به گزارش ایسنا، افشین حبیبزاده پیش از ظهر امروز در همایش نقش تعمیر و نگهداری در افزایش تاب آوری پل شهری که از سوی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران برگزار شد، گفت: در بسیاری از کشورها تعمیر و نگهداری سازهها از اهمیت بالایی نسبت به ساخت سازههای جدید برخوردار است. از آنجا که پلها یکی از مهمترین شاهرگهای ترافیکی بهخصوص در کلانشهرهایی مانند تهران محسوب میشوند، مدیریت تعمیر و نگهداری پلها امری بسیار مهم در سیستم مدیریت شهری است.
نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پلها از پرهزینهترین و راهبردیترین عناصر راه محسوب میشوند، بر لزوم توجه ویژه به موضوع ارزش پلها و خسارات ناشی از بیتوجهی به نگهداری از آنها تاکید کرد و گفت: تخصیص اعتبار مناسب در زمان مناسب برای تعمیر یک پل با به کارگیری روشی مناسب برای تعمیر از اهمیت بالایی برخوردار است.
حبیبزاده افزود: مهمترین فرایند این بخش، انتخاب پل مناسب برای انجام عملیات تعمیر است که نیاز به اولویتبندی پلهای موجود در پایگاه داده یک سیستم مدیریت پل را امری ضروری میکند. هر چند تعاریف اولیهای برای اولویت بندی در سطح پلهای شهر تهران با استفاده از سیستمهای روز دنیا صورت گرفته است اما نیاز به مطالعات دقیق روی ساز و کار چرخه اولویتبندی برای پلهای شهر تهران بهشدت احساس میشود.
وی ادامه داد: در بین زیرساختهای بزرگراهها، پلها نقش مهمی در برقراری ارتباطات دارند از این رو به آسانی میتوان دریافت که مشکلات سازهای و یا تخریب یک پل بهخصوص پلهای بزرگراهی چه آثار زیانباری برای مدیریت کلان شهری در پی خواهد داشت. با توجه به ترافیک کلانشهرها، در صورت بروز چنین مشکلاتی، امکان انجام مناسب عملیات تعمیراتی بسیار سخت و محدود میشود. از دیگر سو سرمایهگذاری اولیه برای ساختن آنها بسیار سنگین است اما اگر ظرفیت تحمل بار آنها کاهش یابد و یا این پلها فرو ریزند، هزینه الزام برای بازسازی آنها به مراتب بیش از هزینه ساخت خواهد بود.
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دلایل زیادی وجود دارد که شهرداران و شوراهای شهر تابآوری را به عنوان بخشی از دستور کار توسعه پایدار خود در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: برای مدیران شهری، کاهش خطرپذیری بلایا میتواند فرصتی ماندگار باشد.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت پل راهکاری برای بهینهسازی استفاده از منابع موجود جهت بازرسی، نگهداری، تعمیر و تعویض پلها است. به عبارت دیگـر مـدیریت پـل ابزاری است که به وسیله آن مجموعه پل از لحظه تصمیمگیری تا انتهای عمر مفید آن مراقبت میشود. متاسفانه بسیاری از برنامـه ریـزان و مجریـان پل در سراسر جهان در حالی که نیاز به بازرسی و نگهداری منظم پلها در طول عمر مفیدشان را تصدیق میکنند، نیاز به برنامهریزی اولیه در مراحـل تصمیمگیری و طراحی برای کاربرد اصول اساسی که دوام و پایداری پلها را در بلنـد مـدت تضـمین کنـد را مورد توجه قرار نمیدهند.
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر ادامه داد: در بسـیاری از مـوارد مسوولان نگهداری پل متاسفانه از موارد فوق چشم پوشی میکنند و سیاست نگهداری عکس العملی را در پیش میگیرند که تنها وقوع یک حادثه اجتناب ناپذیر را به تاخیر میاندازد. در نتیجه در حال حاضر مهندسان پل با پلهایی مواجـهانـد کـه شـدیداً فرسـوده شدهاند و اکنـون بایـد نگهـداری، تعمیر، مقاوم سازی، تقویت یا جایگزین شوند و یا محدودیتهای بهره برداری برای آنها وضع شود.
حبیب زاده بر ضرورت ارائه راهکاری که کدام پـل بـه نقطـهای رسیده است که باید نگهداری، تعمیر، مقاوم سازی، تقویت یا جایگزین شود، تاکید کرد و گفت: با استفاده از مدلهای مناسب و بهینه، وضعیت پلها از نظر نیاز به تعمیر یا بهسازی درجه بندی شده است و بر اساس درجـهای کـه برای هر پل به دست می آید، عملیات تعمیر و نگهداری برای پلها اولویت بندی میشود.
وی با اشاره به اینکه عوامل تاثیرگذار بر روند خرابی پلهای شهری و برون شهری و در نتیجه اولویت بندی تعمیر و نگهداری آنها با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ترافیک شهری عامل بسیار مهم و حیاتی برای پلهای شهری است، سیکلهای متناوب بارگذاری زنده، شـدت بالای بارهای مرده و تاثیر آن ها در دراز مدت، اختلاف در دفعات و میزان بارگذاری در ساعات مختلف شبانه روز و ... از جملـه عـواملی اسـت کـه بحث ترافیک برای پلهای شهر را به موضوعی تعیینکننده تبدیل کرده است.
نائب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی دیگر از فاکتورهایی که در مدیریت پلها باید مـد نظـر قرار گیرد، چرخه هزینههای تعمیراتی برای یک پل است، اظهارکرد: در برخی موارد برآورد هزینههای تعمیراتی بهصورت سالانه و یـا در بـازه مشخص دیگری، از هزینههای مربوط به احداث یک پل جدید فراتر میرود. در چنین شـرایطی سـاخت پـل جدیـد بسـیار اقتصـادیتـر از اجـرای عملیات تعمیراتی است. معمولاً هزینههای توقف عملیات، انحراف مسیر، اختلال ترافیکی که احداث یک پل جدید ایجاد میکند این گزینـه را منتفی میسازد، البته مواردی از قبیل این مثال در شرایطی رخ میدهد که در یک بازه زمانی طولانی عملیات نگهداری روی یـک یـا چنـد پـل مشخص متوقف شده و یا به صورتی نامناسب اجرا شده باشد.
بر اساس گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، حبیب زاده در پایان گفت: یافتن عوامـل تاثیرگـذار در رونـد خرابـی پلهـا و مشـخص کـردن عوامـل مـوثر بـر اولویت بندی بهینه برای ترمیم و نگهداری پلهای موجود با توجه به بودجه معین یکی از مسایل اساسی سیستم مدیریت شهری است تـا بتوانـد سـبب کاهش هزینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ناشی از نابودی و یا فرو ریختن پلهای شهری شود و بتواند بر افزایش تاب آوری پلهای شهری موثر واقع شود.