ماهان شبکه ایرانیان

وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟

معامله‌گران نفت با فروش گسترده قراردادهای نفت خام، دیزل و سوخت جت به شیوع ویروس کرونای جدید در چین واکنش نشان دادند اما آیا این رفتار وحشت زده منطقی بوده است؟

وحشت نفت از شیوع بیماری چینی تا چه حد به جاست؟

به گزارش ایسنا، بررسی آمار اپیدمی قبلی چین ممکن است به یافتن پاسخ در این باره کمک کند. شیوع اپیدمی سارس یا سندرم حاد تنفسی در سال 2003 تقاضا برای نفت را فلج کرد. آماری که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) فراهم شده است، نشان می‌دهد میزان مصرف سوخت جت به شدت لطمه دید اما تاثیر منفی سارس روی استفاده از سایر فرآورده‌های نفتی به این شدت نبود.

در حالی که رشد سالانه تقاضا برای سوخت در چین تقریبا صفر شد اما شیوع سارس در سال 2003 روی مصرف سایر فرآورده‌های نفتی تاثیری نداشت.

چین تلاش می‌کند اپیدمی فعلی را مهار کند و توجه بازار نفت دوباره روی سوخت جت متمرکز شده است. این کشور تقریبا در آستانه قرنطینه کامل قرار دارد زیرا دولت سفرهای خارجی و داخلی را محدود کرده است. حاشیه سود تولید سوخت جت در آسیا به پایین‌ترین حد در چهار سال گذشته نزول کرده است.

نگاهی به وقایع سال 2003 نشان می‌دهد که نگرانی‌های مذکور به حق هستند. مصرف سالانه سوخت جت در چین 28 درصد در سال 2002 رشد کرد اما در سال شیوع سارس تنها یک درصد رشد کرد که به منزله اختلاف حدود 34 هزار بشکه در روز میزان مصرف است. نرخ رشد در سال 2004 به 24 درصد بهبود پیدا کرد.

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، از آن زمان تقاضای چین برای سوخت جت شش برابر رشد کرده و در سال 2017 به حدود 700 هزار بشکه در روز رسید. به گفته تحلیلگران در شرکت سنفورد سی برن‌اشتاین، این فرآورده اکنون در 6.5 درصد از کل مصرف چین سهم دارد که بالاتر از 3.9 درصد در سال 2003 است.

طبق یادداشت تحقیقاتی "بارکلیز کپیتال"، اگر ترافیک هوایی چین در سه ماهه نخست سال 2020 نصف شود، معادل از دست رفتن 300 هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 است.

این اپیدمی تنها روی بازار سوخت هواپیما تاثیر نداشته است. دو معیار تقاضا برای دیزل شامل نرخ پریمیوم سوخت جت نسبت به نفت خام و معیار عرضه و تقاضا که مورد توجه معامله‌گران قرار دارند  امسال که هراس از ویروس کرونا بیم ضعیف شدن بیشتر تقاضا را تشدید کرده است، ریزش کرده‌اند. پالایشگاههای نفت از پالایش هر بشکه نفت خام و تولید دیزل تا دوشنبه هفته جاری 9 دلار و 83 سنت سود کردند که پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته بوده است.

آیا ممکن است معامله‌گران بیش از حد واکنش نشان داده باشند؟ در سال 2003 تقاضا برای دیزل و نفتا که برای تولید مواد پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند به ترتیب 10 درصد و 12 درصد رشد کرد که مطابق با ترندهای سالانه در آن زمان بود.

نوربرت روکر، مدیر اقتصادی و تحقیقات شرکت جولیوس بائر در یادداشتی نوشت: در حالی که تقاضای چین برای سوخت جت تاثیر مستقیمی خواهد داد، به نظر می‌رسد بازار نفت روی اختلالات اقتصادی گسترده و طولانی مدتی در مقایسه در اپیدمیهای قبلی حساب کرده است.

شرکت مشاوره "انرژی اسپکتس" در این باره خاطرنشان کرد حتی اگر نگرانی‌ها در بازار سوخت جت بیش از حد بوده باشد، تقاضای هواپیمایی پس از افت 5.6 درصدی در سه ماهه نخست، می‌تواند تا سه ماهه سوم بهبود قوی را تجربه کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحولات مربوط به این اپیدمی در چین به سرعت پیش می‌رود و معلوم نیست که اپیدمی جدید تاثیر مشابه سارس را خواهد داشت یا اقدامات جدی که مقامات در پیش گرفته‌اند، آن را کنترل خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان