به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، پس از تکمیل ثبت نام اولیه، متقاضیان واجد شرایط پامک ثبت نام دریافت کرده و از شانزدهمین روز بهمن ماه تکمیل مدارک آغاز شده است.
ازسال پیامک از 14 بهمن آغاز شد و بر این اساس متقاضیان طرح مسکن ملی که برای تکمیل مدارک پیامکی دریافت نکردهاند، مشمول دریافت مسکن اقدام ملی نشدهاند. این دسته افراد در صورت اعتراض میتوانند از تاریخ یکم اسفند ماه تا 10 اسفند ماه با مراجعه به سامانه مسکن ملی از چگونگی پیگیری کسب اطلاع کنند.
برنامه زمانبندی تکمیل ثبت نام
وزارت راه برای تکمیل ثبت نام تاییدشدگان دریافت مسکن ملی در شهرهای جدید و شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت شرایطی را تعیین کرده است.کسانی که برای خانهدار شدن در شهرهای جدید ثبتنام کردهاند براساس جدول زمانی حروف الفبا که وزارت راه منتشر کرده از روز 15 بهمن ماه آغاز شده و تا روز 26 اسفند ماه ادامه دارد.
در خصوص مراجعه متقاضیان واجد شرایط جهت تشکیل پرونده در شهرهای بالای 100 هزار نفر نیز برنامه زمانبندی از روز 16 تا 30 بهمن ماه تعیین شده است، اما تنها برای متقاضیان در استان ایلام از روز 16 به بهمن ماه تا 20 اسفند ماه در نظر گرفته شده است.
چه مدارکی برای ثبت نام لازم است؟
همچنین در اطلاعیه روز 16 بهمن ماه مدارک مورد نیاز اعلام شده است که شامل اصل و فایل اسکن از اصل تمامی صفحات شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل (فرمت JPG با حجم 200k)، اصل و فایل اسکن از اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل (فرمت JPG با حجم 200k)، اصل و فایل اسکن از اصل گواهی کفالت(سرپرستی) درصورت ضرورت (فرمت JPG با حجم 200k)، اصل و فایل اسکن از اصل گواهی سابقه سکونت در پنج سال اخیر(گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیل فرزندان، سابقه بیمه (فرمت JPG با حجم 200k) و تعهدنامه محضری مبنی بر دارا بودن شرایط به شرح فایل پیوست.
در این اطلاعیه در خصوص مرحله بعدی ثبت نام آمده است: متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی که درسایر شهرها ثبت نام نمودهاند، پس از دریافت پیام کوتاه از طرف بنیاد مسکن جهت بارگذاری مدارک در سامانه و حضور در شعب بنیاد مسکن شهر محل تقاضا دعوت خواهند شد.
بر اساس اعلام مقامات وزارت راه و شهرسازی در اولین مرحله از ثبت نام مسکن ملی، بیش از 240 هزار واحد در شهرهای مختلف کشور و 20 هزار واحد در بافت های فرسوده ثبت نام کردند. بر این اساس به طور متوسط 58 درصد از ثبت نام کنندگان یعنی نزدیک به 140 هزار نفر در کل کشور واجد شرایط شناخته شدهاند.
علت ردصلاحیت 42 درصد متقاضیان را نداشتن فرم «ج»، مالکیت شخصی و شرایط اخذ تسهیلات عنوان شده است.پیش بینی ها حکایت از آن دارد که دور دوم ثبت نام مسکن ملی در اسفند ماه کلید بخورد.
شرایط دریافت مسکن ملی چیست؟
بر اساس ضوابط اعلام شده متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از ابتدای سال 84 1384بوده و از تاریخ 22 بهمن 57 از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانهای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه به این موضوع مرتبط است.
متقاضی باید متأهل و یا سرپرست خانوارباشد. زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن می توانند از این امکان بهرهمند شوند. حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا توسط متقاضی ضروری است. در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است.
همچنین نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...) و توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی) در عین امکان سپردهگذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه ضروری است.
فرد متقاضی باید توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را داشته باشد.
در ثبتنام مرحله اول، استانهای اردبیل با 66 درصد، خوزستان با 64 درصد و استانهای سیستانوبلوچستان و کرمان مشترکا با 62 درصد بیشترین متقاضیان واجدشرایط را به خود اختصاص دادند.
استانهای سمنان با 35 درصد، خراسان جنوبی با 39 درصد و استان مرکزی با 41 درصد کمترین آمار متقاضی واجدشرایط را در مرحله اول ثبت نام به خود اختصاص دادند. در استان تهران 46.5 درصد واجد شرایط شناخته شده و 53.5 درصد جزو حذفشدگان بودند.