امیر آقایی چطور گنده‌لات تهران شد؟

عظیم فراین، طراح گریم «شنای پروانه» در باره تغییر چهره امیر آقایی و تبدیل او به گنده لات بزرگ تهران در این فیلم، تاکید کرد چهره وحید مرادی، منبعی برای طراحی او بوده است.

امیر آقایی چطور گنده‌لات تهران شد؟

فاطمه پاقلعه‌نژاد: «شنای پروانه» اولین تجربه کارگردانی محمد کارت، در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، مورد توجه اهالی رسانه، منتقدان و مردم قرار گرفته است.

یکی از مهمترین عواملی که این فیلم را متمایز کرده است، علاوه بر بازی خوب بازیگران و فیلمنامه مناسب، طراحی صحنه و لباس و گریم متفاوت بازیگران آن است؛ بازیگرانی که بارها و بارها ستاره فیلم‌های مختلفی بوده اما در این فیلم نقش‌های کوتاه اما درخشانی را ایفا کرده‌اند. 

یکی از اتفاقاتی که پیش از جشنواره، «شنای پروانه» را بر سر زبان‌ها انداخت، گریم امیر آقایی بو؛ بازیگری که معمولا او را با نقش‌های شیک و به گفته خودش شق و رق می‌شناسند. در هفته‌های گذشته ویدئویی از این بازیگر منتشر شد با عنوان رونمایی از گنده‌لات «شنای پروانه». این ویدئو که به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد، واکنش‌های بسیاری در پی داشت که بخش زیادی از این واکنش‌ها از شباهت این کاراکتر به وحید مرادی معطوف می‌شد.

عظیم فراین، طراح گریم این فیلم درباره این‌که این شخصیت واقعی چقدر روی طراحی گریم کاراکتر هاشم تاثیر داشته گفت: «قطعا کاراکتر امیر آقایی، وحید مرادی نیست اما او هم مثل افراد دیگر یکی از رفرنس‌های ما بود؛ همان‌طور که آن شخصیت در ذهن خیلی از مردم مانده در ذهن ما هم قطعا بوده ولی ما تحقیقات میدانی هم داشتیم و با نوع لباس، پوشش و آرایش زندگی شخصی این افراد آشنا شدیم و سعی کردیم در آن جهت باشیم.»

فراین در پاسخ به این سوال که چه تمهیدی اندیشیده است تا گریم بازیگران به اصطلاح بیرون نزند، گفت: «این را بگویم که گریم و لباس باید در هم ادغام شوند و این دو مکمل هم هستند. به نظر من، 50درصد راه را خانم معتمد با طراحی لباس رفتند و 50درصد راه برای من بود. اگر این تیپ و شمایل بیرون نزده است، جای شکر دارد و من از تیم اجرای گریم بابت این قضیه متشکرم.»

عظیم فراین (طراح گریم) و غزاله معتمد (طراح صحنه و لباس) فیلم «شنای پروانه»

طراح گریم فیلم سینمایی «شنای پروانه»، همچنین درباره گریم خاص پانته‌آ بهرام و اینکه چه شد او را با سر تراشیده جلوی دوربین فرستادید، گفت: «من واقعا از خانم بهرام ممنونم که با ما همراهی کرد و این اجازه را داد که این جسارت را داشته باشیم که این کار را انجام بدهیم.  من سعی کردم یک زنی از او بسازم که فرو ریخته شده است و تمام این خطوط را سعی کردم که به نحوی در صورتش اجرا کنم که این فروریختگی را نشان بدهد اما بخش مهمش با بازی خوب او درآمد.»

غزاله معتمد، طراح صحنه و لباس «شنای پروانه» هم درباره طراحی صحنه و لباس در سکانس تاثیرگذاری که مربوط به محل زندگی و کار کاراکتر پانته‌آ بهرام می‌شد گفت: «عظیم فراین به درستی از یک زن فروریخته گفت. اولا که همیشه منبع من برای طراحی صحنه و لباس، فیلمنامه است و محمد کارت چون خودش خیلی به این فضاها اشراف دارد، فیلمنامه‌اش کمک زیادی به من کرد. من وقتی کار این تیپی انجام می‌دهم، برایش تحقیق میدانی زیادی می‌کنم. حتی خودم می‌روم عکس می‌گیرم. منابع این شکلی هم ما خودمان فراهم کردیم و هم در جست‌وجو پیدا کردیم اما در نهایت سعی کردیم ایده خودمان را بسازیم. در حقیقت خواستیم یک واقعیتی را در نظر بگیریم و بعد در سینما واقعیت خودمان را بسازیم. بنابراین این کاراکترها هم در بیرون مابه‌ازاهایی دارند، هم ندارند.»

وی درباره لباس کاراکتر شاپور با بازی پانته‌آ بهرام هم گفت: «برای این کاراکتر یک شومیز ژرژت گلدار، زیر لباس رویی‌اش گذاشتم که واقعا تداعی‌کننده یک زن فروریخته باشد، زنی که با وجود سرخوردگی، در لایه‌های زیرین همچنان زن است اما در لایه‌های بیرونی، یک آدم زمخت با یک ظاهر به من نزدیک نشوید مردانه دیده می‌شود. ما سعی کردیم در این ترکیب، به پانته‌آ بهرام این کمک را بکنیم که او بتواند بازی درخشان خود را ارائه دهد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان