خبرگزاری فارس: حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد، عصر امروز(دوشنبه 14 بهمن) در نشست "بررسی وجوه و مفاهیم نوآورانه بیانیه گام دوم انقلاب" که در موسسه فرهنگی- پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه میتوان با دو نگاه جزءنگرانه و منظومهای یا کلنگر به بیانیه گام دوم نگاه کرد، گفت: چنانچه نگاه جزءنگر به بیانیه داشته باشیم به کشف نوآوریهای جزءنگرانه بیانیه میرسیم.
وی ادامه داد: چنانچه بر اساس نگاه کلنگر و منظومهای به بیانیه گام دوم نگاه کنیم، نوآوریها هم سیستمی و منظومهای خواهد بود.
خسروپناه با بیان اینکه بیانیه گام دوم منظومه نویی را بهما عرضه میکند گفت: این منظومه، حتی در کتاب منظومه فکری رهبر انقلاب که توسط جمعی از نویسندگان تالیف شده بود، وجود ندارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد ادامه داد: این سیستم نویی که در بیانیه گام دوم وجود دارد، مبتنی بر مفهوم نظام انقلابی است بر محور سه کلیدوازه خودسازی، حامعهپردازی و تمدن نوین اسلامی.
خسروپناه افزود: یک رکن این منظومه نو، این است که نظریه نظام انقلابی، موضوعی انتزاعی نیست که صرفا در کتب مطرح شود، اگرچه حتماً باید وارد کتب درسی شود، بلکه عینیت خارجی پیدا کرده است.
استاد حوزه علمیه، رکن دیگر منظومه نو بیانیه گام دوم را پاسخ به رفع کمبودها و کاستیها دانست و گفت: یک پاسخ، محوریت قرار دادن جوانان است.
خسروپناه افزود: در این چهل سال، هرگاه کار بهدست جوان متعهد افتاد، منجر به نتیجه مثبت شد.
وی راهکار دوم را توجه به فرصتهای مادی و معنوی کشور دانست و گفت: راهکار سوم بیانیه، تاکید بر هفت محور پیشرفت و تمدن است.
خسروپناه درباره مفاهیم جدید بیانیه گام دوم گفت: اصطلاحاتی نظیر "جوانمردی و مروت انقلابی"، "نظریه نظام انقلابی"، "انحطاط تاریخی طولانی" و ظرفیت امیدبخش" از مفاهیمی هستند که در این بیانیه ابداع شده است.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم نظریه نظام انقلابی را عینیت بخشیم باید ساختارهای انقلابی را کشف کنیم، تصریح کرد: تحقق توصیههای انقلابی منوط به این است که ساختارهای علمیِ حوزه و دانشگاه، انقلابی شود.
خسروپناه برخی دروس و رشتههای حوزه علمیه را مبتنی بر نیاز نسل اول دانست و گفت: این رشتهها باید بر اساس گام دوم انقلاب طراحی شوند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد، تصریح کرد: ضروری است محققین با همفکری، ساختارهای انقلابی کشور را طراحی کنند.