ادعای جروزالم پست درباره پیشنهاد عمان به اسرائیل برای مذاکره با ایران

دنیای‌اقتصاد : «سال ۲۰۱۳ و در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران، سلطان قابوس، پادشاه فقید عمان به نتانیاهو پیشنهاد می‌کند که وی می‌تواند یک کانال گفت‌وگوی محرمانه بین ایران و اسرائیل ایجاد کند؛ اما نتانیاهو پس از مشورت با مشاور امنیت ملی‌اش، «یاآکوف امیدرور»، این پیشنهاد را رد می‌کند

به گزارش «تابناک»؛ باراک دیوید از مقامات سابق، که در این ارتباط با کانال 13 تلویزیون اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد، ضمن ادعاهای فوق اظهار کرد: «نتانیاهو در سال 2009 هرگونه گفت‌وگو از سوی موساد با هر مقام‌ ایرانی را بدون اجازه او ممنوع کرده بود؛ ممنوعیتی که فقط شامل ایران بود و هیچ کشور دیگری شامل این ممنوعیت نبود؛ با وجود این، در سال2013 مقامات اسرائیل مطلع شدند که ایران و آمریکا محرمانه در عمان درحال گفت‌وگو هستند.» در طول جنگ ایران و عراق، گاهی قطره‌چکانی اخباری در رسانه‌های مختلف عربی منتشر می‌شد که ایران با واسطه سلاح‌هایی را از اسرائیل خریداری و از آن سلاح‌ها برای جنگ با یک کشور مسلمان دیگر یعنی عراق استفاده می‌کند. در طول جنگ، یکی از بحث‌های موجود در نشریات عربی این بود که ایران و اسرائیل درحال همکاری با هم علیه یک کشور عرب و مسلمان هستند. عمده هدف هم این بود که نشان دهند سیاست ایران ضداسرائیلی نیست و اعراب خود باید مساله فلسطین را حل کنند که مبنای راه‌حل آنان نیز سازش و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بود. انتشار این خبر همزمان با رونمایی از معامله قرن و مخالفت ایران با آن، افکار عمومی جهان عرب را هدف قرار داده است؛ به این ترتیب که آنان را از وقوع یک معامله محرمانه بین ایران و اسرائیل، بترساند. از یک‌سو، کشورهایی چون سعودی و امارات می‌توانند از فکت‌های موجود در این خبر برای تشویق دیگر کشور‌های عربی برای پیوستن به معامله قرن استفاده کنند و از سوی دیگر، رژیم اسرائیل می‌تواند از چماق یک معامله محرمانه با ایران، بر سر کشور عربی برای سازش با خود استفاده کند.

امیدرور، مشاور امنیت ملی نتانیاهو هم به شبکه 13 اسرائیل مدعی شد: من در همان زمان اعتراض خودم را به گفت‌وگوی محرمانه ایران و آمریکا در عمان، به سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما اعلام کردم و گفتم: این آزاردهنده است که آمریکایی‌ها تصور کرده‌اند ما درباره این گفت‌وگو‌های محرمانه بی‌اطلاع هستیم. به هر حال آمریکایی‌ها کم یا زیاد به نوعی با ما رو بازی نکرده بودند. در ماه می‌ همان سال، روحانی در ایران به قدرت رسید و سلطان قابوس این را به مثابه فرصتی تلقی کرد که مجددا تلاشش را برای باز کردن کانالی برای گفت‌وگوی محرمانه بین ایران و اسرائیل آغاز کند.

یکی از مقامات سابق اسرائیلی به شبکه 13 گفته است که مدیر موساد، «تامیر پادرو» در این ارتباط، اطلاعاتی را که از عمانی‌ها گرفته بود، با نتانیاهو در میان گذاشت. او به نتانیاهو گفت که پیشنهاد عمان، باز کردن کانالی محرمانه بین ایران و اسرائیل است تا به این وسیله دو کشور بتوانند تنش‌های موجود را کاهش دهند. مقامات عمان معتقد بودند که گفت‌وگوی محرمانه بین ایران و اسرائیل همزمان با گفت‌وگو‌های تهران و واشنگتن، احتمالا موفقیت مذاکرات را تضمین خواهد کرد. پیام عمان به اسرائیلی‌ها دقیقا این عبارت بود: «اگر شما هیچ نکته مشترکی با هم ندارید؛ اما گفت‌وگو‌ها باعث کم شدن تنش و عدم گفت‌وگو منجر به جنگ خواهد شد.» مقامات موساد معتقد بودند که حداقل باید پیشنهاد سلطان عمان را در این ارتباط بررسی کرد، اما مشاور امنیت ملی نتانیاهو با بررسی این طرح هم مخالف بود. او می‌گفت: هدف اصلی طرح عمان این است که با ایجاد کانالی بین ایران و اسرائیل، گفت‌وگوی ایران و آمریکا را پوشش دهد تا مخالفتی با آن نشود و در نهایت نتانیاهو هم نظر مشاور امنیت ملی‌اش را تایید کرد و گفت: تا زمانی که ایرانی‌ها اعلام می‌کنند قصد نابودی ما را دارند، ما با ایران هیچ گفت‌وگویی نمی‌کنیم. با وجود این، برخی دیگر از مقاماتی که در جریان این تحولات بودند، معتقدند که طرح عمان، ابتکار خوبی بود که نتانیاهو آن را از دست داد. مشخص نیست که سلطان فقید، طرحش را برای ایجاد این کانال گفت‌وگوی محرمانه با مقام‌های ایرانی هم در میان گذاشته یا اینکه ابتدا با مقام‌های اسرائیل مطرح کرده و پس از پاسخ منفی آنان، طرف ایرانی را در جریان قرار نداده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان