شناسه : ۱۹۱۰۹۷۷ - یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۷
همه هزینههای زیباسازی خانه
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ وقتی از تزیینات داخلی ساختمان حرف میزنیم شاید این تصور به ذهن بیاید که درباره مقولهای لوکس سخن میگوییم ولی در حقیقت اینگونه نیست یا دستکم در همه موارد اینگونه نیست. همه ما کمابیش با مقوله تزیینات داخلی سر و کار داشته و داریم؛ وقتی درباره رنگآمیزی خانه یا محل کارمان تصمیمگیری میکنیم، یا برای اتاق خواب کودکمان دنبال کاغذ دیواریهای کارتونی و عروسکی میگردیم، وقتی پردهفروشیها را میگردیم تا پارچه و مدل مناسب پرده سالن پذیرایی را پیدا کنیم و حتی وقتی تصمیم میگیریم کف سیمانی یا موزاییکی خانه را با موکت بپوشانیم تا کمتر هزینه کرده باشیم، با موضوع تزیینات داخلی ساختمان سروکار داریم. رستههای مختلفی زیرمجموعه این حوزه قرار میگیرند که بعضی از آنها عمومیت بیشتری دارند و برخی فراگیری کمتر اما در تمام این رستهها خدمات و قیمتهای متنوعی وجود دارد که میتواند میان همه اقشار متقاضی داشته باشد.
کاغذ دیواری، کفپوشهای پیویسی شامل پارکت لمینت، پردههای عمودی و افقی، موکتهای رول و البته نقاشی ساختمان زیرمجموعههای اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان است. بعضی از خدمات این صنف این روزها کمتر مورد استقبال قرار میگیرد؛ مثل گچبریهای آمادهای که تا همین چندوقت پیش مشتریهای زیادی داشت و طرحهای مختلف بزرگ و کوچک آن از خارج وارد میشد اما امروز که همهچیز رو به سادگی میرود و بیشتر مردم معتقدند زیبایی در سادگی است، این مدل گچبریها کمتر خواهان دارند و انواع ساده و دستی آن بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. اما در بعضی زمینهها هم استقبال روزبهروز بیشتر میشود و بازار با توجه به شرایط اقتصادی نسبتا پررونق است. کاغذ دیواری پررونقترین بازار را در میان رستههای تزیینات داخلی در اختیار دارد. تا چندین سال پیش که تنوع طرح و رنگ در کاغذ دیواری کم بود این کالا مشتری زیادی نداشت و مردم ترجیح میدادند خانهها و محلهای کارشان را رنگ کنند، اما در سالهای اخیر گرایش به کاغذ دیواری افزایش یافته است.
داخلی یا خارجی؟
در تمام رستههای تزیینات ساختمان، سهمی از بازار در اختیار تولیدات داخل کشور است اما این سهم در حوزههای مختلف بسیار متفاوت است؛ مثلا در رنگهای ساختمانی تقریبا خودکفا هستیم اما در زمینه کاغذ دیواری بیشتر سهم بازار را واردات تامین میکند. رئیس اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان شهر تهران در این زمینه میگوید: در حوزه کاغذ دیواری تولید داخلی فقط جوابگوی 30درصد تقاضاست و 70درصد نیاز بازار را با واردات تامین میکنیم، اما در زمینه رنگ، بیشتر رنگهای مصرفی در ساختمانها شامل انواع رنگ روغن و پلاستیک داخل کشور تولید میشود و تا 80درصد نیاز بازار را تولیدکنندگان داخلی میتوانند پاسخ دهند. بهروز چوداری میلانی اضافه میکند: 20درصد واردات در حوزه رنگ نیز شامل رنگهای خاص و تزیینی است که موارد مصرف گستردهای ندارند و میتوان گفت در این حوزه نیازی به واردات نداریم. رئیس اتحادیه تزیینات داخلی تهران میگوید: ممکن است در زمینه رنگ نیازی به واردات نداشته باشیم ولی سایر آیتمهای مرتبط با تزیینات داخلی وابستگی بالایی به کالاها یا دستکم مواداولیه خارجی دارد و این در شرایطی است که واردات بسیاری از این کالاها ازجمله پارچه پردهای ممنوع است. در حدود 30درصد نیاز بازار پرده کشور در داخل تولید میشود که بیشتر شامل پارچههای حریر و تور است و پارچههای روکار کم و با تنوع بسیار پایینی در ایران تولید میشود. کفپوشهای لمینت تولید داخل کشور نیز به گفته فروشندگان و فعالان این صنف از کیفیت لازم برخوردار نیستند و در عین حال قیمت بالایی هم دارند که با کیفیت آن تناسب چندانی ندارد. میلانی ضمن انتقاد از ممنوعیت واردات برخی کالاها که امکان تولید مناسبی در داخل کشور ندارند، تولید داخلی در صنف تزیینات داخلی را فقط تولید اسمی دانسته و گفت: اغلب تولیدکنندگان داخلی اگر به میزان اعلام شده، تولید هم داشته باشند، محصولشان از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و ما نیاز به واردات داریم تا بازار رقابتی سطح تولید داخلی را افزایش دهد. با این حال بهنظر میرسد بخشی از مشکلات موجود بر سر راه ثبت سفارش و واردات کالا حل شده باشد. رئیس اتحادیه تزیینات داخلی میگوید: در یکی دوسال اخیر تجار مجبور شده بودند با کارت بازرگانی خودشان واردات انجام دهند و این قانون مشکلاتی را در زمینه ثبت سفارش برای تجار ایجاد کرده بود که با رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت اکنون این مشکل حل شده و درصورتی که مشکل جدیدی در زمینه واردات پیش نیاید، فعلا بازار تحت کنترل است و کمبودی در زمینه کالاهای با واردات مجاز وجود ندارد.
تزیینات ساختمان متری چند؟
بهدلیل اینکه خدمات واحدهای صنفی تزیینات داخلی به ابزار و مواد ثانویه مثل چسب برای کاغذ دیواری، قلم و حلال برای رنگ و... بستگی دارد، اتحادیه نمیتواند قیمت ثابتی را برای خدمات رستههای مختلف تعیین کند. نرخ خدمات هر چند وقت یکبار با پیگیری قیمت مواداولیه موجود در بازار بهروز میشود اما آنچه در هزینه تمامشده برای مشتری مهم است، قیمت کالاست که یکی دو سال اخیر بهدلیل افزایش نرخ ارز و تحریمها چندین برابر شده است. در بازار پرده هر متر پارچه حریر بسته به ایرانی یا خارجی بودن آن بین 55تا 130هزار تومان قیمت دارد، پارچههای ضخیمتر برای دکور و روکار هم از متری 250هزار تومان شروع میشوند و بعضی وارداتیها بالای یک میلیون تومان قیمت دارند. قیمت لمینت هم که بیشتر آن را به نام پارکت میشناسیم - اما باهم فرق دارند- در یکیدو سال اخیر دستکم 3برابر شده و از متری 27هزار تومان به 80 تا 90هزارتومان رسیده است. موکتها هم بسته به جنس و مدل قیمتهای متنوعی دارند؛ ارزانترین موکت، همان موکتهای ساده کبریتی قدیمی است که امروز هر مترمربع آن حدود 18هزار تومان فروخته میشود. موکتهای طرحدار معمولی حدود 20هزار تومان قیمت دارند و موکتهای پرز بلند که معمولا از برندهای معروف هستند، از متری 40هزار تومان به بالا قیمت دارند. موکت را میتوان بهصورت برش زده و دوردوزی شده هم خریداری کرد که البته مغازههای فرشفروشی چنین محصولاتی را میفروشند. قیمت موکتهای طرح برجسته در مواردی آنقدر بالاست که با قیمت فرش برابری میکند. در حوزه کاغذ دیواری تنوع بسیار زیاد است و همین تنوع، بازه وسیعی از قیمت را در این حوزه در برابر خریداران قرار میدهد. قیمتها در بازار کاغذ دیواری از حدود متری 30هزار تومان برای تولیدات داخلی شروع میشود، آنهایی که تحت لیسانس تولید میشوند کمی گرانتر هستند و بین 40تا 60هزار تومان در هر متر مربع قیمت دارند. برای خارجیها قیمتهای متفاوتی را میتوان مشاهده کرد؛ مثلا انواع چینی و تایوانی بین 45 تا 100هزار تومان قیمت دارند اما برای هر مترمربع کاغذ دیواری کرهای باید 260هزار تومان پرداخت. کاغذ دیواریهای ساده اغلب قیمتهای مناسبتری دارند ولی نرخ کاغذهای سهبعدی و پوسترهای دیواری بیشتر است. به این نکته باید توجه داشت که کاغذ دیواریهای سهبعدی بهصورت متری فروخته نمیشوند و یک طرح کامل آن ابعاد مشخصی دارد که ملاک قیمتگذاری است. کوچکترین ابعاد برای بیشتر سهبعدیها 200 در 105سانتیمتر است که قیمت آن هم از 90هزار تومان به بالاست. برای رنگآمیزی ساختمان نوع رنگ و ابعاد ساختمان و ابزار و وسایل تعیینکننده قیمت است. برآورردها نشان میدهد امسال قیمت ابزار، رنگ و مصالح بین 30 تا 80درصد افزایش داشته است. هماکنون برای رنگآمیزی هر متر مربع ساختمان با رنگ روغن بین 13تا 20هزار تومان، رنگهای پلاستیک بین 9 تا 13هزار تومان، رنگ اکریلیک بین 13 تا 18هزار تومان، مولتیکالر بین 13 تا 20هزار تومان و بلکا 13 تا 18هزار تومان هزینه برمیدارد. تمامی خدمات مربوط به تزیینات داخلی را علاوه بر مراجعه حضوری به مغازهها میتوانید در سایتها و فضای مجازی هم پیدا کنید اما بهتر است از این سایتها برای انتخاب مدل استفاده شود تا خرید، قطعا به کیفیت چیزی مثل کاغذ دیواری را با دیدن از نزدیک و لمس آن خیلی بهتر میتوان پی برد تا دیدن عکس آن در فضای مجازی.
نبض بازار
برآوردها نشان میدهد امسال قیمت ابزار، رنگ و مصالح بین 30تا 80درصد افزایش داشته است. هماکنون برای رنگآمیزی هر متر مربع ساختمان با رنگ روغن بین 13 تا 20هزار تومان، رنگهای پلاستیک بین 9 تا 13هزار تومان، رنگ اکریلیک بین 13تا 18هزار تومان، مولتیکالر بین 13تا 20هزار تومان و بلکا 13 تا 18هزار تومان هزینه برمیدارد