ابر آروان در رویداد سوار ابرهای 98 که 27 بهمن ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور 3000 شرکتکننده برگزار شد، از فراهمسازی بستر اکوسیستم ابری کشور و برگزاری مسابقهی فناورانه «ابربازی» با حضور 999 توسعهدهنده برای توسعهی 99 محصول ابری مورد نیاز این زیستبوم خبر داد.
بهعلاوه، ابر آروان از محصولات جدید شامل پلتفرم ابری یا PaaS بهعنوان بستری برای حذف مراحل پیکربندی و آمادهسازی زیرساخت توسعه محصول و فضای ابری یا Object Storage برای ذخیرهسازی فایلها در یک فضای نامحدود، رونمایی کرد. این شرکت همچنین از راهاندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویسهای IaaS، PaaS و فضای ذخیرهسازی آروان خبر داد.
همچنین امکانات جدیدی که به محصولات ابر آروان اضافه شدند را معرفی کرد:
- Smart Routing در محصول CDN برای مسیریابی هوشمند در ارتباطات داخلی و بین المللی
- CDN Storage برای ذخیرهسازی محتواها
- بازارچهی CDN برای توسعهی و به اشتراکگذاری محصولات نرمافزاری
- نسل جدید محصولات امنیت ابری شامل WAF، Rate limit، DDoS protection و Firewall که به همراه USM راهکار یکپارچهی امنیت ابری را شکل میدهند.
- اضافه شدن AoD برای استریمینگ صدا به خانوادهی پلتفرم ویدیو، پخش زنده و تبلیغات ویدیو
ابر آروان در ادامه به افزایش Scale و Stability سرویسهای رایانش ابری یا IaaS اشاره کرد و از گسترش پاپسایتهایش در کشورهای مختلف جهان گفت؛ همچنین از راهاندازی بزرگترین دیتاسنتر تمام ابری کشور با سرمایهگذاری 250میلیارد تومانی خبر داد تا بتواند نیازهای زیرساختی ابر آروان را در مسیر توسعهی سریعی که دارد، پاسخگو باشد.
در این رویداد ناخدای اجرایی ابر آروان ضمن تاکید بر لزوم جهانی شدن برای ادامهی بقای کسبوکار این شرکت، اشاره کرد که در مقایسهی جهانی، محصول CDN ابر آروان در میان ده CDN پر استفادهی جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، یکی از شش CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان بهشمار میآید. همچنین گفت که ابر آروان در 38 کشور جهان مشتری فعال دارد و برنامه دارد تا در دو سال آینده تعداد مشتریان آسیایی معادل مشتریان ایرانیاش داشته باشد.
جهانی شدن؛ یک الزام برای بقا
در ابتدای رویداد سوار ابرها، «پویا پیرحسینلو»، ناخدای اجرایی ابر آروان با اشاره به عواملی همچون رشد اقتصادی منفی، افزایش ناگهانی و مستمر قیمت ارز، خروجی فوقالعاده سریع نیروهای متخصص و توسعهی ناپایدار، دربارهی الزام جهانی شدن ابر آروان گفت: «امروز در شرایطی قرار داریم که اگر جهانی نشویم، محکوم به نابودن شدن هستیم. تا دیروز ورود به بازارهای جهانی یک جذابیت رو به آینده بود؛ امروز یک اجبار است. وقتی دربارهی اجبار صحبت میکنیم، یعنی یا رفتن، جنگیدن و موفق شدن یا نبودن.»
پیرحسینلو دربارهی تلاشهای ابر آروان برای جهانی شدن به 5 زبانه شدن وبسایت ابر آروان و بهواسطهی آن، پوشش 89درصدی منطقهی خاورمیانه و آسیای میانه، همچنین داشتن مشتریان فعال در 38 کشور مختلف جهان، افزایش سریع پاپسایتهای ابر آروان در آسیای میانه و خاورمیانه اشاره کرد و هدفگذاری بعدی ابر آروان را جذب مشتریان فعال آسیایی معادل تعداد مشتریان ایرانی آروان بیان کرد.
در مقایسهی جهانی ابر آروان، ناخدای اجرایی اشاره کرد که محصول CDN ابر آروان در میان ده CDN پر استفادهی جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، یکی از شش CDN پر امکان جهان است و یکی از سه CDN اقتصادی جهان بهشمار میآید.
ابر آروان در کنار مردم و کسبوکارهای آنلاین
پیرحسینلو اشاره کرد که «برخلاف خیلیها که تلاش میکنند دور همفکرهای خود خط بکشند و با انگشت آنها را نشان دهند که اینها مردم هستند، ما فکر میکنیم همهی افرادی که در این سرزمین نفس میکشند، مردم این سرزمین هستند.»
در ادامه «هستی شهریزفر»، قصهگوی ابر آروان با مروری بر قصهی «محمد علی»، بوکسور پرآوازهی جهانی در زمانی که کنار مردم ایستاد و بهخاطر صلح حاضر نشد تفنگ به دست بگیرد و در جنگ ویتنام شرکت کند، اشاره کرد که «محمد علی در طول عمرش فقط به قهرمانی در رینگ بوکس اکتفا نکرد و همواره فراتر از ورزش و فراتر از عنوانهای جهانی که داشت، زندگی کرد» و ربط این قصه به ابر آروان را در همین انتخاب بیان کرد که «ابر آروان هم فکر میکند که باید فراتر از کسبوکارش و فراتر از دنیای دیجیتالی که ما را در بر گرفته، زندگی کرد.»
قصهگوی ابر آروان به اتفاقات سالی که پشت سر گذاشتیم اشاره کرد، اتفاقاتی که زمینهساز بسیاری از قضاوتها و جنگهای مجازی در میانمان شده بود. او در همین رابطه گفت: «خیلی جاها مقابل هم ایستادیم. «مای جمعی» را نادیده گرفتیم و اگر مشتهایمان به هم نمیرسید، واژهها را مشت کردیم و همدیگر را گوشهی رینگ بوکس گیر انداختیم.» هستی شهریزفر از تلاش ابر آروان در بودن کنار مردم و کسبوکارهای آنلاین گفت و در همین رابطه به چندین مورد اشاره کرد:
- سرویسدهی رایگان ابر آروان بهمدت 2 هفته در زمانیکه «دیجیتال اوشن» سرویسهایش را بهروی کسبوکارهای ایرانی بسته بود
- سرویسدهی رایگان CDN به استارتاپها
- همکاری با بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای سرویسدهی رایگان محصول CDN به بازیسازها
- افزایش بازهی رایگان محصول CDN ابر آروان و بهدنبال آن استفادهی رایگان بیش از 94درصد مشتریان از این محصول
- سرویسدهی دشوار ابر آروان در وضعیت قطعی اینترنت و با وجود اعمال محدودیتهای بیرونی
شهریزفر در همین رابطه گفت: «در حالیکه از ابر آروان خواسته شده بود سرویسدهی خود را محدود کند، اما آروان فقط به وضعیت خودش و کسبوکارهایی که داشتند سرویس میگرفتند اکتفا نکرد و وظیفهی خود دانست به سایر کسبوکارهایی که در آن موقعیت دچار مشکل شده بودند هم کمک کند.» قصهگوی ابر آروان انتخاب این مجموعه در ادامهی مسیر را -در کنار تلاش بیشتر برای سرویسدهی بهتر- همچنان بر همراهی با مردم و ادا کردن سهم ابر آروان فراتر از کسبوکارش بیان کرد.
ابر شما را رویینتن نمیکند؛ مگر آنکه چابک باشید
«محمدعرفان شمسی»، ابربان آروان در آغاز بخش فنی این رویداد، به مشکلاتی که ابر آروان با آنها روبهرو بود از جمله مشکلات درونی شرکت و مشکلات زیرساخت کشور پرداخت و از راهحلهایی که آروان در پیش گرفته است:
«ما پاپسایتهای خود را در داخل و خارج و بهتبع گستردگی جغرافیایی شبکه خود را توسعه دادیم و با توجه به رشد ترافیک، هر پاپ را قدرتمندتر کردیم. در سرویس رایانش ابری نسل سرورهای خود را ارتقا دادیم. لینکهای Redundant زیادی در شبکه ایجاد کردیم. دیسکهای SAS و SSD خود را هم ارتقا دادیم و شبکه استورج را جدا کردیم. در کنار توسعهی سختافزاری سرویسها، بخش بزرگی از زمان تیم فنی ما به توسعهی قابلیتهای جدید، مکانیزمهای تابآوری، Disaster recovery و همینطور توسعهی زیرساخت مانیتورینگ و آلرتینگ اختصاص داده شد.»
اما او در بخش مربوط به چالشهای مشتریان، عمده دلیل این مشکلات را «نو بودن مفهوم ابر در صنعت ایران» بیان کرد: «به نظر میآید در چشم بعضی از مشتریان، مهاجرت به ابر، آنها را رویینتن میکند. ابر شما را رویینتن میکند، به شرطی که چشمهای خود را زمان مهاجرت به ابر باز نگه دارید.»
در ادامه برای حل این این اختلاف در تعریف ابر، «ایلیا وکیلی»، مرشد ابر آروان از انتزاعی بودن مفهوم ابر گفت و با اشاره به معماری ابری در جایگاه «ابزاری چابک» برای همراهی در مسیر توسعهی سریع اپلیکیشنها و کسبوکارهای آنلاین، اشاره کرد: «در زیرساخت ابری، پیشرفت Virtualization و Containerization به ما این اجازه را داده تا با صدا کردن یک API تغییراتی را در زیرساخت خود بدهیم که پیش از این نیاز به خرید سرور، مکاتبه با دیتاسنتر و دان تایم داشت. حالاست که میتوانیم بهسادگی سیستم به این پیچیدگی را فقط با مرج کردن برنچ ریلیز خود در جاهای مختلف دنیا بالا بیاریم، تست کنیم و مشکلات آن را حل کنیم.»
مرشد ابر آروان در بازگشتی به تعریف «رویینتنی در مهاجرت به ابر» گفت: «آوردن یک سیستم مونولیتیک غیر ابرزی، روی ابر باعث نمیشود از همهی مزایای ابر استفاده کنیم. پشت CDN آروان بودن پرفورمنس شما را بهتر میکنه اما بهترین نمیکند. از رایانش ابری آروان استفاده کردن شما را در برابر Load بالا قدرتمند میکند اما قدرتمندترین نمیکند. استفاده از ابر آروان شما را رویینتن میکند اما رستم اتفاقات غیرقابل پیشبینی ممکنه جایی به انتظار چشم اسفندیار چابک نبودن شما نشسته باشد. کلید رویینتنی واقعی اینجاست. حتی پروسههای چابک، ابزارهای چابک و معماری چابک به درد نمیخورند اگر طرز فکر چابک نداشته باشیم. چابکی به معنای فرار از شکست نیست. چابکی به معنای پاسخ مناسب به شکست دادن است.»
با توجه به اهمیت معماری در پیادهسازی سرویس ابری، «مسعود نیکومنش»، معمار راهکار ابر آروان با بیان پنج شاخص مهم در یک معماری خوب ابری شامل Operational Excellence، Security، Reliability، Performance Efficiency و Cost Optimization، اشاره کرد:
- ابر آروان در تمام بخشها با ارایهی API به مشتریان کمک میکند تنظیمات و زیرساخت را بهشکل خودکار تغییر دهند. با چند خط اسکریپت سرورهای جدید بسازند، کدهایشان را deploy کنند.
- با قرارگیری فیچرهای امنیت ابری آروان شامل DDoS Protection, Rate Limit , Firewall , WAF روی سرویس ابری از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری میشود.
- مشتریان برای Scale Out میتوانند در عرض چند ثانیه از طریق پنل و API در قسمتهای رایانش ابری و پلتفرم ابری، ابرک و پادهای جدید بسازد.
- با برداشتن بار فنی از دوش مشتریان و گذاشتن آن بر دوش ابر آروان، مشتریان میتوانند بدون نگرانی از زیرساخت سختافزاری و پیچیدگیهای تکنولوژیک، بر توسعهی Core Business خود به بهترین شکل متمرکز شوند.
- با استفاده از یک روش Data-Driven و به کمک انعطاف زیرساخت ابری آروان، مشتریان میتوانند در هر لحظه معماری متناسب با نیاز فعلیشان را طراحی و پیادهسازی کنند.
او همچنین در پایان با اشاره به pay-as-you-go بودن محصولات ابری که امکان میدهد مشتریان تنها به میزان مصرفشان از منابع، هزینه پرداخت کنند بر بهصرفهبودن و مدیریت هزینهها با زیرساخت ابری تاکید کرد.
معرفی پروسهی توسعه و تست نرمافزار در ابر آروان
در ادامهی بخش فناورانهی رویداد سوار ابرها «فرهاد فاطمی»، ناخدای فنی ابر آروان با اشاره به اشکالات ابر آروان در سال گذشته، از بازنگری کل فرآیند توسعه و استقرار نرمافزار در ابر آروان گفت و فرآیند Pipeline و Deploy نرمافزار در ابر آروان را به اشتراک گذاشت.
همچنین از آزمون داخلی ابر آروان برای مواجهه با Disasterها گفت که با استفاده از روش Game Day در یک روز مشخص با فعال کردن یک Disaster داخلی، پایداری نرمافزارها سنجیده میشود.
محصولات جدید CDN و یک «بازارچه» متحول کننده برای آروان
«صابر مسگری»، کدسالار ابر آروان از توسعهی محصول Smart Routing در CDN آروان گفت که بهواسطهی آن با دسترسی حتی به یک روزنهی کوچک اینترنت، بهشکل هوشمند ترافیک ارسالی-دریافتی سرورهای اصلی را از داخل شبکهی اختصاصی پاپسایتهای ابر آروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور را برقرار می کند.
مسگری اشاره کرد که گسترهی پاپسایتهای ابر آروان این امکان مانیتورینگ لحظهای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم میکند که لازمهی مسیریابی هوشمند ترافیک است. این مانیتورینگ این نشانی از یک ماه پیش در دسترس عموم قرار گرفته است.
صابر مسگری در ادامه به قابلیتهایی که به محصول CDN ابر آروان اضافه شده است، پرداخت:
- DNSSEC که مشتریان میتوانند با استفاده از آن، از Integrity رکوردهای DNSشان مطمئن شوند و از حملاتی مانند DNS Spoofing جلوگیری کنند.
- Log Forwarding که مشتریان میتوانند با استفاده از آن، درلحظه تمامی لاگ دسترسی کاربرانشان را دریافت کنند و از رفتار کاربران یا وجود کاربران مشکوک آگاه شوند.
همچنین مسگری از محصولات جدیدی که در محصول CDN ابر آروان اضافه شدهاند هم خبر داد:
- CDN Storage که بهزودی به پنل CDN اضافه میشود، به مشتریان امکان میدهد محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیرهسازی متعلق به ابر آروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وبسایتشان استفاده کنند و به این ترتیب دغدغههای مربوط به فضای ذخیرهسازی، Load بالا، مشکلات سرور اصلی در موقعیت پاک کردن کش CDN ابر آروان و.... همگی برطرف میشود.
- بازارچهی CDN که بستری برای به اشتراکگذاری محصولات نرمافزاری است و مشتریان میتوانند با یک کلیک هر محصولی که در این پلتفرم وجود دارد را به وبسایتشان اضافه کنند یا محصول نرمافزاریشان را در این بستر در اختیار 17هزار مشتری فعال ابر آروان قرار دهند.
به گفتهی صابر مسگری از زمان لانچ آزمایشی این محصول تاکنون، پنج اپلیکیشن به این بازارچه اضافه شده است و اکنون سایر توسعهکننندگان میتوانند محصولشان را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند.
نسل جدید محصولات امنیت ابری؛ دقت و سرعت بالاتر
«حسین قاسمی»، معمار امنیت ابر آروان از مهاجرت ابر آروان به نسل جدید محصولات امنیت ابریشان خبر داد. این محصولات شامل DDoS Protection، WAF، Rate Limit و Firewall است که به زبان Rust نوشته شدند و به همراه USM راهکار یکپارچهی امنیت ابری را در اختیار کسبوکارها و وبسایتها قرار میدهند تا تجربهی بهتری از امنیت ابری داشته باشند.
قاسمی از مسیر طولانی که برای تولید WAF جدید ابر آروان به نام «زومبه» طی شد گفت. از ویژگیهای این محصول Latency کمتر از 700 میکروثانیه و پشتیبانی از حدود 40هزار درخواست در ثانیه است.
قاسمی با اشاره به اینکه هیچوقت امنیت 100درصدی نیست، حتی برای سرویسدهندهای همچون ابر آروان، از برگزاری مسابقهی «Bug Bounty» بهکمک متخصصان و هکران کلاهسفید بیرونی گفت که هر کدام از این شرکتکنندگان بهازای شناسایی باگها از جوایز ابر آروان، بهرهمند میشوند.
رونمایی از بزرگترین دیتاسنتر تمام ابری کشور
در کنار توضیح مشکلات ابر آروان در سال گذشته و بهبود محصول رایانش ابری با افزایش Scale و Stability سرویسها، «سینا مقدس»، ابربان آروان دربارهی راهاندازی یک دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویسهای IaaS، PaaS و فضای ذخیرهسازی آروان توضیحات بیشتری داد:
«این دیتاسنتر به شکل ماژولار و در 120 رک طراحی شده که از تابستان 99، ماژول اول آن آمادهی سرویسدهی میشود. مجموع سرمایهگذاری نتیکس در این پروژه برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر 50 میلیارد تومان و سرمایهگذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر 200 میلیارد تومان خواهد بود. استاندارد این دیتاسنتر tier 3+ خواهد بود تا بزرگترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتواند سرویسی از همیشه پایدارتر به کاربران ابر آروان ارایه کند.»
رونمایی از PaaS ابر آروان؛ کمترین فاصله از ایده تا محصول
«وحید اشرفیان» و «مرتضی خزامیپور»؛ استواردارهای ابر آروان با اجرای یک سناریو زنده نشان دادند که میتوان در کمتر از 10 دقیقه با پلتفرم ابر آروان یا PaaS بهراحتی یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد.
به گفتهی مرتضا خزامیپور، این محصول در پاسخ به دغدغههای گوناگون زیرساختی توسعهدهندگان است که از خرید تا کانفیگ کردن محیط مورد نیاز و توسعهی کد روی این بستر میتواند انجام شود.
به گفتهی وحید اشرفیان، با استفاده از پلتفرم ابری آروان تنها با اجرای چند دستور آماده، محصولتان را به بازار عرضه میکنید و از دغدغههای آمادهسازی زیرساخت، نیروی فنی متخصص و صرف زمان برای تامین سرور، آمادهسازی و پیکربندی سرور، نصب اپلیکیشنهای پایه مانند run time زبان برنامهنویسی و نصب سرویسهای پشتیبان مانند Load Balancing و Monitoring بینیاز میشوید.
رونمایی از Object Storage ابر آروان
«احمدرضا ملاپور»، شوالیه فناوری ابر آروان دربارهی عرضهی محصول جدید ابر آروان در رایانش ابری، به نام فضای ابری گفت: «در دنیای Cloud اصلا معنایی ندارد کسی فایل خودش را Store کند. فایلهایی مثل عکسها، ویدیوها، فایلهای استاتیک وبسایتها، بکآپ از اطلاعات سرورها، آرشیو لاگ فایلها، نگهداری Image Container ها، رپوزیتوریهای مخازن شخصی و... بهجای نگهداری به روش سنتی، در یک فضای ذخیرهسازی ابری نگهداری میشوند.»
ملاپور مزیت این فضای ابری آروان نسبت به سایر رقبا را یکپارچگی آن با محصول CDN ابر آروان بیان کرد که بهواسطهی آن، هر فایلی که در این فضا ذخیره شود، بدون هیچ تنظیمات اضافهای، از نزدیکترین نقطهی جغرافیایی به کاربران میرسد و دیگر هیچ دغدغهای برای مدیریت ترافیک و درخواست بالا نخواهد بود.
شکلگیری بستر اکوسیستم ابری آروان؛ خلق یک همافزایی بزرگ
«کیوان جامهبزرگ»، رییس هیات مدیرهی ابر آروان با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک «کل بزرگتر» را خلق میکنند، دربارهی اکوسیستم دیجیتال گفت: «اکوسیستمهای دیجیتال مجموعهای از بازیگران موثر در یک مجموعه کسبوکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که هر کدام به تنهایی خلق میکنند، به کمک تعاملات متعدد و به هم مرتبطشون، ارزشهای مشترک جدید و بزرگتری ایجاد میکنند. این اکوسیستمها ساخته نمیشوند بلکه با تمهید یکسری سازوکار و توافق؛ بهینه میشوند و همافزایی خلق میکنند.»
جامهبزرگ در ادامه با اشاره به اینکه شرکتهای بزرگی همچون آمازون، مایکروسافت و گوگل این روزها به پروژهها و محصولات ابریشان شناخته میشوند، از تلاش ابر آروان برای توسعهی اکوسیستم ابری کشور خبر داد که به کمک شرکتها، تیمها و توسعهدهندههای بسیاری نیاز دارد. اکوسیستم ابری آروان شامل دو بخش شبکهی شرکای ابر آروان و بازارچهی ابری یا Marketplace برای عرضه و فروش محصولات ابری است.
«کوروش تفرشی»، شبکهپیشه ابر آروان دربارهی زیرمجموعههای شبکهی شرکای ابر آروان یا ACPN (ArvanCloud Partner Network) بیشتر توضیح داد:
- کوچ ابری؛ که در آن، پارتنرهایی که در کنار ابر آروان قرار میگیرند، مسوولیت مهاجرت مشتریان از زیرساختهای سنتی به زیرساخت یکپارچهی ابری را بهعهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکتها فراهم کند.
- تاجران ابری؛ که در آن نمایندگان رسمی فروش ابر آروان میتوانند امکانات گستردهتری از خدمات ابر آروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به نوع محصول و حجم فروش از 3 تا 20درصد نفع اقتصادی داشته باشند.
- آموزش؛ که با توجه به کمبود نیروی متخصص در حوزهی ابری، به پرورش این نیروها پاسخ میدهد. در گام نخست سرفصلهای آموزشی این دورهها و محتوای کتابهای آموزشی طراحی و تدوین شده است. در گام بعدی این دورهها با همکاری موسسات آموزشی برتر کشور در سال آینده برگزار خواهد شد.
- شرکای فناوری؛ که در جایگاه Tech partner وارد شبکهی شرکای ابر آروان میشوند و به ساخت و توسعهی نرمافزار روی زیرساخت یکپارچهی ابری آروان خواهند پرداخت. برای نمونه روی Object Storage ابر آروان، محصولی مشابه OneDrive یا Dropbox توسعه دهند و در Marketplace ابر آروان عرضه کنند.
البته دستیابی به یک اکوسیستم ابری نیازمند توسعهی محصولات بسیاری است که کیوان جامهبزرگ با خبر از برگزاری مسابقهای به نام «ابربازی» در سال آینده، آن را پیشدرآمدی برای شکلگیری تیمهای استارتآپی در بستر استارتآپ استودیو و توسعهی 99 محصول پرکاربرد ابری عنوان کرد.
«صمصام بابادی»، شوالیه بکاند ابر آروان دربارهی رویداد ابربازی گفت: «قرار است 999 توسعه دهنده و متخصص زیر یک سقف جمع شوند و محصول ابری خودشان را توسعه دهند. این محصولات بیشتر بهشکل SaaS و BPaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل CDN Apps، Container Images، OS images و Managed Services ارائه خواهند شد.»
شوالیه بکاند ابر آروان دربارهی جزئیات رویداد ابربازی که در شهریور 1399 برگزار خواهد شد، گفت: «در این رویداد فیچرهای هر محصول را در 4 سطح Advance, Base, MVP و Trend طبقهبندی کردیم و شما در این 7 روز کافیه فیچرهای سطح MVP را توسعه دهید، در این مرحله محصول شما ارزیابی میشود و محصولاتی که استانداردهای مورد نظر را داشته باشند با جذب سرمایه وارد مرحلهی شتابدهی سه ماهه یا شش ماهه میشوند و در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع 500میلیون تومان جایزهی نقدی پرداخت میشود.»
تاثیر فرهنگ در ساختار سازمانی ابر آروان
در بخش پایانی رویداد سوار ابرها، که در آن ابر آروان همواره به فرهنگ سازمانی میپردازد، «ثمین زاهدانی»، معمار فرهنگ ابر آروان با اشاره به تئاتر عروسکی به سبک ماروت که پیش از سخنرانیاش اجرا شد، به تغییر شیوهی کارگردانی اشاره کرد که در آن بازیدهندگان عروسک بهعنوان افراد دارای شعور، خالق فرم و حرکت هستند و علاوهبر حضور، گوشبزنگی و آمادگی هر کدام از آنها لازم است تا خروجی، هماهنگ با موسیقی باشد.
معمار فرهنگ ابر آروان با این مقدمه به سراغ ساختار سازمانی ابر آروان که برگرفته از ساختار هولاکراتیک و با روحی آروانی است، پرداخت؛ در این ساختار به «توزیع قدرت و تصمیمگیری» در تیمهای خودمختار ابر آروان اشاره کرد که همگی با اهداف مشخص و در راستای برنامهریزیهای 6 ماهه و یکسالهی شرکت فعالیت میکنند.
معمار فرهنگ آروان از تلاشهای ابر آروان برای رسیدن به ساختاری عادلانهتر و توزیعشدهتر سخن گفت و مشکلاتی که ابر آروان در این مسیر با آنها روبهرو بوده است: «یکی از مشکلات اساسی ما در پیادهسازی این ساختار، فاصلهی زیاد فرهنگ عمومی کشور با فرهنگی است که ما در داخل ابر آروان ساختیم. در فرهنگ ابر آروان ما «موفق شدن گروهی» را هدف قرار دادیم تا از این طریق به موفقیت فردی هم برسیم.»
او از مشکلات این مسیر، از تمایل افراد به «دیده شدن»، پذیرش «توزیع قدرت» در جامعهای که بسیاری از سازمانهای آن ساختارهای سلسلهمراتبی دارند، «مسیر رشد» که ابر آروان آن را براساس «کسوت» و بر پایهی «بازوبندهای پهلوانی» تعریف کرده است، نام برد.
ثمین زاهدانی در پایان بخش فرهنگ رویداد سوار ابرها گفت: «اگر الان دارم از سختیهای ساختارمان میگویم بهخاطر این است که بگویم چهقدر آرزوی بزرگ داریم، بگویم ما هم در همین روزها، همین روزهای نهچندان روشن، ایستادهایم، نه بهخاطر اینکه همهچیز خوب است، بهخاطر اینکه آرزوهای رنگی داریم، امید داریم که روزی برسد که آسمان رنگ بگیرد و اونروز بدانیم که این روزها تماشاگر این بیرنگیها نبودیم؛ قلم را دست گرفتیم و رنگ کردیم، حتی اگر باور داشتیم تنها با یک قلمو آسمان رنگ نمیگیرد.»
پویا پیرحسینلو در پایان این رویداد به یک «مای جمعی» در پشت صحنهی رویداد و هر آنچه از محصولات و دستاوردها گفته شد، اشاره کرد و این «مای جمعی» را «ابر آروان واقعی» نامید.