عرف: مشارکت مردم در انتخابات اصلی اساسی است

خبرگزاری تسنیم: جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در آیین افتتاح رادیو انتخابات با اشاره به اینکه در 41 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 36 انتخابات در کشور برگزار و بیش از 866 میلیون رأی به صندوق‌های رأی ریخته شده است، گفت: بر اساس اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه امور در نظام جمهوری اسلامی بر پایه آرا و انتخاب مردم است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه ضمن تشریح سیاست‌های اصولی وزارت کشور گفت: از شروع کار ستاد انتخابات، براساس آموزه‌های امام و رهبری، چهار اصل مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را مبنای کار خود قرار دادیم و در این 10 ماه که ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان‌ها تشکیل شده‌اند، وزیر کشور و بنده همواره بر این چهار اصل تاکید داشته‌ایم.

عرف با بیان اینکه بحث مشارکت مردم در انتخابات اصلی اساسی است، اظهار کرد: صرف نظر از نظرات متعدد و متنوع جامعه شناسان که برخی معتقدند هر چه جامعه مدرن‌تر می‌شود، فاصله مردم و نامزدهای انتخاباتی کمتر و رغبت مردم به مشارکت در انتخابات کاهش می‌یابد اما ما در جمهوری اسلامی پذیرفته‌ایم که حضور و رأی مردم تاثیرگذار است، لذا بر بحث مشارکت تاکید داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه میانگین حضور مردم در 36 دوره انتخابات برگزار شده در کشور، حدود 63 درصد بوده است، ادامه داد: در 10 دوره برگزاری انتخابات مجلس نیز میانگین حضور مردم 60 درصد بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با تاکید بر اینکه سلامت انتخابات خواست مردم است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که انتخابات حق الناس است و همه کسانی که با ادبیات دینی آشنا هستند معنای حق الناس را می‌فهمند، یعنی خداوند از حق خود می‌گذرد اما از حق مردم نمی‌گذرد و ما باید امانتدار مردم باشیم.

عرف در ادامه افزود: در جلسه‌ای که روز پنج شنبه با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد، تاکید شد که هیچکس حق ندارد دو اصل قانونمداری و بیطرفی را کمرنگ کند و همه مجریان انتخابات در سراسر کشور عهد بستیم که امانتدار مردم، بی‌طرف و قانونمدار باشیم.

وی اضافه کرد: به همه 31 استاندار سراسر کشور، 31 رئیس ستاد انتخابات کشور، اعضای ستاد انتخابات سراسر کشور، بیش از 400 فرماندار سراسر کشور، بخشدارانی که صندوق در اختیار دارند و تمامی 1123 هیئت اجرایی سراسر کشور ابلاغ کردیم که بی‌طرف و قانونمدار باشند.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه در جمهوری اسلامی مجری انتخابات خود مردم هستند، اظهار کرد: هیئت‌های اجرایی از میان معتمدین مردم مانند اساتید دانشگاه، فرهنگیان، بازاریان و سایر صنوف انتخاب می‌شوند. این هیئت‌ها متولی اصلی انتخابات هستند. همچنین مسئولان صندوق‌ها هم خود مردم هستند.

عرف با اشاره به این که کار اصلی مسئولان برگزاری انتخابات کشور، راهبری امر برگزاری انتخابات است، ادامه داد: در این دوره بیش از یک میلیون نفر در شعب انتخاباتی فعالیت خواهند کرد؛ پس اساساً مجری اصلی انتخابات خود مردم هستند و این امر افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک ولادت حضرت زهرا(س)، روز مادر و روز زن گفت: واجدین شرایط شرکت در انتخابات 57 میلیون و 918 هزار نفر هستند که قریب به 29 نفر از این تعداد بانوان هستند. همچنین از 2 میلیون و 900 هزار نفر رأی اولی هم، قریب به نیمی از آن‌ها را دختران تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه به بیان چند توصیه انتخاباتی پرداخت و گفت: از همه افرادی که با افکار عمومی مردم در ارتباط هستند، می‌خواهیم دو اصل بی‌طرفی و قانونمندی را که از سوی ستاد انتخابات کشور مبنا قرار داده شده است، مبنای کار خود قرار دهند. همچنین تلاش کنیم در رادیو انتخابات نیز این دو اصل را مبنای کار قرار دهیم تا مردم به عینه احساس کنند که رادیو انتخابات قانونمند و بی‌طرف است.

عرف در همین راستا افزود: ما به رأی مردم اعتماد داریم و تا امروز ادبیات امام و رهبری بر اعتماد به مردم بوده است. حق نداریم به جای مردم تصمیم‌گیری کنیم. مردم انتخاب می‌کنند و رأی می‌دهند و ما صرفاً وظیفه داریم مجریانی امانتدار و قانونمند باشیم.

وی همچنین به نامزدهای انتخابات توصیه کرد قانون انتخابات را مطالعه کنند و گفت: خصوصاً پس از اصلاحیه قانون شفافیت تامین مالی، اصول و مواد این قانون بایستی رعایت شود و بر همین اساس منابع مالی نامزدها باید مشخص باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با یادآوری اینکه یکی از گلایه‌های مردم, ورود پول‌های مشکوک و مجهول به فرایند انتخابات بود، اشاره کرد: قانون جدید جلوی این مسئله را گرفته است و نامزدها غیر از پول خود، حزب حامی و شخص حقیقی که او را تأمین می‌کند، از پول دیگری به عنوان منابع مالی نمی‌توانند استفاده کنند. همچنین می‌توانند از اماکن عمومی نیز استفاده کند اما این امکان باید به تساوی در اختیار همگان قرار گیرد.

عرف با بیان اینکه در قانون جدید منبع و ورود و خروج پول روشن می‌شود، تاکید کرد: کاندیداها باید حساب بانکی معتبری را به منظور تبلیغات انتخاباتی تعیین کنند و خود یا فرد دیگری را به عنوان مسئول حساب مشخص کنند و پول‌های واریزی معلوم باشد؛ چراکه فردای انتخابات از نامزد مورد نظر از سوی ستاد انتخابات یا شورای نگهبان سوال خواهد شد که پول تبلیغات از کجا آمده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در این دوره از انتخابات تخلفات به صورت جدی دنبال می‌شود، افزود: برگزاری کارناوال‌های تبلیغاتی از جمله مواردی است که پیگیری می‌شود و براساس بند 10 ماده 65 مکرر قانون انتخابات، این کار جرم است و کسانی که چنین کاری انجام دهند بر اساس جرایم درجه ششم با آنها برخورد خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات ادامه داد: از نامزدها و هواداران تقاضا داریم در امور انتخاباتی دقت کافی را داشته باشند تا این دوره شاهد انتخاباتی با کمترین تخلفات و جرایم باشیم و انتخاباتی سالم برگزار شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان