از رشد ۳۷ درصدی بودجه حمل ونقل پایتخت تا خیز توسعه مترو و اتوبوس

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تشریح وضعیت بودجه سال ۹۹ این معاونت از اجرای سه پروژه شاخص در پایتخت در صورت تامین سرمایه بخش خصوصی خبر داد.

از رشد 37 درصدی بودجه حمل ونقل پایتخت تا خیز توسعه مترو و اتوبوس

مسعود رنجبریان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت بودجه معاونت حمل و نقل در سال آینده، گفت: بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال 1399، بالغ بر 30 هزار و 200 میلیارد تومان است که برای اعتبارات حمل و نقل و ترافیک رشد 60 درصدی نسبت به بودجه مصوب سال 1398 را شاهد هستیم.


وی با بیان این‌که در بودجه سال 1399 ماموریت‌ حمل و نقل و ترافیک به صورت ویژه دیده شده است، اظهار کرد: دقت داشته باشید که مأموریت حمل و نقل و ترافیک در بودجه شهرداری تهران، علاوه بر خدمات و فعالیت‌هایی که این معاونت ارائه می‌دهد، مربوط به خدمات و فعالیت‌های حوزه فنی – عمران نیز می باشد که مربوط به احداث زیرساخت‌های حمل و نقل است.


مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که بودجه مأموریت حمل و نقل و ترافیک در لایحه بودجه سال 1399 بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به بودجه سال 1398، شاهد افزایش 81 درصدی بودجه در این مأموریت هستیم، اظهار کرد: باید اعلام کنیم که 37 درصد از کل بودجه سال 1399 شهرداری تهران به ماموریت‌ حمل و نقل و ترافیک اختصاص داده شده است.

بودجه 4400 میلیارد تومانی به مترو

1600 میلیارد تومان برای اتوبوس‌های پایتخت


وی در تشریح بودجه پیشنهادی 11 هزار میلیارد تومانی مأموریت حمل و نقل و ترافیک، گفت: از این 11 هزار میلیارد تومان، 6200 میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که از این میان 4400 میلیارد تومان به مترو و تمام اجزای آن شامل ساخت و احداث خطوط، بهره‌برداری از مسیرها و ایستگاه ها،  توسعه ناوگان و غیره اختصاص داده شده است که  71 درصد  از اعتبارات اختصاص داده شده به بخش حمل و نقل عمومی را شامل می شود و این نشان از تمرکز خاص بر روی مترو در بودجه سال آتی دارد.


رنجبریان با بیان این‌که شهرداری تهران در سال آینده علاوه برمترو، به اتوبوسرانی نیز توجه ویژهای داشته است، ادامه داد: از 6200 میلیارد تومانی که صرفا برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده، 1600 میلیارد تومان بابت خرید، بازسازی، نوسازی و بهسازی و بهره برداری از اتوبوس‌های شهری پیش‌بینی شده است و برای سامانه تاکسیرانی نیز 200 میلیارد تومان در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، اما دقت داشته باشید که در حوزه تاکسیرانی عمده تمرکز شهرداری تهران بر روی ارائه‌ تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌ها است و تصور نکنید که بودجه تاکسیرانی کم است، چرا که مالکیت در تاکسی، خصوصی است و شهرداری نهایتاً می‌تواند در حوزه نوسازی تسهیلاتی را به رانندگان ارائه کند.  

خیز نوسازی تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت‌های انژکتوری

استفاده از فاینانس و انتشار اوراق مشارکت برای مترو در سال 99


مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که 310 میلیارد تومان در بودجه سال 1399 برای تکمیل و توسعه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل از جمله نصب دوربین‌های ثبت تخلف، تابلوهای هوشمند اطلاع رسانی شهری و غیره پیش‌بینی شده است که رشد 30 درصدی  در این بخش را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: در سال 1397 برای اولین‌بار در بودجه ردیفی تحت عنوان کمک فنی و اعتباری به حوزه حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شد که براین اساس مقرر شد مبلغی که در این ردیف بودجه در نظر گرفته شده است در یک بانک سپرده گذاری شود و بانک مذکور نیز به همان میزان که شهرداری تهران اعتبار در نظر گرفته است، منابع تزریق کند تا در حوزه نوسازی و بهسازی حمل و نقل عمومی بتوانیم وام و تسهیلات کم بهره بدهیم.

وی ادامه داد: در سال 1397 برای این‌که این مساله برای اولین‌بار در بودجه آمده بود نتوانستیم جذب خوبی داشته باشیم، اما در سال 1398 توانستیم با استناد به این ردیف بودجه با صندوق کارآفرینی امید قراردادی را منعقد کنیم و اتفاقات خوبی را در حوزه نوسازی تاکسی‌ها رقم بزنیم به نحوی که تاکنون 1700 تاکسی با دریافت وام 50 میلیونی با کارمزد چهار درصد نوسازی شده‌اند که امسال در نظر داریم بحث نوسازی موتورسیکلت کاربراتوری به موتور سیکلت انژکتوری و برقی را نیز  با صندوق کارآفرینی امید پیش‌ ببریم. همچنین خوشبختانه در بودجه سال 1399 نیز برای این ردیف 233 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که امید است بتوانیم در بحث بازسازی اتوبوس‌ها نیز با تهیه شیوه‌نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید اقدامات خوبی را در سال آینده انجام دهیم.


وی با بیان این‌که در لایحه بودجه سال 1399 شهرداری برای کمک به توسعه مترو تبصره‌های دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: در این لایحه پیش‌بینی شده است تا متروی تهران بتواند تا سقف دو میلیارد دلار از تسهیلات فاینانس استفاده کند، همچنین امکان انتشار 3000 میلیارد تومان اوراق مشارکت بابت توسعه مترو و اتوبوس نیز فراهم شده است.

LRT ، مترو خط 10 و درهای حائل مترو منتظر سرمایه گذار بخش خصوصی


رنجبریان در خصوص پروژه‌های سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل در بودجه سال 1399 نیز با بیان این‌که بودجه‌ سرمایه گذاری پیشنهادی شهرداری در لایحه بودجه 1399 با این قید که می‌بایست صرفا از طریق جذب سرمایه‌ گذار انجام شود، معرفی شده است که حدود 2800 میلیارد تومان پروژه در لایحه بودجه سال آینده تعریف کرده‌ایم، گفت: یکی از پروژه‌های شاخص در سال آینده بحث راه‌اندازی قسمتی از خط 10 مترو است و همچنین ایجاد یک خط ال آر تی مورد توجه قرار گرفته است و سومین پروژه در نظر گرفته شده را نیز می‌توان نصب درهای محافظ ایمنی در ایستگاه‌های پر تردد مترو عنوان کرد، اما تأکید می شود که تمامی این پروژه‌ها صرفا، از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان