جشنواره فیلم ساندنس 2020 در روز دوم فوریه امسال (13 بهمن) به کار خود پایان داد. به نقل از سایت انجمن ساندنس 118 فیلم بلند از 27 کشور در این جشنواره حضور داشتند و آثار 65 کارگردان در 4 بخش رقابتی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جایزه بزرگ هیئت داوران در بخش بینالملل نیز به فیلم «یلدا، شبی برای بخشش» به کارگردانی مسعود بخشی از کشورمان اهدا شد. ضمن تبریک این موفقیت بزرگ، در مطلب پیشرو تلاش کردهایم اطلاعات نسبتاً جامعی را درباره جشنواره فیلم ساندنس در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
همچنین بخوانید:
ساندنس 2020 – لیست پیشنهادی تماشای 20 فیلم و سریال مهم جشنواره امسال
جشنواره فیلم ساندنس (که سابقاً با نام جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا و سپس جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا شناخته میشد) یک جشنواره سالانه فیلم است که توسط انجمن ساندنس برگزار میشود. این رویداد در ماه ژانویه در پارکسیتی، یوتا، سالتلیکسیتی و در ساندنسریزورت برگزار میشود و بزرگترین جشنواره فیلم مستقل در ایالات متحده محسوب میشود. این جشنواره دارای چندین بخش رقابتی شامل فیلمهای مستند و نمایشی است که هر دو نوع فیلمهای کوتاه و بلند در آن به نمایش گذاشته میشوند. همچنین جوایزی در بخشهای غیررقابتی به جهت نمایش فیلمهای جدید اهدا میشود.
تاریخچه
1978: جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا
ساندنس در اوت سال 1978 با عنوان جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا در سالتلیکسیتی آغاز شد و در تلاش برای جذب بیشتر فیلمسازان به یوتا (ایالتی در جنوب غربی آمریکا) بود. این بنیاد توسط استرلینگ ون وجینن (در آن زمان رئیس وایلدوود، کمپانی رابرت ردفورد بود) و جان ارل (در آن زمان در کمیسیون فیلم یوتا مشغول به کار بود) تاسیس شد. در جشنواره سال 1978 فیلمهایی نظیر «بازماندگان» Deliverance، «اتوبوسی به نام هوس» A Streetcar Named Desire، «کابوی نیمهشب» Midnight Cowboy، «خیابانهای پایین شهر» Mean Streets و «بوی خوش موفقیت» The Sweet Smell of Success به نمایش گذاشته شد. با ریاست رابرت ردفورد و به کمک اسکات ام. متیسون، فرماندار یوتا، این جشنواره برگزار شد و هدف آن نمایش فیلمهای کاملاً آمریکایی، برجسته کردن پتانسیلهای فیلم مستقل و افزایش دید برای فیلمسازی در یوتا عنوان شد. در آن زمان، تمرکز اصلی این رویداد، برگزاری مسابقهای برای فیلمهای مستقل آمریکایی بود که مجموعهای از فیلمهای گذشتهنگر و بحثهای گروهی فیلمسازان را به نمایش میگذاشت. آنها همچنین جایزه فرانک کاپرا را نیز جشن گرفته بودند.
این جشنواره همچنین در تلاش بود، کار فیلمسازان منطقهای که خارج از سیستم هالیوود فعالیت میکردند، را پررنگ جلوه دهد.در سال 1979، استرلینگ ون وجینن برای هدایت کردن یک برنامه راهنمای یکساله، این مراسم را ترک کرد؛ چیزی که بعدها به انجمن ساندنس تبدیل شد و جیمز دبلیو. (جیم) اور برای مدت کوتاهی به عنوان کارگردان اجرایی منصوب شد و به دنبال آن سیرینا همپتون کاتانیا در جایگاه کارگردان اجرایی قرار گرفت.
در آن سال بیش از 60 فیلم در جشنواره به روی پرده رفتند و مجمع بسیاری از کارگردانان سرشناس هالیوود به نمایش گذاشته شد. همچنین در همان سال، جایزه فرانک کاپرا به جیمی استوارت اهدا شد. این جشنواره همچنین برای اولین بار به سودآوری دست یافت. در سال 1980 کاتانیا به جهت ادامه فعالیت حرفهای در هالیوود از این جشنواره خارج شد.
عوامل متعددی به رشد جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا کمک کردهاند. عامل اول مشارکت بازیگر مقیم یوتا، رابرت ردفورد، بود که ریاست جشنواره افتتاحیه را برعهده داشت. مرتبط بودن نام ردفورد با جشنواره، باعث جلب توجه بسیاری شد و عامل دوم اینکه، کشور مشتاق بود در سالنهای بیشتری از فیلمهای ساخت آمریکا تقدیر شود زیرا تنها جشنواره دیگری که بدین شکل، در آن زمان برگزار میشد، جشنواره فیلم ایالات متحده آمریکا در دالاس بود (تاسیسشده در سال 1971) پاسخ در هالیوود بیسابقه بود، زیرا استودیوهای بزرگ تمام تلاش خود را برای مشارکت در منابع به کار بستند.
1981: جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا
در سال 1981، این جشنواره به پارکسیتی، یوتا منتقل شد و تاریخ برگزاری آن از سپتامبر به ژانویه تغییر پیدا کرد. این جابهجایی از اواخر تابستان به اواسط زمستان توسط کارگردان اجرایی، سوزان برل با همکاری کارگردان هالیوود، سیدنی پولاک انجام شد. پولاک پیشنهاد کرد برگزاری جشنواره فیلم در زمان اجرای پیست اسکی زمستانی جلب توجه بیشتر هالیوود را در پی خواهد داشت. نام آن نیز به جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا تغییر یافت.
1984: ساندنس
در سال 1984 انجمن تازهتاسیس ساندنس به سرپرستی استرلینگ ون وجینن، مدیریت جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا را برعهده گرفت. گری بیر و ون وجینن تولید پیشگامانه افتتاحیه جشنواره فیلم ایالات متحده را توسط انجمن ساندنس ارائه دادند (1985) انتقال تبلیغات و بازاریابی از جشنواره فیلم ایالات متحده به جشنواره فیلم ساندنس تحت مدیریت کالین اَلِن، کمپانی تبلیغاتی الن، با انتصاب رابرت ردفورد انجام شد. در سال 1991، این جشنواره به طور رسمی به جشنواره فیلم ساندنس تغییر نام پیدا کرد. (پس از کاراکتر رابرت ردفورد، ساندنس کید از فیلم «بوچ کسیدی و ساندنس کید» Butch Cassidy and the Sandance Kid)
اسپینآفهایی در نقاط مختلف دنیا
ساندنس لندن (2012 – امروز)
سردبیر C21 Media در انگلستان برای اولین بار در اکتبر 2010 اعلام کرد که رابرت ردفورد قصد داشته جشنواره فیلم ساندنس را به لندن بیاورد، و در مارس سال بعد، ردفورد رسماً اعلام کرد که ساندنس لندن در O2 شهر لندن برگزار میشود. تاریخ برگزاری آن 26 تا 29 آوریل سال 2012 در نظر گرفته شد؛ و این اولین باری بود که این جشنواره به خارج از ایالات متحده انتقال داده میشد.
ساندنس هنگ کنگ
جشنواره فیلم ساندنس: هنگ کنگ در سال 2014 افتتاح شد و تاکنون در سالهای 2016، 2017، 2018 و از 19 سپتامبر تا 1 اکتبر 2019 برگزار شده است. رویداد 2020 هنوز برنامهریزی نشده است. این جشنواره همهساله در متروپلکس واقع در شبهجزیره کولون برگزار شده است.
ساندنس در BAM
از سال 2006 تا 2008، انجمن ساندنس با آکادمی موسیقی بروکلین (BAM) در مجموعه خاصی از فیلمها، اجراهای نمایشی، بحثهای گروهی و چندین رویداد خاص دیگر که نتیجه فعالیتهای انجمن و برنامهریزی جشنواره در شهر نیویورک بوده، همکاری داشته است.
فیلمهای قابلتوجه معرفیشده توسط جشنواره فیلم ساندنس
بسیاری از فیلمسازان مستقل مشهور جهان همچون کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش، کوین اسمیت، رابرت رودریگز، تاد فیلد، دیوید او. راسل، استیو جیمز، پل توماس اندرسن، دارن آرونوفسکی، جیمز وان و ادوارد برنز، در جشنواره فیلم ساندنس فرصت طلایی معروف شدن را پیدا کردند. این جشنواره همچنین باعث جلب توجه گستردهتر به این فیلمها شده است: «اره» 2004 Saw، «ایالت گلستان» 2004 Garden State، «سربازان فوقالعاده» 2001 Super Troopers، «پروژه جادوگر بلر» 1999 The Blair Witch Project، «سگهای انباری» 1992 Reservoir Dogs، «آغازگر» 2004 Primer، «در اتاق خواب» 2001 In the Bedroom، «شانسی بهتر برای فردا» 2002 Better Luck Tomorrow، «میس سانشاین کوچولو» 2006 Little Miss Sunshine، «ممنون که سیگار میکشید» 2005 Thank You for Smoking، «پسرانگی» 2014 Boyhood و «برو بیرون» 2017 Get Out
رشد جشنواره
این جشنواره در طول دههها از اماکن نمایشی کمترشناختهشده و معرفی فیلمسازان مستقل و فیلمهای با بودجه کم و خارج از سیستم هالیوود به یک مدیا پرزرقوبرق برای سلبریتیهای هالیوود، پاپاراتزیها و سالنهای مجلل (از سوی کمپانیهایی که هیچ ارتباطی با ساندنس ندارند) تغییر کرده است. برگزارکنندگان این جشنواره در سالهای اخیر سعی در مهار این اقدامات داشتهاند که از سال 2007 با تلاش مداوم آنها بر روی کمپین Focus On Film (تمرکز بر فیلم) آغاز شده است.
منبع: wikipedia
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
Post Views:
267