ویروسی که کابوس جهان شد

محل انتقال ویروس کرونا بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با این که پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند، اما احتمال این که این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است

ویروسی که کابوس جهان شد

انواع ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه‌های دیگر منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. کرونا، ویروس تازه‌ای در منطقه‌ای از چین شیوع پیدا کرده که تاکنون جان افراد زیادی را گرفته است. مقامات چین از مردم این کشور خواسته‌اند به شهر ووهان، محل انتشار این ویروس، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده‌اند در شهر بمانند. فعلاً ابتلای بیش از 1500 نفر به این ویروس تأیید شده است. به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، آمریکا، امارات، عربستان هم مشاهده شده است. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی است که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا نه.

ویروس کرونا چیست؟

تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه‌های چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده «ویروس کرونا» شناخته‌اند. تاکنون 6 نمونه از ویروس کرونا کشف شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می‌رسد. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. سارس در سال 2002 در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ 774 نفر از آنها در جهان شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

علائم ویروس جدید کرونا

در معمولی‌ترین حالت کرونا ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان «سارس» می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.

ویروس کرونا در گربه‌ها، سگ‌ها و حیوانات دیگر

حیوانات اهلی می‌توانند ویروس کرونا را بگیرند و باعث عفونت‌های شدید شوند. بعضی اوقات ویروس‌ها می‌توانند منجر به بیماری‌های کشنده شوند. براساس یک مطالعه در سال 2011، فرد می‌تواند باعث بروز پریتونیت عفونی حفره‌ای در گربه‌ها شود و چیزی به نام «ویروس کرونا پاتروپیک سگ» می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند. طبق این مطالعه، گربه‌ها می‌توانند SARS را بگیرند، اما هیچ یک از گربه‌های آلوده علائمی دال بر این بیماری را نشان نمی‌دهند. ویروس کرونا گربه معمولاً بدون علامت است، اما می‌تواند باعث اسهال خفیف شود.

ویروس کرونا از کجا آمد

ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولاً از حیوان به انسان منتقل شده‌اند. مثلاً منشأ ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، حیوانات بودند. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال 2014 تاکنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ 858 نفر از 2494 بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود.

محل انتقال ویروس کرونا بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با این که پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند، اما احتمال این که این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

استفاده از داروهای ایدز برای درمان کرونا در چین

مقامات پکن اعلام کردند که برخی از بیمارستان‌های این شهر در تلاش برای جلوگیری از شیوع بیماری کشنده در «ووهان» از داروهای ایدز برای درمان مبتلایان به کروناویروس جدید استفاده می‌کنند.

برخی از اخبار فضای مجازی حاکی از آن است که استفاده از داروی ایدز در درمان بیماری ناشی از کروناویروس جدید مؤثر بوده و بر اساس بیانیه کمیسیون بهداشت شهرداری پکن، کمیسیون بهداشت ملی چین نیز استفاده از این دارو را تاکید و اعلام کرده که داروهای لوپیناویر ریتوناویر در انبارهای دارویی پکن موجود است.

راه‌های سرایت کرونا بین انسان‌ها

در همان ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی که این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان، شناسایی شده است.

 پیتر هوربی، استاد از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «واضح است که این بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود. اما سؤال حیاتی این است که چقدر انتقال آن آسان است.» ویروس سارس را انسان‌ها به هم می‌دهند اما ویروس مرس به سختی از انسان به انسان منتقل می‌شود و تنها از راه تماس مستقیم.

ویروس جدید موجب عفونت ریه می‌شود و با سرفه و عطسه همراه است و احتمالاً از همین راه هم سرایت می‌کند. کشف این موضوع هم بسیار مهم است که کدام افراد در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند. هنوز مشخص نیست که این ویروس در چه دوره‌ای بعد از انتقال، موجب عفونت می‌شود، قبل از بروز علائم آن در بدن یا هنگامی که علائم‌اش در بدن شدید شد.

سرعت انتقال ویروس کرونا

به نظر می‌آید شمار مبتلایان به این ویروس در یک هفته از 40 به 440 نفر رسیده است. اما در حقیقت بسیاری از موارد تازه مبتلا به این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تأخیر شناسایی شدند.

اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجود دارد. اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالاً بالاتر از موارد ثبت‌شده است.

تاکنون مواردی از ابتلای به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و ایالات متحده هم مشاهده شده است. این بیماری نخستین بار در شهر ووهان چین بروز کرد و تمام مبتلایان به آن در کشورهای مختلف کسانی بوده‌اند که پیشتر به این شهر سفر کرده بودند. اما این نگرانی وجود دارد که این ویروس توسط میلیون‌ها نفر که برای جشن سال نو میلادی در چین سفر می‌کنند،‌ در اواخر ماه جاری میلادی، همه‌گیر شود.

احتمال جهش در ویروس کرونا

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما این که به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

روش‌های مقابله با ویروس کرونا

واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت. در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

ویروس کرونا در زنان باردار

یک مطالعه در سال 2014، مواردی از وجود ویروس MERS در زنان بارداری را نشان داد که در بیمارستان زایمان کرده بوند و مطالعه‌ای دیگر در سال 2004 انجام شد که به دنبال آن مشخص شد که بیماری‌های مرتبط با SARS با مواردی از سقط خود به خود، مرگ مادر و بیماری بحرانی مادر مرتبط بوده است.

کرونا در کمین ایران

همسایگی ایران با افغانستان خطر شیوع کرونا در ایران را افزایش داده است.

افغانستان برای جلوگیری از شیوع کرونا درخواست کمک بین‌المللی کرده است.

 تب، سرفه و تنگی نفس، اسهال، نارسایی کلیه و انعقادخون از جمله علائم آلودگی به این ویروس است. در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هم مسافران چین معاینه می‌شوند تا ویروس در کشور منتشر نشود. اما با توجه به هشدار افغانستان از خطر انتشار کرونا در این کشور شیوع کرونا از طریق مرزهای زمینی هم امکان‌‌پذیر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان