آمارهای پولی و بانکی بانک مرکزی وضعیت قابل قبولی ندارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید علی روحانی مدیر کل دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی نشست «الگوی توأمان برون رفت از بحران بانکی و رکود اقتصادی» گفت: بانک مرکزی اخیراً آمارهای پولی و بانکی را ارائه داده است که وضعیت قابل قبولی ندارد و قرار بود در این نشست افرادی از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای پاسخ به نحوه حل بحران بانکی حضور داشته باشند که متأسفانه حاضر نشدند.

روحانی در ادامه با مطرح کردن سوالاتی از مهمانان نشست درخواست کرد که حول مباحث بحران بانکی و راهکارهای آن توضیحاتی بدهند.

در ادامه امیرحسین امین آزاد مسئول سابق در سطوح مختلف بانک مرکزی گفت: مشکل ما از نرخ بهره بالا یا پایین نیست و کاهش یا افزایش آن مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه مشکل بحث کلان از قبیل خصوصی سازی ناصحیح و غیره است که سبب رشد نقدینگی می‌شود.

وی افزود: بخش زیادی از مطالبات بانک‌ها امکان وصول ندارند که باید این را حل کرد و باید با وضوح و شفافیت اعلام شود که زیان ناشی از پوشش این زیان از کجا خواهد آمد و باید تعیین شود که چه کسی زیان تسهیلات برگشت داده نشده را می‌دهد.

در ادامه نشست شریف زاده عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ما در کشور شناخت قوی در رابطه با مباحث بانکی و پولی نداریم و ضعف نظام بانکی ما باعث تورم شد؛ این در حالی است که ژاپن در دورانی همانند ما دچار بحران شد و مشکل بانک‌های دچار زیان را برطرف کرد.

وی افزود: تا زمانی که نظام بانکی اصلاح نشود، بخش واقعی اقتصاد هم درست نخواهد شد؛ برای اصلاح نباید با بانک‌های ضعیف مدارا کرد چراکه ترازنامه و ساختارهای بانک تغییری نمی‌کند، در نتیجه باید آنها را اصلاح کرد. در نتیجه این اصلاح، در ادامه می‌شود مباحثی از قبیل هدایت اعتبار، بانکداری توسعه‌ای و غیره را پیش برد که برای این اقدامات لازم است دولت به بانک‌ها تزریق سرمایه وسیعی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان