به گزارش ایسنا، صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران، شورایاران منطقه 17 میهمان صحن علنی بودند و محسن آقاجانی نماینده شورایاران منطقه 17 به بیان دغدغهها و مشکلات اهالی این منطقه پرداخت و گفت: منطقه 17 از فرسوده ترین مناطق تهران است و امداد رسانی قطعا در معابر نفوذ ناپذیر این منطقه امکان پذیر نیست.
وی با ارائه مشخصاتی از این منطقه افزود: پایینترین سطح کیفیت زندگی در منطقه 17 وجود دارد و جالب است بدانید که برای بازگشایی یک سینما به اسم بهاران 5 سال تلاش کردیم تا نهایتا چند روز پیش این سینما در منطقه بازگشایی شد.
وی با اشاره به معضلات خط راه آهن تهران- تبریز که به طرح نیلوفری شهرت یافته گفت: در سال 86 کلنگ این پروژه ملی توسط رئیس جمهور به زمین زده شد و در سال 92 نیز مجددا این پروژه افتتاح شد به گونهای که من در آذر سال 92 در صحن شورا اعلام کردم که این پروژه نیمه کاره افتتاح شده است و حالا پروژه راه آهن تهران تبریز به ابر مساله منطقه ما تبدیل شده است که نه تنها فرصتی برای ما فراهم نکرد بلکه به یک فاجعه تبدیل شده است چرا که تنها شریان اصلی شمالی و جنوبی منطقه ما به این راه بستگی دارد و قبل از اجرای این پروژه حداقل ما یک پارک در منطقه داشتیم.
آقاجانی با طرح این سوال که چرا دو سال است در مورد محور نیلوفری به تفاهم نمیرسند اظهار کرد: اجرای این پروژه با بزرگراه صدر برابری میکند و جالب است بدانید که زیر گذر 9.5 کیلومتری افتتاح کردند که نه تنها معبر تاریکی است بلکه هواکشهای آن خوب کار نمیکند و گاز مونواکسید تخلیه نمیشود و مطمئن باشید که اگر اتفاقی بیافتد فاجعه رخ خواهد داد.
نماینده شورایاران منطقه 17 با بیان این که 320 هکتار از منطقه 17 را بافت فرسوده به خود اختصاص داده گفت: ما رتبه یک تجمیع در ساخت و ساز را داشتیم اما حالا نبود بستههای تشویقی مناسب شرایطی را رقم زده که ما مانور ساخت و ساز در منطقه نداریم و این در حالی است که 50 درصد بافت منطقه را بافت ناپایدار و غیر مهندسی تشکیل میدهد که تمایل به ساخت و ساز دارند اما شرایط آن فراهم نیست.
وی با انتقاد از نحوه تخصیص بودجه بین مناطق افزود: به صورت نرمال سالانه 30 درصد به بودجه مناطق اضافه میشود اما چرا باید بین همه مناطق یک عدد به یک میزان اضافه شود؟. آیا 30 درصد بودجه در منطقهای به مانند 17 با منطقه یک یا دو برابری میکند؟.
به گزارش ایسنا، علی اعطا پس از استماع گزارش دبیر شورایاران منطقه 17 با اشاره به اینکه منطقه 17 علاوه بر مشکلات و محدودیتهایی که دارد از جمله بافت فرسوده دارای چند ظرفیت مهم نیز هست افزود: صنف بازار مبل یافت آباد مجموعهای است که گردش مالی وسیعی در آن جریان دارد. از دورههای گذشته همیشه طرحهایی برای تبدیل منطقه 17 به محور گردشگری و پیاده راه مطرح بوده است.
وی افزود: در زمان فعالیت شهردار پیشین منطقه هم این موضوع مطرح شد اما نمیدانم چرا هیچ زمانی ارادهای جدی برای تحقق این امر شکل نمیگیرد. مطالعاتی توسط مهندسان مشاور برای تبدیل بخشهایی به پیاده راه انجام شده تا این محور با شکل بهتری فعال شود. این ظرفیت میتواند کیفیت ویژهای را به این منطقه بدهد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت محور نیلوفری ادامه داد: در بررسیهای انجام شده در کمیته معماری و طرحهای شهری به این نتیجه رسیدیم که مساله این محور تملک و توافق با وزارت راه و شهرسازی نیست. این گونه بحثها پیشتر حل شده است در خصوص این محور نه طرح پیشین و نه طرحی که بعدا از طریق فراخوان تهیه شد هیچ کدام اقتصادی نیست و قابلیت تحقق پذیری ندارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه شهرداری این خطا را به طور مداوم تکرار میکند و برای تهیه طرحهای این چنینی قبل از امکان سنجیهای اقتصادی طرحهای کالبدی را تهیه میکند و در اکثر موارد به نتیجه نمیرسد لذا به نظر نمیرسد در خصوص این محور منطقه و معاونت مربوطه روی تحقق پذیری طرح تمرکز کند.