اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دروغ ۷۲هزارتومانی/ ماجرای ادغام یارانه نقدی و معیشتی چیست؟

اقتصاد آنلاین - صبا نوبری؛ هشتم بهمن ماه بود که خبری با عنوان افزایش یارانه نقدی به 72هزارتومان و ادغام آن با یارانه معیشتی از سوی احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس منتشر شد.

اواخر آبان‌ماه بود که به دنبال افزایش قیمت بنزین دولت تصمیم گرفت ما به التفاوت حاصل از این افزایش قیمت را در قالب یارانه معیشتی به 60میلیون ایرانی پرداخت کند.

از سال 89 هم با اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها مبلغ 45هزار 500تومان یارانه نقدی به 78میلیون ایرانی پرداخت می‌شود.

گالری بسته معیشتی یارانه معیشتی کمک معیشتی

طرح ادغام یارانه‌ها چه می‌گوید؟

طرح مجلس که در کمیسیون تلفیق هم تصویب شده و در انتظار بررسی در صحن علنی است می‌گوید باید یارانه معیشتی به همه 78میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می‌کنند پرداخت شود اما بجای 55هزارتومان یارانه معیشتی که هر فرد الان دریافت می‌کند این مبلغ به 27هزارتومان کاهش پیدا می‌کند و وقتی با 45هزارتومان یارانه نقدی ادغام شود به 72هزار تومان می‌رسد.

وزیر کار: شخصا مخالف ادغام هستم

همان روز شریعتمداری، وزیر کار با خبر این ادغام را تکذیب کرد و گفت هیات دولت برنامه‌ای برای این کار ندارد البته مجلس می‌تواند نظراتش در قابل تغییرات بودجه اعلام کند اما نظر شخصی وی این است که این اتفاق نباید بیافتد.

در حال حاضر 18میلیون ایرانی یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند زیرا به تشخیص وزارت کار جزو سه دهک بالای جامعه محسوب می‌شوند و نیازی به این یارانه ندارند.

ادغام یارانه‌ها به ضرر اقشار ضعیف است

باید توجه کرد که این تصمیم می‌تواند به ضرر اقشار کم درآمد و به نفع ثروتمندان تمام شود به این دلیل که در حال حاضر آن 60میلیونی که هم یارانه نقدی و هم یارانه معیشتی دریافت می‌کنند در مجموع 100هزار و 500تومان یارانه در ماه دریافت می‌کنند اما اگر این طرح ادغام یارانه‌ها تصویب شود و همه 78میلیون نفر آن را دریافت کنند رقم دریافتی هر نفر 72هزارتومان خواهد بود که کمتر از آن 100هزار تومان فعلی می‌شود اما 18میلیونی که تنها 45هزار و 500تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند و جز سه دهک بالایی هستند که صلاحیت دریافت یارانه معیشتی را ندارند با این ادغام 27هزارتومان بیشتر می‌گیرند که به نفع آن‌ها خواهد شد.

30درصد معترضان بسته معیشتی را گرفته بودند

سخنگوی ستاد معیشتی هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این تصمیم به ضرر اقشار ضعیف است و اگر مجلس به شیوه بررسی و انتخاب و حذف یارانه‌بگیران اعتراضی را وارد می‌داند باید گفت که 30درصد از کسانی که به عدم دریافت یارانه معیشتی معترض هستند یارانه خود را دریافت کردند و مشکلات نظام بانکی باعث شده فکر کنند واریزی به حساب آن‌ها صورت نگرفته است.

برخی پس از رسیدگی‌های وزارت تعاون یارانه خود را دریافت کردند و برخی چون وضع مالی مناسبی داشتند اصلا صلاحیت دریافت آن را نداشتند.

تناقض تصمیم مجلس با سیاست‌ حذف یارانه‌بگیران

متاسفانه با اطلاع رسانی غلط اینگونه به نظر می‌رسد که مجلس قصد دارد یارانه نقدی را به 72هزار تومان افزایش دهد که برداشت غلطی است و در واقع در این بین رقم کمک معیشتی کاهش می‌یابد.

با توجه به اینکه در لایحه بودجه 99 وزارت کار موظف شده است که یارانه نقدی 18میلیون ایرانی یعنی 3دهک بالای جامعه را قطع کند مشخص نیست که مجلس با چه هدفی موضوع ادغام یارانه معیشتی و نقدی را مطرح کرده است چون با این کار سیاست اصلی حذف این یارانه بگیران دهک بالا زیر سوال می‌رود.

این طرح هنوز در کمیسیون تلفیق تصویب شده و برای تصویب نهایی به بررسی در صحن علنی نیاز دارد که امید است مجلس تصمیم درستی اتخاذ کند که به ضرر اقشار ضعیف و نیازمند نباشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان