محققان می گویند مردها بعد از پدر شدن چاق می شوند

تازه مادرها در طول دوران بارداری ممکن است تا ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه کنند و اغلب بعد از به دنیا آمدن فرزندشان وزن کم می کنند. اما تحقیقات نشان داده از قرار معلوم تازه پدرها هم وزن اضافه می کنند. تنها تفاوتش این است که آن ها وقتی فرزندشان به دنیا می آید، شروع به چاق شدن می کنند. در ادامه به نتایج تحقیقات صورت گرفته در اینباره خواهیم پرداخت.

محققان می گویند مردها بعد از پدر شدن چاق می شوند

تازه مادرها در طول دوران بارداری ممکن است تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنند و اغلب بعد از به دنیا آمدن فرزندشان وزن کم می کنند. اما تحقیقات نشان داده از قرار معلوم تازه پدرها هم وزن اضافه می کنند. تنها تفاوتش این است که آن ها وقتی فرزندشان به دنیا می آید، شروع به چاق شدن می کنند. در ادامه به نتایج تحقیقات صورت گرفته در اینباره خواهیم پرداخت.

دانشمندان چطور به این مسأله پی بردند؟

افزایش وزن مردان بعد از پدر شدن

پدر شدن تأثیر چشمگیری بر زندگی مردان دارد، از تجربه ی نوع کاملاً جدیدی از عشق گرفته تا بیشتر شدن مسئولیت ها و کم شدن خواب. حالا هم تحقیقی نشان داده بیشتر مردان بعد از به دنیا آمدن فرزند اول شان وزن اضافه می کنند.

10،254 مرد در این تحقیق از دوران نوجوانی تا اوایل دهه ی 30 زندگی خود مورد مطالعه قرار دادند. این پژوهش در سال 1994 آغاز شد، یعنی زمانی گروه محققان شروع به دنبال کردن زندگی داوطلبان پژوهش کردند. این کارشناسان به مدت 20 سال، وزن، وضعیت تأهل و تعداد فرزندان آن ها را تا سال 2014 که همه ی شرکت کنندگان به سن 32 سالگی رسیدند مورد بررسی قرار دادند.

داشتن یا نداشتن فرزند روی ظاهر مردان تأثیر می گذارد

بعد از 20 سال، محققان تمامی اطلاعات جمع آوری شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و پی بردند که میان شاخص توده ی بدنی مردان و پدر بودن و بچه نداشتن آن ها ارتباطی مستقیم وجود دارد.

به گفته ی این محققان، مردان در طول زندگی به طور طبیعی وزن اضافه می کنند چون با بالا رفتن سن از سرعت سوخت و ساز بدن آن ها کاسته می شود، اما دانشمندان متوجه شدند مردانی که شاخص توده ی بدنی شان به میزان چشمگیری افزایش یافته بود، آن هایی بودند که پدر شده بودند. به ویژه پدر اولی ها بعد از به دنیا آمدن فرزندشان ممکن بود بیشتر از 2 کیلوگرم وزن اضافه کنند. یک نکته ی جالب دیگر هم آن است که مردانی که فرزند نداشتند در بازه ی 20 ساله ی پژوهش، یا وزن خود را همانطور که بود حفظ کرده بودند یا مقداری وزن کم کرده بودند.

علت چاق شدن مردان

علت بالا رفتن وزن تازه پدرها در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته بود اما این دانشمندان معتقدند تغییر در سبک زندگی و برنامه ی روزانه ی آن ها می تواند یک دلیل این مسأله باشد. وقتی مردی برای اولین بار صاحب فرزند می شود، خانواده اش به اولویت اول زندگی او تبدیل می شوند.

مسئولیت های جدید توجه مردان را از خودمراقبتی هایی که قبلاً به آن ها خو کرده بودند دور می کند. در این شرایط، شیوه ی زندگی و عادت های مردان به قدری دستخوش تغییر می شود که حتی ممکن است ورزش در باشگاه و سالم خوری جایش را به قدم زدن در پارک دهد، آن هم قدم زدنی که با توقف کوتاهی برای خوردن یک بستنی همراه است. با این حال، حتی پدر و مادرهایی که با فرزندشان زندگی نکرده بودند هم وزن اضافه کرده بودند، گرچه نه به سرعت پدر و مادرهایی که با فرزندان شان زندگی کرده بودند.

نتایج تحقیق می تواند به بالا رفتن آگاهی کمک کند

این تحقیقات ریسک رها کردن عادت های خوب یا روی آوردن به عادت های بد بعد از پدر شدن را روشن ساخت. بالا رفتن بیش از اندازه ی وزن می تواند منجر به افزایش کلسترول خون، بروز مشکلات قلبی و بسیاری مشکلات دیگر شود. بنابراین خوب است که تازه پدرها از این مسأله آگاه باشند تا افزایش وزن، طعم شیرین پدر شدن را به کام شان تلخ نکند.

کیش تور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان