چگونه می‌توان با آشوب‌ هواداران در استادیوم‌ها مقابله کرد؟

قنبرزاده: بودجه باشگاه‌ها کفاف کار فرهنگی نمی‌دهد/ با استانداردها فاصله داریم

بازی پرسپولیس و تراکتوری سازی در هفته هفدهم لیگ برتر در حالی برگزار شد که جنگ میان هواداران دو تیم روی سکوها حواسمان را از زمین بازی گرفت تا برای چندمین بار نگران مردمی شویم که تنها گناه‌شان در باران سنگ ریزه ها، عشق به فوتبال است.

قنبرزاده: بودجه باشگاه‌ها کفاف کار فرهنگی نمی‌دهد/ با استانداردها فاصله داریم

منصور قنبرزاده مدیرعامل سابق نفت تهران در گفت وگو با ایسنا درباره اتفاقات و درگیری‌ها در فوتبال گفت: در مقطعی هر شخص یا سازمان و ارگانی به سلیقه خودش اقدامات زیادی در این خصوص انجام دادند ولی به اعتقاد من برای حل مشکلات موجود در ورزشگاه ها باید فرهنگ سازی عمیق و موثر بین کلیه متولیان فرهنگی کشور صورت بگیرد. افرادی که به ورزشگاه می آیند فقط دو ساعت در آن فضا حضور دارند و در این دو ساعت هم نمی‌توان خوی مردم را تغییر داد به همین دلیل این تغییرات باید از بیرون ورزشگاه ها و در زیر ساخت های فرهنگی جامعه اول آغاز شود چون ورزشگاه هم جزئی از اماکن عمومی جامعه است لذا می‌طلبد در جامعه نه در حد شعار بلکه با تعیین یک برنامه مدون و جدی فرهنگ سازی شروع شود.

وی ادامه داد: این اتفاقاتی که در ورزشگاه های ما می‌افتد خصوصا در بازی اخیر پرسپولیس و تراکتور واقعا جای نگرانی و افسوس دارد، فوتبال مقوله‌ای احتماعی است که به وجود آمده تا مردم از آن لذت ببرند اما بعضی از افراد با دامن زدن به مسائل قومیتی سعی در ایجاد تنش دارند. همه ما اعم از فارس و کردو لر و ترک و عرب، ایرانی هستیم و یک ملت واحد را تشکیل می دهیم و دارای یک فرهنگ مشترک هستیم و در زمان جاهلیت زندگی نمی‌کنیم که بخواهیم بحث های قومیتی را مطرح کنیم. افرادی که دست به این کارها می‌زنند یا بر اثر ناآگاهی و مریضی است یا به دنبال سواستفاده و تحریک جامعه هستند.

این مدیرعامل سابق فوتبال درباره وظایف باشگاه‌ها در خصوص کاهش آشوب ها اظهار کرد: اگر ما یک نقشه تبیین شده استاندار داشته باشیم دیگر کسی با فرهنگی عمومی که فرهنگ هواداران هم که جزئی از آن است، سلیقه‌ای برخورد نمی‌کند. من خودم مدیرعامل بوده‌ام و می‌دانم مدیرعامل و هیات مدیره یک باشگاه چه فشاری را در بخش های مختلف متحمل می شوند. بخصوص باشگاه هایی که از منابع دولتی استفاده نمی‌کنند و در این شرایط اقتصادی باید سرمایه گذاری کنند. اعتقاد دارم که نباید باعث دلسردی مدیران باشگاه‌ها شویم ولی آن ها هم  باید با وجود مشکلاتی که دارند در جهت ایجاد آرامش تلاش کنند.

قنبرزاده افزود: ممکن است در طول بازی بازیکنان و هواداران کنترل خود را از دست بدهند و عصبی شوند ولی این مدیر است که باید آن ها را به آرامش دعوت کند. در بحث فرهنگ سازی با ایجاد امکانات و ایجاد مراکزی برای تخلیه روحی و روانی هواداران پیش از بازی می توانند روی این موضوع کار کنند. اما می بینیم که بودجه های باشگاه ها بسیار ناچیز و بیشتر برای مسائل کوتاه مدت کارگشا هستند و از طرف دیگر هم این هوادارن سرمایه های فوتبال ما هستند و در کشورهای عربی برای جذب تماشاگران امکانات گوناگونی از جمله جوایز بی شمار در نظر گرفته‌اند اما با وجود تمام این ها باز هم تعداد هوادارانشان حتی در بازی های ملی هم به ده هزار نفر نمی رسد. اما ما در کشور شاهدیم که در بسیار از بازی ها انقدر تعداد هواداران زیاد است که ورزشگاه پاسخ گوی آن ها نیست؛ این فرصتی است که نصیب فوتبال ما شده اما اگر هواس‌مان به آن نباشد این فرصت می‌تواند تبدیل به چالش شود و باعث ایجاد اشکالاتی در ورزشگاه شود که زیبنده ورزش ما نیست.

وی ادامه داد: سازمان لیگ براساس استاندارهایی که فیفا و ای اف سی تعریف کرده بود ملزم به استاندارسازی تمام ورزشگاه‌هاست و باید این کار را انجام دهد. من فکر می‌کنم ما گامی رو به جلو برداشتیم و نسبت به دوره قبل بهتر شدیم ولی هنوز با ایده آل خیلی فاصله داریم. بالاخره مسابقات ما با بلیط الکترونیکی برگزار می‌شود هر چند در بعضی از ورزشگاه‌ها هنوز  زیرساخت ها آماده نیست و این امکان وجود ندارد ولی تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده است و بخش عمده مشکلات را هم حل کردند اما هنوز تا رسیدن به هدفی که باید، فاصله داریم. دراین شرایط نباید دنبال مقصر بگردیم، فدراسیون و سازمان لیگ جزئی از مجموعه ورزش کشور هستند. ورزش کشور شامل وزارت ورزش، فدراسیون ها، سازمان لیگ و هیات های ورزشی می‌شود که اینها خانوده بزرگ ورزش را تشکیل می دهند.

قنبرزاده تصریح کرد: نباید جزیره ای عمل کنیم و اگر اشکالی در یکی از ورزشگاه های ما به وجود آید به کل خانواده ورزش کشور برمی گردد. در این مورد هم فدراسیون، متولیان ورزشگاه ها که ادارات تربیت بدنی استان ها هستند و باشگاه های  ورزشی و هیات های فوتبال که مجری برنامه های فدراسیون هستند، خانواده ای را تشکیل می دهند که باید در درون خودشان مشکلات را رفع کنند. در این وضعیت اقتصادی و شرایطی که بعضی از مسئولان و سازمان های ورزشی دنیا حتی فیفا و ای اف سی تحت فشار و تحریم های ناجوانمردانه آمریکا، ما را در فشارهای اقتصادی و حتی سیاسی قرار داده و به هر بهانه ای می خواهند حق میزبانی را از تیم های ایرانی سلب کنند و برای ورزش ما چالش ایجاد کنند، فوتبال باید دور از سیاست باشد ولی در حاضر در خارج از کشور فشارهایی روی ورزش ما بخصوص فوتبال کشور وجود دارد که این موضوع اتحاد بیشتر ما را می طلبد و وظیفه ما در این شرایط ایجاد آرامش و همدلی مانند همدلی‌ای که در خصوص مسئله برگزاری بازی های آسیایی تیم های باشگاهی و تیم ملی در زمین بی طرف به وجود آمد و باعث عقب نشینی نسبی ای اف سی  از تصمیم اولیه ای گرفته شده بود، شد و با برگزاری تعدادی از بازی ها در ایران موافقت کرد. ان‌شاءالله اگر همه ما متحد و همدل شویم تمام دنیا فرهنگ ایرانی را یک فرهنگ اصیل می‌شناسند و حیف است که با رفتار های این چنینی در ورزشگاه ها هواداران‌مان را از لذت فوتبال محرو کنیم. از آن جایی که رسانه های خارجی سعی شان برجسته سازی اتفاقات در ایران است و رفتارهایی مانند چیزی که در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی دیدیم، تصویر ایران در دنیا را دچار خدشه می کند.

او با عدم تاثیرگذار دانشتن جریمه ها برای کاهش تنش ها گفت: من فکر نمی‌کنم که جریمه ها تاثیرگذار باشد و بخصوص با جریمه هایی که محرومیت هواداران را به همراه داشته باشد صد در صد مخالفم. فوتبال یک مقوله اجتماعی است و نمی‌توان آن را بدون تماشاگر برگزار کرد و این مانند آن است که فیلمی را در سینما اکران کنیم ولی به تماشاگر اجازه ورود ندهیم. فوتبال هم به همین شکل است. ما نباید اگر در یک بازی آشوب و درگیری ایجاد شد کل هواداران را از تماشای بازی محروم کنیم بلکه باید متخلفان را شناسایی و آن ها را محروم کنیم نه کل هواداران را. همان طور که گفتم در همه جای دنیا برای آوردن مردم به ورزشگاه ها هزینه های زیادی از جمله  تبلیغات انجام می دهند ولی ما می خواهیم هواداران‌مان را محروم کنیم! فرهنگ ایرانی اسلامی همواره تشویق فراتر از تنبیه است در مورد جریمه هم به نظرم باید بازدارنده باشد و من فکر میکنم که در مقوله ورزش و بخصوص فوتبال ما خیلی کم به تشویق پرداختیم.

میدرعامل سابق باشگاه نفت تهران ادامه داد: نمیدونم چرا رسانه ملی درخصوص زیبایی های فوتبال ما کمتر برنامه دارد و معمولا برنامه هایی که تهیه می شود رصدش درگیری ها و حاشیه ها است ولی این زیبایی ها و  این همایش هاو تجلیل هایی به صورت مردمی تجلیل می‌شد کمتر دیده شده که صدا وسیمای ما باید بیشتر نشان دهد و هواداران را بیشتر تشویق کند. همچنین می توانند باشگاه هایی که این موارد را رعایت می کند هر چهار یا پنج بازی تشویق کنند مثلا در بعضی بازی ها هفتاد هزار نفر در تبریز به ورزشگاه آمدند و در آخر هم هیچ اتفاق بدی رخ نداد و میزبان و میهمان راضی از ورزشگاه بیرون آمدند. نهاد های فوتبال حتی باید تشویق های مالی هم انجام دهند و یک باشگاه یا هیات را برای مدیریت و عملکری که داشتند، تشویق مالی کنند همان طور که در مواقع برعکس آن باشگاه را جریمه مالی می کنیم. ما باید تشویق را بالاتر از تنبیه قرار دهیم و این یکی از اصول پذیرفته شده در مسائل اجتماعی و روانشناسی است.

قنبرزاده گفت: همانگونه که اگر در یک مهمانی کسی کار اشتباهی انجام دهد با او برخورد می شود ما باید اولویت یک و دو وسه را فرهنگ سازی  و تعامل در نظر بگیریم ولی اگر باز هم جواب نداد و کسانی قصد هنجار شکنی و سلب آرامش و امنیت جامعه را داشت، باید اون رو به عنوان یه مریض بگیرند و با او برخورد کنند تا باعث ایجاد مشکلات برای سایر افراد جامعه نشود.

او ادامه داد: ما با استاندارد های دنیا خیلی فاصله داریم، ورزشگاه های ما باید امکانات رفاهی داشته باشند مثلا در نظر بگیرد در سرمای یک فصل هوادار دو سه ساعت قبل از بازی به ورزشگاه آمده و در ورزشگاه درخصوص امکانات رفاهی در حد سرویس بهداشتی مشکل وجود دارد. این مسائل ناخواسته افکار تهاجمی در افراد ایجاد می‌کند و ما باید مثل تمام دنیا و همین کشورهای اطراف خودمان که انواع امکانات به بهترین شکل وجود دارد کیفیت ورزشگاه هایمان را ارتقا دهیم. ما تا کی باید حتی اجازه نداشته باشیم آب معدنی داخل ورزشگاه ببریم و این ها همه به دلیل عدم فرهنگ سازی ایت و مستلزم این است که مسئولان فوتبال ما یک هسته برای فرهنگ سازی ایجاد کنند تا این مسائل در حد حرف باقی نماند. باشگاه ها هم با همکاری داشته باشند و همه این ها باید از یک جا استارت زده شود و بعد از درست شدن همه چیز، حالا ورزشگاهی که در آن صورت گرفته می تواند با توجه به کارت ملی و شماره صندلی متخلف را تشخیص دهند و توسط نهاد های نظامی با او برخورد مناسبی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان