیر دولتی اعاده شده از سوی شورای نگهبان در دستور کار نمایندگان عضو این کمیسیون بود.

وی افزود: لایحه کمک به پسماندهای عادی در کمیسیون شوراها اصلاح شد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان در باره این لایحه اعلام کرده بود ضوابط و مقررات شورای اقتصاد در ماده سه این لایحه ابهام ایجاد کرده است.

کولیوند اظهار داشت: با توجه به اینکه ما قانون پسماند مصوب سال 83 داریم با توجه به این اصلاحیه، قانون مذکور ارجاع و از حالت ضوابط شورای اقتصاد خارج شد.

تصویب 5 ماده از طرح سازمان نظام صنفی هنرمندان در کمیسیون فرهنگی مجلس

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح بررسی‌های کمیسیون متبوع خود از تصویب 5 ماده از طرح سازمان نظام صنفی هنرمندان ایران خبر داد.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون بار دیگر اصلاحات طرح سازمان نظام صنفی هنرمندان ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و 5 ماده از این طرح را ضمن ایجاد تغییرات جزئی به تصویب رساندیم.

وی افزود: ماده 8 این طرح ارکان و تشکیلات سازمان را تشریح می‌کند. ماده 9 به ترکیب مجمع سازمان می‌پردازد و ماده 10 نیز وظایف مجمع سازمان را مورد اشاره قرار می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مواد 11 و 12 این طرح را تشریح کرد و گفت: ماده 11 این طرح می‌گوید که رئیس کل سازمان بالاترین مقام اجرایی، اداری، مالی و نماینده قانونی سازمان در کلیه مراجع با حق توکیل به غیر می‌باشد و در حدود مصوبات مجمع و شورای عالی و مقررات و ضوابط مربوط به دارای اختیار کامل است که از طرف مجمع عمومی از بین منتخبین هیات مدیره سراسر کشور و اعضای سابق شورای عالی به مدت چهار سال انتخاب می‌شود. ماده 12 این طرح نیز اعضای شورای عالی هنرمندان را تشریح می‌کند و می‌گوید این شورا مرکب از 7 نفر شامل رئیس کل و 6 نفر از هر رشته هنری می‌باشد که توسط مجمع انتخاب می‌شود که تبصره این ماده نیز حذف شد.

 

مصرف بنزین از آغاز طرح سهمیه‌بندی 21.8 درصد کاهش داشته است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در نشست امروز این کمیسیون مطرح شد که مصرف بنزین از آغاز طرح سهمیه‌بندی 21.8 درصد کاهش داشته و صرفه جویی شده است.

سکینه الماسی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (دوشنبه 7 بهمن) این کمیسیون گفت: در این جلسه میزان تولید خودروهای سی ان جی سوز در ایران خودرو و میزان صرفه‌جویی بنزین بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی را بررسی کردیم.

وی افزود: مسئولان و کارشناسان وزارت نفت همچنین گزارشی از آخرین وضعیت گازسوز کردن خودروها و مصرف بنزین ارائه کردند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مصرف بنزین از آغاز طرح سهمیه‌بندی 21.8 درصد کاهش داشته و صرفه جویی شده است.

الماسی با بیان اینکه دولت برنامه‌ لازم برای گازسوز کردن تمامی ناوگان حمل ونقل کشوری در بخش خودرویی همچون تاکسی‌ها (اعم از اینترنتی و شخصی)، اتوبوس، وانت و کامیون را در نظر گرفته است اظهار داشت: برای دوگانه سوز کردن تمامی تاکسی‌ها و جایگزین کردن تعدادی از آن‌ها قدم‌هایی برداشته که تا یک 16 ماه دیگر به سرانجام خواهد رسید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ طبق گزارش ارائه شده شرکت ایران خودرو به ظرفیت تولید روزانه 300 خودروی گازسوز رسیده که قرار است در آینده نزدیک به تولید روزانه 700 خودروی گازسوز برسد.

 

تصویب کلیات یک طرح ضد آمریکایی در کمیسیون قضایی مجلس

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از تصویب کلیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا در قبال اتباع ایرانی در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس، گفت: در جلسه امروز طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات حقوق بشری آمریکا علیه اتباع ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید و جزئیات این طرح نیز برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه اعضای کمیسیون موضوع تمدید قانون آزمایشی شورای حل اختلاف را مورد بررسی قرار دادند و طبق مصوبه اعضای این کمیسیون این قانون به مدت یک سال دیگر تمدید شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌ همچنین در جلسه امروز طرح اصلاح الحاق یک ماده به قانون اعتبار اسناد رسمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

نوروزی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی اگر به آسیب‌دیدگان از زلزله و سیل زمین تقدیم کرده‌اند ظرف 2 سال مؤظف هستند که آنها را به جهت صدور سند به سازمان ثبت معرفی کنند.

بررسی طرح اصلاح قانون نظام صنفی در کمیسیون اقتصادی

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح اصلاح قانون نظام صنفی در جلسه این کمیسیون با وزیر صنعت خبر داد.

عامر کعبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، قائم مقام وی در امور بازرگانی، نمایندگان اتاق‌های اصناف، بازرگانی، تعاون و نیروی انتظامی در جلسه کمیسیون اقتصادی گفت: در این جلسه کلیات و جزئیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، براساس این طرح، قانون نظام صنفی متناسب با شرایط اقتصادی کشور اصلاح و زمینه کمک به تولیدکنندگان، پرداخت تسهیلات به واحدهای تجاری و تولیدی و رفع موانع اشتغال فراهم می‌شود.

 

یوسفیان ملا: تجمیع یارانه نقدی و غیرنقدی در سال آینده به عدالت نزدیک‌تر است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مقرر کرده که مجموع یارانه‌های پرداختی معیشتی و هدفمندی به مردم در سال آینده تجمیع شده و به 72 هزار تومان برسد، گفت: این کار به عدالت در جامعه نزدیک‌تر است.

عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مبنی براینکه مجموع یارانه‌های نقدی و غیرنقدی سال آینده 72 هزار تومان برای هر نفر خواهد شد، اظهار داشت: از ابتدای اجرای افزایش قیمت بنزین اعلام شد که مابه‌التفاوت درآمد این کار برای کمک معیشتی به مردم در نظر گرفته می‌شود که یارانه پرداختی در این راستا یارانه معیشتی نام‌گذاری شد.

وی افزود: زمانی که قانون هدفمند کردن یارانه در سال‌های گذشته تصویب و اجرایی شد یارانه‌ای نیز برای این موضوع به مردم پرداخت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصویب کرد: کمیسیون تلفیق مقرر کرده که مجموع یارانه‌های پرداختی به مردم یک کاسه شده و این عدد افزایش پیدا کرده و به 72 هزار تومان برسد. هرچند که این اقدام باید به تأیید دولت هم برسد تا بتواند آن را عملیاتی کند و باید ببینیم که قدرت و توان مالی این یارانه را دارد؟

یوسفیان ملا گفت: همواره این سؤال و ابهام وجود داشته است که افرادی که مستحق نیستند نباید یارانه دریافت کنند و برهمین اساس درخواست کارشناسان ساماندهی این موضوع است.

وی افزود: مردم زیادی در دیدار با نمایندگان مجلس معترض هستند که چرا یارانه معیشتی به آنها تعلق نمی‌گیرد اما چون اعلام اجرای افزایش بهای بنزین به صورت ناگهانی بود و باید سریعاً درباره پرداخت یارانه معیشتی تصمیم‌گیری می‌کردند نواقص زیادی در این باره وجود داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد زیادی از مردمی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند هم شامل دریافت یارانه معیشتی نشدند و باید در اقدامات و تصمیم‌گیری‌های خود این موضوع را مدنظر داشته و روند را اصلاح کنیم.

یوسفیان ملا گفت: اگر این مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و به قانون تبدیل شود قطعاً به عدالت نزدیک‌تر خواهد شد.


بررسی واگذاری بنادر به بخش خصوصی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی سرمایه‌گذاری در بنادر و خطوط ریلی کشور در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون گزارش وزارت راه و شهرسازی درباره بندهای 48، 51 و 52 قانون برنامه ششم توسعه در ارتباط با واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی گزارشی را درباره اقدامات انجام شده و ضوابط، معیارها، شاخص‌هایی که در نظر گرفته شده و امتیازاتی که دولت می‌تواند دهد، ارائه دادند.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: بر اساس برنامه مدون حدود یک ماه دیگر نسبت به واگذاری 36 بندر در جنوب به بخش خصوصی اقدام می‌شود و شرایط مزایده آنها نیز اعلام خواهد شد. بیش از 90 درصد بار از طریق بنادر وارد کشور می‌شود و ما به همین نسبت از بنادر کشور صادرات داریم. این امر می‌تواند بخش خصوصی را در اداره بنادر وارد کند.

او افزود: در ادامه نیز در خصوص اجرای ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه بحث شد که این ماده نیز به همین مباحث در خصوص خطوط ریلی و واگن های شرکت راه آهن بازمی‌گردد. بر اساس گزارش‌ها در بحث زیرساخت‌ها آن طور که باید و شاید عمل نشده و کمیسیون سازمان بنادر را مکلف کرد تا جلسه‌ای را با مدیران مربوطه راه و شهرسازی، بانک‌ها و صندوق توسعه برگزار کند تا ببینند چه راه حل‌هایی وجود دارد تا در خصوص زیرساخت‌های خطوط ریلی نیز از ظرفیت‌های برنامه ششم توسعه استفاده شود.

بررسی تحقق برنامه‌های استفاده از سوخت CNG در خودروها در کمیسیون انرژی

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی تحقق اجرای برنامه های استفاده از سوخت CNG در خودروها در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

علی بختیار در گفت و گو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون در خصوص اجرای برنامه CNG در خصوص خودروها با حضور نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بحث و بررسی شد.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق گزارش‌ها اکنون تولید CNG به 23 میلیون متر مکعب رسیده و بر اساس برنامه باید به 35 میلیون متر مکعب برسیم. با تحقق این برنامه و استفاده از CNG در خودروها حدود 10 میلیون در مصرف بنزین صرفه جویی می‌شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس تصریح کرد: در جلسه امروز در خصوص چگونگی اجرایی شدن و تحقق این هدف بحث و بررسی شد.

 

تعهد وزیر آموزش و پرورش برای رفع ایرادات رتبه‌بندی معلمان تا بهمن‌‌

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌ وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون قول داد ایرادات نظام رتبه‌بندی معلمان را تا بهمن‌ماه رفع کند.

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون گفت: در جلسه امروز تعدادی از مسئولان سازمان فضایی ایران از وزارت ارتباطات، وزارت دفاع گزارشی را از فعالیت‌های ماهواره‌ای کشورمان به اعضای کمیسیون ارائه کردند.

وی افزود: محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به منظور پاسخ به ایرادات این کمیسیون به گزارش رتبه‌بندی معلمان حاضر شده و پس از بحث و تبادل‌نظر قول داد تا همه مشکلات نظام رتبه‌بندی تا پایان بهمن رفع شده تا حقی از معلمان تضییع نشود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در جلسه عصر امروز سؤالات حبیب‌الله دهمرده، سیداحسن علوی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و محمد خدابخشی نمایندگان زابل، سنندج، شاهین‌شهر و الیگودرز از وزیر آموزش و پرورش مطرح شد. دهمرده به وزیر آموزش و پرورش دو هفته مهلت داد تا پاسخ‌های مستندی به عزل و نصب‌های حوزه انتخابیه خود ارائه کند. علوی هم از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش در خصوص فضای نامناسب آموزشی و هوشمندسازی مدارس قانع شد.

وی خاطرنشان کرد: حاجی دلیگانی هم دو هفته به حاجی میرزایی مهلت داد تا درباره خلف وعده وزیر آموزش و پرورش درباره سؤالش و تصمیم‌گیری کند. خدابخشی هم از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت: تفحص از دانشگاه‌ آزاد هم به دلیل تقاضای نماینده درخواست کننده به جلسه بعدی این کمیسیون موکول شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان