اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دست خالی صنعت پالایشگاهی از جهش بورس/آیین نامه‌ای که از اجرا محروم مانده

به گزارش اقتصادآنلاین، تیرماه ماه سال جاری بود که «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی » در مجلس به تصویب رسید. دو هدف اصلی این طرح جلوگیری از خام فروشی نفت و همچنین هدایت نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه است. چراکه مطابق با این قانون دولت مکلف به ساخت و بهسازی مجتمع های پتروپالایشی جهت افزایش ظرفیت پالایشی کشور با استفاده از انتشار اوراق در بورس است.

اما در این مدت که از تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی می گذشت، هیچ راهبرد مشخصی از سوی دولت برای آغاز این پروزه مردمی تبیین نشد. تا سرانجام هیات وزیران در جلسه روز 17 دی ماه سال جاری قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دست نفت خام و میعانات گازی توسط سرمایه گذاری های مردمی را تصویب نمود. این آیین‌نامه به نحوی تنظیم شده که وزارت نفت از طریق اعطای تنفس خوراک (عدم دریافت بهای خوراک در سال های اول و تعویق آن به سال های دورتر) اوراق بهادار جذابی را منتشر کند که مالکان نقدینگی ترجیح دهند به جای سپرده‌گذاری در بانک، در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند.

ولی بازهم با وجود رکوردشکنی های پی در پی شاخص بورس اوراق بهادار و فضای بسیار مطلوب ایجاد شده در این بازار از جهت هدایت نقدینگی قابل توجه به آن، شاهد انفعال دولت و به ویژه وزارت نفت در بهره برداری از این جهش های بورسی هستیم.

گفتنی است آیین‌نامه مصوب در هیات دولت به نحوی تنظیم شده که وزارت نفت از طریق اعطای تنفس خوراک (عدم دریافت بهای خوراک در سال های اول و تعویق آن به سال های دورتر) اوراق بهادار جذابی را منتشر کند که مالکان نقدینگی ترجیح دهند به جای سپرده‌گذاری در بانک، در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان