نام حضرت زهرا (س) بر کتیبه‌های تاریخی پاکستان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشگر در بررسی‌هایش روی بناهای تاریخی پاکستان، کتیبه‌های تاریخی بسیاری را مستند کرده که نام حضرت زهرا (س)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) بر آن‌ها نقش بسته است.

نام حضرت زهرا (س) بر کتیبه‌های تاریخی پاکستان

مرتضی رضوانفر که مدتی برای پژوهشِ آثار ایرانی در پاکستان حضور داشته است، به ایسنا توضیح می‌دهد: شاه یوسف گردیزی (متوفی به 531 قمری) از سادات حسینی است که به دلیل نقش مهمی که در گسترش اسلام در پاکستان داشته، بسیار مورد تکریم است و اکنون مقبره‌ وی در شهر مولتان پاکستان قرار دارد.

به گفته‌ این پژوهشگر، در بخشی از متن کتیبه مقبره‌ شاه یوسف گردیزدی نام اهل‌بیت (س) این‌طور آمده است: «یا الله، یا محمد(ص)، یا علی(ع)، یا فاطمه الزهرا(ع)، یا حسن(ع)، یا حسین(ع). همچنین سه کتیبه فارسی از شعرهای مربوط به امام حسین (ع) در جوار آن قرار دارد.

مسجد عیدگاه در مولتان پاکستان

او همچنین به متن فارسی شعر حافظ که روی یکی از کتیبه‌های مسجد عیدگاه در شهر مولتان پاکستان نوشته شده، اشاره می‌کند.

روی این کتیبه شعری از حافظ  نوشته شده است: «هوالمعز/ هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد بعشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما / راقم: اخلاق حسین»

رضوانفر در باره کلمه فارسی عیدگاه توضیح می‌دهد: ‌در اکثر شهرهای مسلمان‌نشین در کشورهای منطقه و شبه قاره هند، مساجدی به نام عیدگاه وجود دارد که محل اجتماعات مذهبی و برپایی نماز عید است.

مسجد مدرسه وزیرخان در لاهور پاکستان

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی همچنین با اشاره به مسجد وزیر خان معروف به «بقعه خراسان» در شهر لاهور پاکستان می‌گوید: مسجد وزیرخان معروف به بقعه خراسان، توسط حکیم علم‌الدین، وزیر شاه جهان  (1628– 1658 میلادی) امپراتور گورکانی ساخته شده است. در صحن مسجد، مزار سی اسحاق گازرونی و دو سوی آن، حجره های مدرسه قرار دارد.

او با بیان این‌که این مسجد پُرتزئین‌ترین بنای گورکانی از نظر کاشی‌کاری و نقاشی به خصوص در سبک ایرانی است، «محمدطاهر خراسانی» را نیز یکی از معماران این شاهکار معماری معرفی می‌کند و می‌گوید: این مسجد از سال 2009 میلادی تحت نظارت و حمایت بانک جهانی، بنیاد آقاخان و دولت‌های نروژ، آلمان و آمریکا، بازسازی و حفاظت شده است.

به گفته‌ او، مسجد وزیرخان، چند کتیبه‌ فارسی نیز دارد که در متن یکی از کتیبه‌ها این‌طور نوشته شده است: «هو، دهقان دِرَوَد به حشر ای نیک سرشت، در مزرعه جهان هر آنچیز که کِشت/ در باب عمل بنای خیری بگذار، کآخر همه را رَهَست ازین در به بهشت»

مقبره علی هجویری در لاهور

او همچنین با اشاره به مقبره‌ «علی هجویری» در لاهور بیان می‌کند: ابوالحسن علی هجویری غزنوی، ملقب به «داتا گَنج‌بَخش» از عالمان و عارفان سده‌ پنجم هجری قمری و مولف کتاب کشف المحجوب است.

وی ادامه می‌دهد: مقبره داتا گنج بخش، مزین به چندین کتیبه از اشعار فارسی است، به‌عنوان مثال در متن کتیبه‌ ورودی این مقبره آمده است: «چه حُسنت آنکه در یکدم رُخت را صد نظر بینم، هنوزم آرزو باشد که یکبار دگر بینم».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان