آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی/

ماجرای انتشار فایل صوتی پرواز اوکراینی

خبرگزاری تسنیم: حسن رضایی‌فر درباره آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: بر اساس استاندارد‌های بین المللی ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو، همه کشور‌ها می‌توانند برای بررسی سانحه -سقوط هواپیمای اوکراینی- به ایران بیایند.

وی ادامه داد: این حضور در دو سطح می‌تواند باشد؛ یکی به‌عنوان شاهد و دیگری می‌توانند در بررسی مشارکت کنند.

وی بیان کرد: تیم کارشناسی برخی کشور‌ها مانند اوکراین برای مشارکت به ایران آمدند. این تیم قوی هم بود. کشوری هم مانند کانادا به عنوان شاهد آن‌ها را دعوت کرده‌بودیم به ایران آمدند و رضایت خود را نسبت رویه‌های استاندارد ایران اعلام کردند.

مدیرکل دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم فرانسوی هم در اوکراین به ما ملحق شد. جلسات خوبی در این رابطه برگزار شد فقط به ما فرصت بدهید تا نتایج را اعلام کنیم. در حال حاضر هیچ تیم خارجی در ایران نیستند.

رضایی‌فر در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که تجهیزات مورد نیاز برای بررسی و بازخوانی جعبه سیاه را از چه کشور تامین خواهید کرد، افزود: برای خرید تجهیزات اقدام کرده‌ایم، اولویت وزیر راه و شهرسازی این است که بررسی و بازخوانی جعبه سیاه در کشور انجام شود. در این رابطه 2 بار درخواست داده ایم و منتظر پاسخ کشور‌ها هستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این‌که به چه کشور‌هایی برای تامین تجهیزات درخواست داده‌اید، اظهار کرد: از کشور کانادا، فرانسه و آمریکا درخواست خرید تجهیزات را داشته‌ایم. برخی از این کشور‌ها اعلام کرده‌اند که در حال بررسی این درخواست هستیم و برخی هم اعلام کرده‌اند که امکان انتقال این تجهیزات به ایران وجود ندارد.

ماجرای انتشار فایل صوتی مربوط به پرواز اوکراینی

به گزارش مهر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پرواز‌های همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

یک خبرگزاری اوکراینی در اقدامی غیر حرفه‌ای، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان که همزمان با پرواز اوکراینی در حال انجام بوده را منتشر کرد.

در این فایل صوتی، خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است، ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی و سپس 9 بار تلاش می‌کند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط بگیرد، ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.

البته این فایل صوتی چند ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی بعنوان مکالمه خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت در حال بازنشر است.

در همین ارتباط، حسن رضایی فر مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.

وی افزود: این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.

رضایی فر یادآور شد: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشور‌های ذی نفع در این پرونده که بر اساس انکس 13 ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان در حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.

گفتنی است بر اساس مقررات داخلی و بین المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جز اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان