کفش راحتی ایرانی؛ بخریم یا نه؟

برند کفش اسکچرز در مدت‌زمانی کوتاه به محبوبیتی فوق‌العاده دست پیدا کرد. حتی الان که هوا سرد شده باز هم می‌توان در خیابان تعداد زیادی از آن‌ها را پای مردم دید.

کفش راحتی ایرانی؛ بخریم یا نه؟
برند کفش اسکچرز در مدت‌زمانی کوتاه به محبوبیتی فوق‌العاده دست پیدا کرد. حتی الان که هوا سرد شده باز هم می‌توان در خیابان تعداد زیادی از آن‌ها را پای مردم دید، ولی در تابستان اگر یک خیابان را از اول تا آخر بروید و به کفش آدم‌ها دقت کنید، اسکچرز و طرح‌های مشابه آن قطعا خیلی بیشتر به‌چشم می‌آید.

برند کفش اسکچرز در مدت‌زمانی کوتاه به محبوبیتی فوق‌العاده دست پیدا کرد. حتی الان که هوا سرد شده باز هم می‌توان در خیابان تعداد زیادی از آن‌ها را پای مردم دید، ولی در تابستان اگر یک خیابان را از اول تا آخر بروید و به کفش آدم‌ها دقت کنید، اسکچرز و طرح‌های مشابه آن قطعا خیلی بیشتر به‌چشم می‌آید.

تا همین دو سال پیش یعنی قبل از جهش بلند قیمت دلار می‌توانستیم کفش‌های ساده و راحت اسکچرز را با بودجه‌ای در حدود 200،300 هزار تومان خریداری کنیم، اما حالا آن‌ها حدود یک میلیون تومان قیمت دارند.

آیا کفش‌های راحتی ایرانی قابل اعتماد هستند؟

پس بعضی برند‌های ایرانی خیلی زود دست‌به‌کار شدند و نمونه‌هایی ارزان از این کفش‌های راحت را تولید کردند. این کار با خرید و واردات دستگاه‌های مخصوص تولید این مدل کفش‌ها امکان‌پذیر شده است. وقتی دستگاه باشد، فقط باید مقداری پلاستیک مخصوص را به دستگاه تزریق کرد و دقایقی بعد یک کفی نرم و راحت تحویل گرفت. مراحل دوخت رویه‌های پارچه‌ای به کفی‌ها هم چندان سخت نیست. اما آیا این کفش‌های راحت ایرانی که دقیقا مشابه کفش‌های محبوب اسکچرز هستند و در عین‌حال قیمت‌شان فوق‌العاده پایین است، ارزش خرید دارند؟ قرار است با هم این موضوع را بررسی کنیم.

اسکچرز؛ راز محبوبیت یک برند کفش

تقریبا دو سه سال پیش بود که کفش‌های اسکچرز وارد ایران شدند. کفش‌هایی سبک که رویه آن‌ها طوری بود که با عبور جریان هوا از عرق کردن پا جلوگیری می‌کردند و جان می‌دادند برای پیاده‌روی در تابستان. اسکچرز‌ها به سرعت در بازار پیش روی کردند و بعد از چند ماه پای هر کسی را که در خیابان نگاه می‌کردی یک جفت اسکچرز می‌دیدی. آن زمان اسکچرز حسابی به قیمتش می‌ارزید. هر جفت اسکچرز تقریبا 200 هزار تومان بود و با همین قیمت می‌شد یک جفت کفش با برند اصل خرید.

خداحافظی اسکچرز با پای ایرانی‌ها

آیا کفش‌های راحتی ایرانی قابل اعتماد هستند؟

اسکچرز حالا دیگر کلی فرق کرده و قیمت‌های آن شباهتی به دو سه سال پیش ندارد. قیمت کفش‌های پیاده‌روی اسکچرز از 500 هزار تومان شروع می‌شود و همین طور بالا می‌رود. کفش‌های مخصوص دویدن گران‌تر هستند و برای هر جفت آن‌ها باید 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان پول خرج کنید. همین مورد باعث شده این روز‌ها کمتر شاهد اسکچرز‌های نو باشیم و اکثرا همان اسکچرز‌هایی را در خیابان می‌بینیم که از دو سه سال پیش مانده‌اند. مگر چند نفر پیدا می‌شوند که حاضر باشند برای کفش تا یک میلیون تومان هزینه کنند. هرچند حساب برندپوش‌هایی که قیمت‌ها برایشان اهمیتی ندارد به کلی جداست.

ایده‌ای ایرانی برای بازگشت اسکچرز

گرانی اسکچرز دلیل نمی‌شود به کلی با آن کفش‌های سبک و خنک خداحافظی کنیم. حالا یک ایده جالب باعث شده که قضیه به کلی تغییر پیدا کند و دوباره شاهد اسکچرز‌های سبک، اما این بار با برند‌های ایرانی باشیم. اگر چند تا از آن‌ها را زیرنظر بگیرید، می‌بینید از نظر ظاهری تفاوت چندانی با کفش‌های اسکچرز اصل ندارند.

کار به جایی رسیده که حتی در بعضی از آن‌ها می‌توان حرف S را به عنوان نشان تجاری اسکچرز دید. اینطور که پیداست، برند‌های ایرانی به جای کفش‌های اصلی، دستگاه‌های تولید آن‌ها را خریده‌اند. به این صورت که دستگاه‌های دست دوم پرس کفی را وارد کشور کرده‌اند و حالا بدون خرج زیاد می‌توانند همان کفش‌ها را در ایران تولید کنند. احتمالا برای همین است که هنوز حرف S روی قالب‌های بعضی از مدل‌ها خودنمایی می‌کند.

شاید بگویید مدل‌های ایرانی هیچ‌موقع به پای اسکچرز اصلی نمی‌رسند. احتمالا تفاوت کیفیت را در ساخت این کفش‌ها مواد اولیه‌شان رقم می‌زنند. سوای کیفیت مواد اولیه با نگاهی کوتاه و سرسری در زیره بسیاری از کفش‌های ایرانی که می‌خواهند ادای نمونه اصلی را دربیاورند می‌توان حفره‌ها و فرورفتگی‌هایی زشت را مشاهده کرد. چیزی که در بهترین حالت از بدسلیقه‌گی تولیدکننده حکایت دارد. همچنین رنگ سفید زیره این کفش‌ها گاهی به تیرگی و کهنه‌گی می‌زند.

مشکل دیگر نمونه‌های ایرانی کفش اسکچرز در طراحی رویه‌شان است. یا زیادی درشت بافته شده‌اند یا مواد استفاده شده در بافت آن‌ها کیفیت ندارد. من چندتایی از آن‌ها را از نزدیک دیده‌ام و تاکید می‌کنم اگر چه کیفیت کاری که تحویل می‌دهند کاملا شبیه عکس‌های موجود در سایت‌های فروش آنلاین یا تبلیغات شل و ول تلویزیونی‌شان نیست، اما به هر حال قیمت زیادی ندارند.

بگذارید به‌عنوان کسی که چند سال از کفش‌های اسکچرز استفاده کرده یک نکته فنی را هم افشا کنم. کفش‌های اسکچرز فوق‌العاده راحت به‌نظر می‌رسند، اما چون در دوخت آن‌ها از مقدار زیادی پارچه و کش استفاده شده است، پس از مدتی وا می‌روند و شل می‌شوند. توقع ندارم نمونه‌ای ایرانی چیز بهتری باشند، اما به‌هرحال اگر این اتفاق برایشان رخ داد، چون پول کمتری پرداخت کرده‌ام، قطعا کمتر هم غصه می‌خورم. نه؟

قیمت اسکچرز‌های ایرانی در بازار

آیا کفش‌های راحتی ایرانی قابل اعتماد هستند؟

مدل‌های ایرانی کفش‌های اسکچرز عموما بین 70 تا 200 هزار تومان قیمت دارند و اگر این روز‌ها سری به بازار کفش زده باشید، می‌بینید که این قیمت‌ها برای یک جفت کفش خیلی هم عالی است. برای مثال کفش ورزشی مدل rzai در بازار 70 هزار تومان است. خرید کفش‌های آراز با برند تن‎‌تاک نهایتا 100 هزار تومان خرج روی دست‌تان می‌گذارد. کفش‌های سبک و راحت با برند نسیم مدل k.na.72 جفتی 80 هزار تومان فروخته می‌شود. دیگر برندی که از طراحی کفش‌های راحتی استفاده می‌کند کفش مل اند موژ است. این کفش‌ها نسبت به دیگر برند‌های مشابه ایرانی کمی گران‌تر هستند و قیمت آن‌ها تا 150 هزار تومان می‌رسد.

منبع : برترینها

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان