ماهان شبکه ایرانیان

شاخص کل بورس، نرخ ارز و قیمت سکه رشد کردند

روز سبز بازارهای داخلی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

20-01

شروع هفته نسبتا آرام بازار سهام

شاخص کل بورس تهران هفته جدید را با رشد 6/ 0 درصدی آغاز و قله جدید 461 هزار واحد را فتح کرد. البته نماگر اصلی بازار سهام در ساعات ابتدایی معاملات تا نزدیکی مرز 466 هزار واحد هم صعود کرده بود؛ اما با افزایش فروش‌ها از این سطح عقب‌نشینی کرد. در پایان دادوستدهای شنبه شاهد حبس نقدینگی به ارزش 360 میلیارد تومان در صف خرید 78 نماد بورسی بودیم و از سوی دیگر معامله‌گران در 16 نماد بورسی در صف فروش به ارزش مجموعا 225 میلیارد تومانی قرار گرفتند. بخش مهمی از این صف‌های فروش را نمادهای بزرگ غیرکالایی تشکیل می‌دادند که پس از رالی صعودی خود از اواسط دی ماه، روز گذشته تغییر مسیر داده و با اصلاح قیمت روبه‌رو شدند. بر همین اساس گروه خودرو روز گذشته با فشار فروش محسوسی مواجه شد.

 

بازار ارز

20-02

نرخ ارز در کانال جدید

دلار در اولین روز هفته مرز 14 هزار تومان را شکست. شاخص ارزی کشور تا ساعت 16 شنبه با رشد 90 تومانی به 14 هزار و 50 تومان رسید. دلار هفته قبل توانست تا نزدیکی این مرز صعود کند؛ اما در عبور از آن ناکام بود. به عقیده کارشناسان، افزایش 250 تومانی نرخ صرافی‌های رسمی طی معاملات پنج‌شنبه گذشته موجب افت تقاضای ارز و عقب‌نشینی آن شده بود. با وجود این، دیروز بازارساز نرخ صرافی‌های منتخب خود را با کاهش 100 تومانی به 13 هزار و 850 تومان رساند. از سوی دیگر دیروز معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد FATF از حوزه اختیارات دولت خارج شده و باید در انتظار تصمیم نهادهای دیگر بود. نشست شش روزه گروه اقدام مالی ویژه از امروز (یکشنبه) در پاریس آغاز می‌شود و طی آن درخصوص وضعیت ایران نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

بازار سکه

20-03

بیشترین صعود سکه در 5 هفته

هر سکه طرح جدید ساعت 16 شنبه به قیمت 5 میلیون و 175 هزار تومان معامله شد. دیروز نرخ دلار در بازار آزاد رشدی 8/ 0 درصدی داشت و به کانال جدیدی وارد شد. با وجود این، سکه در مسیر صعودی شتافت و رشد 2 درصدی قیمت را به ثبت رساند. به این ترتیب سکه روز گذشته بیشترین رشد در بیش از 5 هفته اخیر را تجربه کرد. رشد چشمگیر نرخ درهم امارات طی معاملات دیروز و بلاتکلیفی لوایحFATF در آستانه نشست این گروه به‌عنوان بهانه‌هایی برای صعود دلار مطرح شده‌اند. در سوی دیگر دادوستدهای روز جمعه بازار جهانی در بالاترین سطوح قیمتی هفته به پایان رسید که به نظر می‌رسد موجب شده تا فعالان بازار سکه به رشد بیشتر قیمت اونس امیدوار بمانند. عموم کارشناسان بازار جهانی هم روند هفته آینده را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

طلا در انتهای هفته به اوج رسید

بهای هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی به 1584 دلار رسید. به این ترتیب فلز زرد رشد قیمت 9/ 0 درصدی را طی هفته اخیر تجربه کرد. جمعه طلای جهانی توانست مرز 1580 دلار را پشت‌سر بگذارد و معاملات را در بالاترین سطوح قیمتی هفته به پایان برساند. سرنوشت درمان ویروس کرونا همچنان نامشخص است. بهای طلا نیز هفته گذشته همانند هفته‌های پیشین بر مبنای تغییرات تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از «کرونا» نوسان کرد. از سوی دیگر ضعف آمار تولیدات صنعتی آمریکا و همچنین تداوم افزایش دارایی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در سطح جهان از قیمت اونس حمایت کرد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از 17 کارشناس بازار جهانی، 11 نفر روند هفته آینده اونس را صعودی، یک نفر نزولی و 5 نفر خنثی پیش‌بینی کردند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

تداوم رالی صعودی «تسه»

بهای «تسه9710» در اولین جلسه معاملاتی هفته با افزایش 3/ 0 درصدی به 46 هزار و 72 تومان رسید. دیروز فضای مثبتی بر معاملات «تسه»ها حاکم بود و عموم امتیازهای وام مسکن با رشد قیمت همراه شدند. به این ترتیب میانگین قیمت 23 امتیاز وام معامله‌شده با رشد 7/ 0 درصدی به 46 هزار و 81 تومان رسید. بیشترین و کمترین قیمت بین اوراق تسهیلات بانک مسکن به ترتیب مربوط به «تسه9810» با قیمت 47 هزار تومان و «تسه9707» در حدود 44 هزار و 723 تومان بود. به‌نظر می‌رسد روند سنتی رونق شب عید بازار مسکن به بازار اوراق تسهیلات هم انتقال یافته است. به‌طوری‌که حجم معاملات روزانه «تسه»ها طی هفته گذشته با رشد همراه شده و از حدود 10 میلیارد تومان در اوایل دی ماه، به 13 میلیارد تومان طی معاملات روز گذشته رسیده است.

 

بازار نفت

20-06

بهترین هفته نفت در 2020

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا در آخرین دادوستدها به 2/ 52 دلار رسید. به این ترتیب قیمت نفت وست تگزاس با رشد 6/ 3 درصدی اولین بازدهی مثبت هفتگی را در سال‌جاری میلادی به ثبت رساند. درحالی‌که همچنان بسیاری از کامودیتی‌ها از اثرات مخرب ویروس کرونا رهایی نیافته‌اند، طلای سیاه هفته گذشته توانست بخشی از افت قیمت‌های چند هفته اخیر را جبران کند. به عقیده کارشناسان، بهبود فضای ذهنی فعالان بازار جهانی درباره تاثیرات بیماری جدید بر اقتصاد جهان، به‌ویژه چین و همچنین امیدواری آنها به اقدامات بیشتر از سوی بانک مرکزی این کشور منجر به صعود قیمت نفت شد. طی هفته قبل اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین گلدمن ساکس پیش‌بینی‌های خود را از تقاضای نفت در 2020 تعدیل کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان