سردار دهقان: به روس‌ها گفتیم فرمانده میدان قاسم سلیمانی است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و نیز از دوستان نزدیک فرمانده نیروهای قدس ایران بوده‌ است، اکنون در جایگاه مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی فعالیت می‌کند. دهقان در این گفت‌وگوی تفصیلی، به‌صراحت به تبیین جایگاه سردار سلیمانی در نبرد با داعش، به‌خصوص در زمینه همکاری‌ها با طرف‌های درگیر از جمله سوریه پرداخت و همچنین به نقش او در گفت‌وگوهای منطقه‌ای نیز اشاره کرد.

دهقان در این گفت‌وگو درباره نیروهای قدس و نقش سردار سلیمانی در این نهاد گفت: «ورود سردار سلیمانی به نیروی قدس، هم‌زمان با آغاز دوران بحران‌های فراگیر و ناامن‌ساز در منطقه بود و این حوادث نظیر موضوع طالبان در افغانستان، حمله آمریکا به افغانستان و عراق، شرارت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین و... تا همین سال‌های اخیر هم که جریان‌های تروریستی تکفیری مثل داعش شکل گرفت، ادامه داشت».

فرمانده سابق سپاه درباره تصمیم آمریکا به ترور فرمانده نیروهای قدس و تبعات آن گفت: «آنها فکر نمی‌کردند این ترور چنین تبعاتی برایشان داشته باشد. آمریکایی‌ها خصوصا در چند ماه گذشته، مجموعه فعالیت‌هایی را به خواست صهیونیست‌ها و با پول کشورهایی مثل عربستان صورت دادند تا جلوی نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه گرفته شود یا همه عناصر قدرت را از ما بگیرند. شما یک نگاه به حوادث عراق اندکی قبل از شهادت حاج قاسم بیندازید. آمریکایی‌ها دنبال یک بی‌ثباتی مدیریت‌شده در منطقه بودند که این بی‌ثباتی می‌توانست چند پیامد برایشان داشته باشد؛ اولا حضور آنها در منطقه را مستدل و موجه می‌کرد، ثانیا بازار عظیم و گسترده‌ای برای فروش سلاح‌هایشان فراهم می‌شد و ثالثا کشورهای منطقه احساس نیاز به یک پشتیبان پیدا می‌کردند که تضمین‌کننده امنیت آنها باشد. در کنار این، آنها قصد داشتند این‌طور جا بیندازند که عامل این بی‌ثباتی، حضور ایران و ایرانی‌ها و شخص سلیمانی و نیروی قدس است ولی شما واکنش مردم ایران، ملت‌های منطقه و مردم در برخی کشورهای جهان را دیدید که چطور به این شهید عزیز و همراهان شهیدش احترام گزاردند». او ادامه داد: «به اعتقاد من آمریکایی‌ها و ترامپ یک قمار بزرگ کردند. این کار آنها قرار بود یک اقدام تمام‌کننده و قاطع باشد که به خیالشان عمود خیمه مقاومت را بیندازد. آنها می‌خواستند با تکیه‌بر حوادث اخیر قبل از شهادت حاج قاسم، دو ملت ایران و عراق را مقابل هم قرار بدهند و برای آن‌هم خیلی کار کردند. من فکر می‌کنم ترامپ با ترور حاج قاسم، مرتکب یک خطای احمقانه راهبردی شد. با این جنایت، دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ ادعایی به‌عنوان یک دولت یا جامعه متمدن داشته باشند. اگر تا دیروز صهیونیست‌ها یک دولت تروریستی بودند، الان شخص رئیس‌جمهور آمریکا هم چنین وضعیتی در افکار عمومی دارد».

معاون سابق رؤسای جمهور ایران درباره تأثیر این ترور در منطقه و در «جبهه مقاومت» اشاره کرد: «در دنیای عرب یک واژه یا مفهومی به اسم «ثار» به معنای خون وجود دارد. همان‌طور که وجود حضرت سیدالشهدا(ع) را «ثارالله» می‌گوییم، این یعنی وقتی انسان بزرگی شهید شد، خون او همیشه بین این دو طرف جاری است». او ادامه داد: «حالا اگر ما این ثار را مبنا بگیریم، خون حاج قاسم جوشش و جریان و جنبش و انگیزه ایجاد می‌کند، یعنی محور مقاومت انگیزه‌مندتر از دیروزش مبارزه خواهد کرد و تقویت خواهد شد». دهقان درباره سردار اسماعیل قاآنی، جانشین سردار سلیمانی نیز گفت: «به ‌اعتقاد من سردار قاآنی مناسب‌ترین فردی بود که می‌توانست در این جایگاه قرار بگیرد؛ هم به لحاظ آشنایی‌اش با حوزه مقاومت و نیروی قدس و هم دوران طولانی که به‌عنوان جانشین کنار حاج قاسم کار می‌کرد و مسئولیت داشت».

وزیر سابق دفاع، درباره نمونه‌هایی از تعاملات خود در دوران مسئولیت با سردار سلیمانی و نقش او در تحولات منطقه و اقدامات ایران تصریح کرد: «در مقطعی که روس‌ها در نبرد با داعش به سوریه آمدند، ما در آن زمان درخصوص موضوعات مختلف مثل پشتیبانی و ارتباط با روس‌ها جلسات متعددی با حاج قاسم داشتیم. من خودم قرار بود یک دیداری با آقای پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو داشته باشم، قبل از آن سردار سلیمانی با او جلسه‌ای داشت که همان جلسه منجر به ورود روس‌ها به سوریه شد. البته در این مسیر مباحثی هم وجود داشت، مثلا روس‌ها در ابتدا می‌گفتند که طراحی و فرماندهی میدان به ‌عهده آنها باشد و حاج قاسم تأمین‌کننده نیرو باشد ولی ما می‌گفتیم «شما پشتیبانی‌کننده هستید و فرماندهی میدان به‌عهده حاج قاسم است».

برای تدوین محورهایی که مدنظرمان بود، در جلسات متعدد با حاج قاسم می‌نشستیم و بحث می‌کردیم و نهایتا من جمع‌بندی را به جلسات بردم و تا آخر هم در همان مسیری که ما در نظر داشتیم ادامه دادیم». دهقان درباره نقش‌آفرینی‌های سردار سلیمانی در گفت‌وگوهای منطقه‌ای افزود: «حاج قاسم را در دنیا صرفا به‌عنوان فرمانده سپاه قدس نمی‌شناختند. او به‌عنوان یک دیپلمات هم پذیرفته شده بود؛ یعنی ایشان اگر فرمانده نیروی قدس هم نبودند، باز همین اثرگذاری‌ها را داشتند، لذا این‌طور نبود که آقای پوتین حاج قاسم را تنها به‌عنوان فرمانده نیروی قدس بپذیرد، حاج قاسم به‌عنوان حاج قاسم در نظام سیاسی و اداری و مدیریت کشور مورد توجه قرار داشت، بقیه مثل اردوغان در ترکیه یا کشورهای دیگر هم همین نگاه را داشتند. شما ممکن است یک قدرت و جایگاهی هم داشته باشید، ولی توان مذاکره یک بحث دیگر است. این مهم است که بتوانید با طرف مقابل به‌درستی مذاکره کنید، چون امروز دنیا بر اساس منفعت و هزینه رفتار می‌کند. آقای پوتین زمانی به سوریه می‌آید که بداند هزینه‌هایی که می‌کند برایش توجیه دارد. اینکه چطور بتوانیم این موضوع را برای کسی مثل پوتین جا بیندازیم، کار مهمی بود. روس‌ها عموما با یک ذهنیت قبلی با مسائل منطقه برخورد می‌کنند. این هنر حاج قاسم بود که بتواند فضایی از آینده منطقه، جهان و حتی خود روسیه و تهدیدی به‌ نام داعش را که برای همه جهان خطرناک است برای آقای پوتین به‌ تصویر بکشد و او را قانع کند. حاج قاسم قدرت قانع‌کنندگی بسیار بالایی داشت و اگر ما مذاکره را هم یک نوع اقناع طرف مقابل و تفاهم دو طرف بر سر موضوع بدانیم، این هنر فوق‌العاده را حاج قاسم داشت».

فرمانده سابق نیروهای هوایی سپاه همچنین درباره حضور سردار سلیمانی در معرض خطر و ترور او نیز اشاره کرد: «حاج قاسم همیشه در معرض ترور بود و البته هیچ‌وقت هم از تهدید فرار نمی‌کرد».

سردار حسین دهقان در سال‌های 65 تا 69 جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه و از 69 تا 70 فرمانده این نیرو بوده ‌است. دهقان از 71 تا 75 نیز جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه بود. در دولت اول سیدمحمد خاتمی، دهقان قائم‌مقام وزیر دفاع و در دو دولت بعدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده ‌است.

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، در سفری به عراق و در معیت چندین نفر از نیروهای سپاه ایران و حشدالشعبی عراق از جمله ابومهدی المهندس، از فرماندهان حشدالشعبی، هدف حمله تروریستی دولت آمریکا با فرمان ریاست‌جمهوری این کشور قرار گرفت. انجام این حمله در خاک بغداد واکنش منفی شدید چهره‌های سیاسی و غیرسیاسی عراق را به دنبال داشت که تا تصویب قطع‌نامه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور پیش رفت. عادل عبدالمهدی که به‌عنوان نخست‌وزیر عراق در جلسه پارلمان برای این موضوع شرکت کرده ‌بود، علت این سفر را انتقال پاسخی از ایران به پیام عربستان عنوان کرد. در واکنش به این حمله تروریستی، سپاه ایران با حمله‌ای موشکی منطقه حضور نیروهای ایالات متحده در پایگاه نظامی عین‌الاسد را هدف قرار داد. مقامات آمریکا در ابتدا این حمله را فاقد هرگونه خسارت جانی خواندند، اما در ادامه و در انتشار گام‌به‌گام خبر با پیگیری رسانه‌های آمریکایی اعلام شد موشک‌های این حمله در نزدیکی پناهگاه نیروهای آمریکایی فرود آمده‌اند و تا 109 سرباز آمریکایی در اثر آن دچار ضربات مغزی شده‌اند. مقامات ایران در همین رابطه تأکید کردند بیرون‌راندن آمریکا از منطقه و به طور خاص از عراق، واکنش اصلی ایران به اقدام دولت آمریکا خواهد بود.‌

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان