ماهان شبکه ایرانیان

ردیاب کیهانی ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از ۴ راهپیمایی فضایی راه افتاد

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از انجام چهار راهپیمایی فضایی برای تعمیر یک طیف‌سنج کیهانی روی بدنه این ایستگاه موفق شدند آن را دوباره راه‌اندازی کنند.

ردیاب کیهانی ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از 4 راهپیمایی فضایی راه افتاد

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ردیاب کیهانی مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) که به یک سری تعمیرات سخت فضایی نیاز داشت، بالاخره پس از انجام چهار راهپیمایی فضایی توسط فضانوردان مستقر در این ایستگاه فضایی دوباره راه افتاد.

"ساموئل تینگ" برنده جایزه نوبل که بر این ردیاب کیهانی نظارت دارد، گفت: طیف‌سنج مغناطیسی آلفا اکنون بهتر از همیشه کار می‌کند.

وی که یک فیزیکدان در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) است، گفت: این طیف‌سنج دو میلیارد دلاری که یکی از برترین ابزار علمی ایستگاه فضایی بین‌المللی است، تاکنون 152 میلیارد پرتوی کیهانی باردار را در طول تلاش خود برای شکار ضد ماده گریزان و ماده تاریک اندازه‌گیری کرده است.

دو نفر از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی از ابتدای ماه نوامبر گذشته تاکنون چهار راهپیمایی فضایی را انجام دادند تا سامانه خنک‌کننده این طیف‌سنج را تعویض کنند.

آخرین راهپیمایی فضایی، شنبه گذشته انجام شد و تنها راهپیمایی بود که "تینگ" از مرکز کنترل ماموریت ناسا در هیوستون روی آن نظارت نداشت و در عوض در اتاق کنترل سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای یا CERN در سوئیس بود تا به راه اندازی این طیف‌سنج کمک کند.

"تینگ" گفت: تنها زمانی که من آنجا نبودم، یک چیزی اتفاق افتاد. اما من هرگز نگران نشدم، حتی وقتی یک نشتی در یکی از خطوط مایع خنک‌کننده رخ داد و همیشه اطمینان داشتم که راهپیمایی‌های فضایی با موفقیت انجام خواهند شد.

"لوکا پارمیتانو" فضانورد ایتالیایی نشتی مذکور را با سفت کردن مجدد اتصالات گرفت.

این طیف‌سنج کیهانی از سال 2011 در ایستگاه فضایی نصب شده است و "تینگ" انتظار دارد طول عمر آن به اندازه طول عمر ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد یا حداقل 5 تا 10 سال دیگر عمر کند.

"تینگ" می‌گوید این ابزار تاکنون نامزدهای قدرتمندی را برای ضد ماده و ماده تاریک معرفی کرده است.

طیف‌سنج(spectrometer) ابزاری است که برای اندازه‌گیری خصوصیات نور بر پایهٔ تجزیه طیف الکترومغناطیسی کاربرد دارد. بیشتر اندازه‌گیری‌ها اعداد شدت نور هستند ولی در مواردی وضعیت قطبش(موج‌ها) نیز اندازه‌گیری می‌شود. متغیرهای مستقل معمولا طول موج نور یا یک واحد متناسب با انرژی فوتون است، به عنوان مثال عدد موج یا الکترون‌ولت که ارتباط دوطرفه با طول موج دارد.

طیف سنج مغناطیسی آلفا که "AMS-02" نیز نامیده می‌شود، یک ماژول آزمایش فیزیک ذرات است که روی ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) سوار شده است. این آزمایش یکی از آزمایشات شناخته شده CERN است. این ماژول یک ردیاب است که ضد ماده را در پرتوهای کیهانی اندازه‌گیری می‌کند و اطلاعاتی را که برای درک شکل‌گیری جهان و جستجوی شواهدی از ماده تاریک مورد نیاز است، فراهم می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان