نیویورک‌تایمز:

معامله قرن ترامپ به شدت از اسرائیل جانبداری کرده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی در واکنش به رونمایی واشنگتن از طرح موسوم به «معامله قرن» نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی را منتشر کرد که به شدت به از اسرائیل جانبداری می‌کند.

این گزارش سپس اینگونه توضیح داد که علیرغم آنکه ترامپ، طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن را یک «فرصت برد-برد» توضیح داده است و آن را طرحی خوب برای فلسطینیان می‌داند، اما این طرح به شدت از اسرائیل جانبداری می‌کند.

این روزنامه آمریکایی در بخش مقدماتی گزارش خود به تشریح مراسم رونمایی از معامله قرن اشاره کرد و نوشت که طرح معامله قرن، به صهیونیست‌ها اکثر چیزهایی را پیشنهاد داد که در چندین دهه درگیری با فلسطینیان به دنبال آن بودند اما در عین حال به فلسطینیان احتمال داشتن یک دولت با حاکمیت محدود را وعده داد.

طبق این گزارش، طرح ترامپ تضمین می‌کند که اسرائیل همچنان بر بیت‌المقدس به عنوان پایتخت این رژیم کنترل داشته باشد و همچنین اسرائیل را ملزم به از بین بردن هیچ‌یک از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری نمی‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم رونمایی طرح معامله قرن که تنها طرف اسرائیلی در آن شرکت داشتند و هیچ یک از نمایندگان فلسطینیان در آن حضور نداشتند، گفت: «طرح من یک فرصت برد-برد برای دو طرف ارائه می‌کند، یک راه‌حل واقع‌بینانه دو دولتی که خطر دولت فلسطینی به قیمت امنیت اسرائیل را رفع می‌کند».

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به سرعت این طرح را به عنوان توطئه‌ای بی‌سرانجام محکوم کرد و گفت: «ما هزاربار می‌گوییم: نه، نه، نه».

نیویورک‌تایمز ادامه داد، با اینحال، نتانیاهو قبل از بازگشت به فلسطین اشغالی به خبرنگاران گفت که از کابینه می‌خواهد که یکشنبه هفته آینده، به الحاق یکجانبه دره اردن و تمامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری رأی دهند. این امر بیش از پیش خشم فلسطینیان را برمی‌انگیزد.

از میان کشورهای عربی، تاکنون عربستان سعودی، امارات و مصر از این طرح حمایت کرده‌اند. با این حال، طرح آمریکا با محکومیت گسترده میان جناح‌های مختلف فلسطینی و مخالفت اغلب کشورهای عربی و اسلامی و مردم آنها مواجه شده است.

نیویورک‌تایمز با اشاره به موارد بالا ادامه داد که طرح معامله قرن برای صهیونیست‌ها بیش از فلسطینیان گام برمی‌دارد. برخی تحلیلگران معتقدند که هدف بزرگتر ترامپ و نتانیاهو، تغییر نقطه شروع هرگونه مذاکرات آتی به نفع اسرائیل و قراردادن فلسطینیان در موضع تدافعی و گفتن نه بوده است.

نیویورک‌تایمز در بخش پایانی گزارش خود نوشت که طرح 181 صفحه‌ای ترامپ، در کوتاه‌مدت، موضوع سیاست‌های آمریکا و اسرائیل خواهد بود و ترامپ مطمئن است که در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به شدت مورد استقبال گرم سران صهیونیستی قرار می‌گیرد و همچنین از حمایت‌های رأی‌دهندگان یهودی محافظه‌کار و مسیحیان انجیلی که طرفدار پیشروی صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس هستند، بهره خواهد برد.

در جزئیاتی از این طرح، فلسطینی‌ها از داشتن پایتخت قدس محروم شده‌اند و  فلسطین به مجمع‌الجزایری از تکه‌های پاره پاره زمین بدل شده، بخش بزرگی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی بخشیده و حق بازگشت را از آوارگان فلسطینی سلب کرده است. این طرح همچنین حماس را سازمانی تروریستی خوانده و تشکیل دولت فلسطینی را به خلع سلاح گروه‌های مقاومت مشروط کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان