مهریه زنان ایرانی در ۲۸۰ سال پیش چه بود؟ +عکس

مدیر کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تبیین وضعیت اقتصادی، اجتماعی و مردم شناسی ایران از منظر عقدنامه‌های ازدواج به عنوان سندهای تاریخی پرداخت.

تابناک: حامد ایرانشاهی به مناسبت برپایی نمایشگاه عقدنامه‌های نفیس تاریخی در کتابخانه ملی، به تشریح اهمیت این عقدنامه‌ها که تبیین‌کننده موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و مردم شناسی ادوار گذشته جامعه ایرانی است، پرداخت.

وی با اشاره به اینکه عقدنامه‌های تاریخی به عنوان اسناد مهم، بخشی از داشته‌های آرشیو ملی ایران است، گفت: بر این اساس به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، نمایشگاه عقدنامه‌های نفیس تاریخی در موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مدت یک هفته برپا شده است.

مهریه زنان ایرانی در 280 سال پیش چه بود؟

ایرانشاهی به قدمت این عقدنامه‌ها که دوره افشاریه و قاجاریه را شامل می‌شود، اشاره کرد و افزود: این عقدنامه‌ها از منظر مردم شناسی، مباحث اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است؛ مثلا شاخص‌های اقتصادی و میزان تعیین مهریه‌ها در آن دوران، حکایت از وضعیت و جزئیات اقتصادی خانواده‌های ایرانی را در بر می‌گیرد.

مدیر کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تشریح ظرافت‌های هنری این عقدنامه‌ها نیز پرداخت و گفت: تذهیب و نقاشی‌های این عقدنامه‌ها از نظر زیبایی دارای ارزش هنری هستند.

ایرانشاهی به نوع و میزان مهریه‌ها در این عقدنامه‌ها که گذر تاریخی 280 سال پیش ازدواج‌های ایرانی را دربر می‌گیرد، اشاره کرد و افزود: مهریه‌ها در این عقدنامه‌ها بیشتر شامل زمین، احشام، وجه نقد و سکه طلا بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان