رئیس قوه قضاییه:

نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رأی و اراده مردم است

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: انقلاب اسلامی ما مبتنی بر خواست، اراده و رأی مردم است.

نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رأی و اراده مردم است

 

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی که امروز (دوشنبه 28 بهمن ماه) برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: یاد شهدا به ویژه شهید سپهبد سلیمانی را گرامی می‌داریم و از شهدا و امام راحل می‌خواهیم که ما را در انجام وظایف خود استمداد کنند.

وی افزود: جلسه امروز شورای عالی قضایی مزین به حضور مردم و نهاد‌های مردمی و سمن‌ها شده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما مبتنی بر خواست، اراده و رأی مردم است، گفت: نهاد‌های این نظام نیز مبتنی بر رأی و اراده مردم هستند و افتخار این نظام بهره‌مندی‌اش از رأی و مشارکت مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: هر جا که به مردم نقش دادیم و آن‌ها حضور داشتند، موفق بودیم و کار‌ها پیش رفته است.

وی افزود: حضور مردم در 22 بهمن جلوه‌ای از حضور پرشور آن‌ها در جامعه است و نشان می‌دهد که آنچه مردم می‌خواهند باید تحقق یابد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه جلوه دیگر حضور مردم در انتخابات است، گفت: حضور مردم در انتخابات نباید این گونه باشد که بعد از آن کنار بروند، بلکه باید به مردم نقش داده شود، هر جا مردم در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی حضور داشتند و به آن‌ها نقش دادیم، موفق بودیم و بهترین جلوه آن دوران هشت سال دفاع مقدس بود ، چراکه مردم در آن دوران جانانه جنگیدند و موفقیت ما در دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: قانون اساسی نیز ما را موظف به نقش دادن به مردم در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، محیط زیست و حقوق عامه و برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: در آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات اسلامی و قانون امر به معروف و نهی از منکر بیش از 30 ماده قانونی وجود دارد که به مشارکت مردمی اشاره کرده است، به ویژه ماده 66 آیین دادرسی کیفری به صراحت به نقش مردم اشاره دارد.

ما به قوه قضاییه قوی می‌اندیشیم که عدالت را اجرا کند

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه زمانی که مقام معظم رهبری برای قوه قضاییه حکم دادند به مردمی بودن آن تأکید کردند، گفت: طبیعتا مردمی بودن با حرف و سخن عملی نمی‌شود و باید برای آن دستورالعمل اجرایی تعریف کرد.

وی افزود: ما به دنبال قوه قضاییه بزرگ نیستیم، بلکه به قوه قضاییه قوی می‌اندیشیم که عدالت را اجرا کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در تمام فرآیند‌های دادرسی و صدور و اجرای حکم باید به مردم توجه کنیم، گفت: مردم باید اراده و عمل قوه قضاییه را ببینند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: مردم برای زندانیانی که توانایی مالی ندارند پول جمع‌آوری می‌کنند تا آن‌ها از زندان آزاد شوند، اما این فقط نقش مردم نیست و سوال اینجاست که نقش مردم در اجتماعی کردن و تربیت انسانی چیست؟

وی افزود: امام خمینی (ره) فرمودند که زندان‌ها باید دانشگاه باشند و این حرف امام راحل یک حرف ساده نیست و باید عملیاتی شود و دور از ذهن نیست.

رئیس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه فقط وظیفه سزادهی به مجرمان را ندارد، بلکه علاوه بر آن، نقش اجرای عدالت و باز اجتماعی کردن مجرمان را برعهده دارد.

اگر نظام پولی و بانکی کشور درست باشد، جرم اقتصادی رخ نمی‌دهد

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: پرونده‌ای به دستگاه قضایی وارد می‌شود و ما بر اساس عدالت برای آن حکم صادر می‌کنیم، اما باید تدبیری بیاندیشیم تا دیگر این جرم رخ ندهد، طبیعتا اگر نظام پولی و بانکی کشور درست باشد، جرم اقتصادی رخ نمی‌دهد، اما ما باید در تمام این فرآیند‌ها نقش مردم را درست تعبیه کنیم و به آن‌ها میدان عمل دهیم.

وی افزود: دادن اجازه مشارکت به مردم در امور اجتماعی باعث همدلی می‌شود و پیامد این همدلی اعتمادسازی در جامعه است.

رئیس قوه قضاییه گفت: از ابتدای ریاست من در قوه قضاییه در رابطه با چگونگی نقش‌دهی به مردم در ذهنم فکر‌هایی داشتم، اما برای اجرای آن باید دستورالعمل‌هایی ارائه شود، به همین دلیل جلساتی با نخبگان و نهاد‌های مردمی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: در رابطه با مسئولیت دادن به مردم در حوزه‌های مختلف قوه قضاییه کار‌های خوبی انجام شده است و در خصوص باز اجتماعی کردن زندانیان قانون اساسی به ما حکم داده که مردم را مشارکت دهیم، لذا باید در تمام فرآیند‌های دادرسی از مردم استفاده کنیم، حتی با نقش دادن به مردم در کشف جرم هم می‌توانیم موفق باشیم.

وی افزود: اگر مردم به حقوق خود آشنا شوند، روند ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش پیدا می‌کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در دوره ریاست مرحوم شاهرودی در قوه قضاییه، نهاد‌هایی برای صلح و سازش و حضور مردم در آن‌ها تشکیل شد، اما ما این دستورالعمل‌ها را اصلاح کردیم و نهاد‌های داوری، میانجی‌گری و صلح و سازش را در دست اجرا داریم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: در گام دوم در جهت نقش مشارکت‌های مردمی به ویژه در دستگاه قضایی دستورالعملی را تعریف کردیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان