رویترز:

سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در افغانستان افسران ارشد سیا بودند

نورنیوز : خبرگزاری «رویترز» آمریکایی بودن هواپیمای ساقط شده در افغانستان را تایید کرد.

رویترز دقایقی قبل به نقل از یک منبع ناشناس تایید کرد که هواپیمای آمریکایی ساقط شده در افغانستان حامل شماری از افسران ارشد سازمان سیا بوده است.

این درحالیست که سرلشکر بت ریوردان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا( سنتکام) ساعتی پیش گفته است که هنوز معلوم نیست هواپیمای سقوط‌کرده مربوط به چه کسی بوده است.

در صورتی که مالکیت این هواپیما به ارتش آمریکا تایید شوداین رخداد رسوایی بی سابقه ای برای سیستم فرماندهی و کنترل بزرگترین ارتش دنیا خواهد بود.

ارتشی که مدعی است کوچکترین تحرک وسایل پروازی در سراسر جهان را با سامانه های ماهواره ای کنترل می کند چگونه پس از گذشت 6 ساعت هنوز نمی تواند در مورد مشخصات این هواپیما اظهار نظر قطعی کند؟

 

حملات آمریکا در افغانستان رکورد زد

آمار جدید منتشر شده نشان می دهد که در سال 2019 ارتش آمریکا بیشترین حجم حملات هوایی و موشکی در 14 سال گذشته را در افغانستان انجام داد.
بر اساس اسناد منتشر شده نیروی هوایی آمریکا، ارتش ایالات متحده در 14 سال گذشته بیشترین بمباران‌های هوایی و حملات موشکی را در سال 2019 در افغانستان انجام داد است.

به نوشته وبگاه «استرایپس»، هواپیماهای جنگی آمریکا در سال 2019 از 7423 بمب در افغانستان استفاده کرده و جنگنده‌های ائتلاف نیز حدود 8800 سورتی پرواز در این کشور انجام دادند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، تنها حملات نیروهای آمریکایی در افغانستان در 9 ماهه نخست سال 2019 موجب کشته شدن 579 غیر نظامی از مجموع 1149 نفر غیرنظامی کشته شده در این کشور شد.

هفته گذشته نیز یک کمیسیون مستقل ویژه حقوق بشر در افغانستان اعلام کرد که حملات پهپادی آمریکا در اوائل ماه جاری در افغانستان و در غرب استان «هرات» موجب کشته شدن 15 غیرنظامی از جمله سه کودک شد.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) چندی قبل در گزارشی اعلام کرد که دستکم 30 غیرنظامی در حملات هوایی ماه می (اردیبهشت) آمریکا به غرب افغانستان کشته شدند. در این حمله دستکم 14 کودک کشته شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان