افزایش مصرف مازوت در سال جاری در نیروگاه‌های بخاری

نماینده وزارت نیرو در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با اشاره به استفاده‌ای ۶.۸ درصدی از مازوت در نیروگاه‌های کشور در سال ۹۸ گفت: با توجه به استفاده ۷۹.۱۴ درصدی گاز در نیروگاه‌های بخاری کشور در سال ۹۸ شاهد افزایش مازوت در این نیروگاه‌ها بوده‌ایم.

افزایش مصرف مازوت در سال جاری در نیروگاه‌های بخاری

به گزارش ایسنا عبدلی در چهل و سومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها عبدلی در تشریح روند استفاده از مازوت در نیروگاه‌های وزارت نیرو گفت: از مجموع 82 هزار مگاوات ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور 15 هزار و 800 مگاوات یعنی معادل 19 درصد از توان ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های بخاری هستند و آلایندگی نیروگاه‌ها نیز در همین بخش است.

وی افزود: تمام نیروگاه‌های حرارتی بر پایه سوخت گاز طراحی شده‌اند و تنها در مواقع اضطرار می‌تواند از سوخت پشتیبان استفاده کنند. در حقیقت استفاده زیاد از مازوت یعنی تخلف از دستورالعمل ارائه شده در خصوص روند کاری نیروگاه‌ها چراکه مصرف مازوت مشکلات بسیاری را برای نیروگاه‌های بخاری ایجاد می‌کنند لذا استفاده از مازوت به صرفه نیست.

عبدلی در تشریح مشکلاتی که سوخت مازوت برای نیروگاه‌های بخاری ایجاد می‌کند به افزایش هزینه تعمیرات نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: توقف واحدها و خروج اضطراری آن‌ها در نتیجه استفاده از مازوت و مصرف آب نیروگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند و باعث تخریب شدید قطعات در مسیر دود از جمله ورق‌های گرمکن‌ هوا می‌شود. به این ترتیب وزارت نیرو تمایلی به استفاده از مازوت برای نیروگاه‌ها ندارد.

نماینده وزارت نیرو در تشریح استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها نیز گفت: از سال 93 سهم استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها 15.3 درصد و استفاده از گاز 72 درصد بود که این ارقام در سال 97 با پیشرفت مناسب در استفاده از مازوت به 4.6 درصد کاهش پیدا کرده و استفاده از گاز به 87.8 درصد رسیده است. به‌طور قطع استفاده از مازوت به دلیل سنگینی این نوع سوخت موجب کاهش تولید نیز می‌شود اما امسال متاسفانه روند کاهشی مصرف مازوت ادامه پیدا نکرده است به‌گونه‌ای که در سال 98 استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به 6.8 درصد رسیده و استفاده از گاز معادل 79.4 درصد است البته درصد تخصیص سوخت در نیروگاه‌های مجاور کلانشهرها در بخش مازوت 5.9 درصد و در استفاده از گاز به حدود 91 درصد بوده است.

عبدلی تاکید کرد: در احتراق سوخت‌های فسیلی سه نوع آلایندگی co2 ، nox و sox تولید می‌شود. براساس پیش بینی‌ها تا سال 1400 آلایندگی co2 تا 15 درصد نسبت به سال 90 کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین در خصوص sox که ناشی از مصرف مازوت و گازوئیل آلوده به گوگرد است می‌توان با افزایش استفاده از سوخت گاز آن را کاهش داد.

نماینده وزارت نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح اقدامات برای مدیریت آلاینده‌ها به تهیه طرح جامع فناوری‌های سازگار و تخصیص 100 درصدی سوخت گاز به نیروگاه‌ها در مجاورت کلانشهرها اشاره کرد و گفت: محدودیت‌ها در نصب تجهیزات گوگردزدایی ، عدم امکان جانمایی تجهیزات از نظر فنی، افت توان تولیدی واحدها، حجم بسیار عظیم و پیوسته پسماند گچی و هزینه بالای تجهیزات اشاره کرد.

وی در خصوص ارائه راهکارها درباره کاهش آلاینده‌های حوزه نیروگاهی نیز به تخصیص سوخت 100 درصدی گاز به نیروگاه‌ها به عنوان یکی از راهکارها اشاره کرد و گفت: گوگرد زدایی از سوخت مازوت، افزایش راندمان نیروگاه‌ها، اجرایی کردن ماده 12 رفع موانع تولید به منظور ایجاد سازوکار تشویقی در جذب سرمایه از بخش خصوصی و پیش بینی تجهیزات FGB در طرح نیروگاه بخار جدید که در دست طراحی است از جمله دیگر راهکارهای پیشنهادی وزارت نیرو برای کاهش آلاینده‌های حوزه نیروگاهی است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان