نکاتی خواندنی درباره‌ی مجموعه فیلم های جان ویک John Wick

در دوره‌ای که فیلم‌های انیمیشنی، ابرقهرمانی و خانوادگی رسانه را در برگرفته‌اند، جان ویک John Wick یک موفقیت شگفت‌آور به حساب می‌آید

در دوره‌ای که فیلم‌های انیمیشنی، ابرقهرمانی و خانوادگی رسانه را در برگرفته‌اند، جان ویک John Wick یک موفقیت شگفت‌آور به حساب می‌آید. اولین فیلم مجموعه فیلم‌های جان ویک، فیلمی خشن، با بودجه‌ای کم و با حال و هوایی دهه 90‌ای بود و هیچ شباهتی به فیلم‌های معمولی که در سال 2014 می‌دیدید، نداشت.
با این حال بعد از این که این فیلم خیلی سریع مورد توجه واقع شد، ساخت قسمت دوم آن در دستور کار قرار گرفت. در نتیحه در سال 2017 جان ویک: قسمت دوم، دنباله‌ای که فروشی دوبرابر فیلم اول داشت، بر روی پره رفت.
حالا که قسمت سوم جان ویک در یک آخر هفته فروشی بیش از فروش کلی جان ویک در سال 2014 داشته است، به نظر می‌رسد جان ویک به مجموعه فیلمی بزرگ تبدیل شده باشد.
با بر روی پرده بودن جان ویک: قسمت سوم-پارابلوم و فروش میلیون دلاری آن، از 10 نکته‌ای که پیش از این در مورد این مجموعه فیلم‌ها نمی‌دانستید را نوشته‌ایم.

10- این شخصیت به عنوان مردی در اواسط دهه‌ی هفتم زندگی‌اش نوشته شده است

پل نیومن

با اینکه کیانو ریوز کاملا مناسب بازی در نقش جان ویک بوده و به خوبی از پس این نقش برآمده است، اما همیشه انتخاب اول برای بازی در نقش این قاتل حرفه‌ای نبوده است. در ابتدا برای ویک سن بیشتری در نظر گرفته شده بود. فیلم‌نامه نویس درک کولستاد در سال 2014 گفته بود:” وقتی فیلم‌نامه را می‌نوشتم مردی در اواسط دهه‌ی هفتم زندگی‌اش را در نظر داشتم. حتی بازیگری مثل پل نیومن را برای بازی در نقش ویک تصور می‌کردم.”

9- یکی از تهیه‌کنندگان پیشنهاد داد به جای سگ جان، کل خانواده‌اش را بکشند

سگ جان ویک

یکی از چیزهایی که شخصیت جان ویک را کمی قابل ارتباط برقرار کردن می‌کرد، ارتباطش با سگش بود.
کولستاد گفته بود بعضی از تهیه‌کنندگان آن‌چنان شیفته‌ی عشق میان جان و سگش شده بودند که حتی نمی‌توانستند از پس خواندن ماجرای قتل او در فیلم‌نامه‌ی فیلم بر بیایند. حتی یکی از تهیه‌کنندگان پیشنهاد داده بود که به جای سگ، تمام خانواده‌ی جان را بکشیم که به نظر این فیلم‌نامه‌نویس ایده‌ی خوبی نبوده است.

8- کارگردانان الفی آلن را برای بازی در این فیلم انتخاب کردند چرا که دقیقا مطابق با ذهنیتی بود که از آن شخصیت در فیلم داشتند

الفی الن

ممکن است فکر کنید الفی آلن برای بازی در اولین فیلم جان ویک بر اساس بازی‌اش در نقش تئون در «بازی تاج و تخت» انتخاب شده بود، اما با توجه به گفته‌های کارگردانان دیوید لیچ و چاد استاهلسکی اینطور نبوده است.
این کارگردان‌ها حتی آن‌قدرها هم با «بازی تاج و تخت» آشنا نبودند، اما لحظه‌ای که آلن برای مصاحبه حاضر شد متوجه شدند کاملا مناسب آن نقش است. استاهلسکی توضیح داد:” او در خانه‌ی یکی از دوستانش مهمانی بود، به اتاق خواب دوستش رفت و با من اسکایپ کرد، و من خیلی سریع متوجه شدم انتخاب درستی کردم. استاهلسکی در حاشیه گفت: آلن وقت‌هایی که در حال بازی کردن نباشد، آدمی بسیار دوست‌داشتنی است و معاشرت با او بسیار لذت‌بخش است.”

7- کارگردان این مجموعه فیلم بدلکار کیانو بوده است

چاد استاهلسکی جان ویک

چاد استاهلسکی، که تمامی فیلم‌های جان ویک را تا به امروز کارگردانی کرده است، پیش از آن که در سال 2014 با جان ویک وارد حرفه‌ی کارگردانی شود، یک بدلکار حرفه‌ای بود.
استاهلسکی که حرفه‌ی کاری‌اش را در اوایل دهه 90 شروع کرده بود، در فیلم‌های پرفروش زیادی از جمله «300»، «فردا هرگز نمی‌میرد» و «اسپایدرمن 2» به عنوان بدل‌کار بازی کرده بود.
استاهلسکی در حرفه‌ی کاری‌اش برای برخی از شاهکارهای هالیوود نیز بدلکاری کرده بود که می‌توان به بدلکاری کیانو ریوز در «ماتریکس» در سال 1999 اشاره کرد.
استاهلسکی هم‌چنین بدل برندون کرو در «کلاغ» 1994 بود که سرنوشت خوبی نداشت. آخرین کار او به عنوان یک بدل‌کار مربوط به «بازی‌های گرسنگی: اشتعال» می‌شود.

6- ماه‌ها طول کشید تا ریوز آماده‌ی بازی در این نقش شد

کیانو ریوز

اگر کیانو ریوز کاری می‌کند که بازی در نقش جان ویک ساده‌ به نظر برسد، تنها به این دلیل است که او ماه‌ها زیادی را برای این نقش تمرین کرده بود. بر اساس گفته‌های تهیه‌کننده بیسیل آیوانیک، ریوز چهار یا پنج ماه پیش از آغاز فیلم‌برداری تمرین را شروع کرده بود:” منظور من هفته‌ای یک روز تمرین نیست، بلکه او هر روز، چهار تا پنج ساعت تمرین می‌کرد.”
ریوز برای فیلم اول جودو، جوجیتسو و جوجیتسو برزیلی یاد گرفت و کار با اسلحه‌های زیادی را تمرین کرد؛ برای قسمت دوم مهارت‌های تک‌تیر‌اندازی و رانندگی را تمرین کرد؛ و برای قسمت سوم نیز علاوه بر همه‌ی این‌ها اسب‌سواری را نیز یاد گرفت.

5- قرار نبود شخصیت روبی رز در فیلم صحبت نکند

روبی رز در جان ویک 2

در «جان ویک: قسمت دوم» یکی از بزرگ‌ترین خطرهایی که جان را تهدید می‌کند آرس، قاتلی جانی با بازی روبی رز است. در فیلم آرس حرفی نمی‌زند و تنها با ایما و اشاره صحبت می‌کند- انتخابی که چاد استاهلسکی در دقایق آخر کرده بود.
استاهلسکی به ایمپایر گفت این تصمیم را گرفته بود تا انتظاراتی که همیشه از رز به عنوان یک بازیگر زیبا می‌رفت را به “بازیگری که می‌تواند با زبان اشاره صحبت کند” تغییر دهد. او گفت:” باید بگویم در نهایت او به من اطمینان کرد و آن را امتحان کرد. رز چهر‌ه‌ا‌ی عالی و چشمانی بی‌نظیر دارد و همیشه کمی عصبانی به نظر می‌رسد.”

4- جان در سه فیلم اول تعداد زیادی آدم را به قتل رساند

جان ویک

اگر که جان ویک در سه فیلم اول این مجموعه فیلم تعداد زیادی آدم را نمی‌کشت، جای تعجب داشت. تا به این‌جای کار جان شخصا 299 شخصیت بد را کشته است. تعداد زیاد این افراد تا حد زیادی مدیون قدرت‌های آدم‌کشی است که این شخصیت در «قسمت دوم» به دست می‌آورد.
جان در فیلم اول 77 نفر، در فیلم دوم 128 و در جان ویک: قسمت سوم- پارابلوم 94 نفر را کشت.

3- این فیلم‌ها از موزیکال‌های قدیمی هالیوودی الهام گرفته‌ شده‌اند

آواز در باران

چاد استاهلسکی، که طرفدار پر و پا قرص فیلم‌های موزیکال است، از این که اعتراف کند مجموعه فیلم‌هایش از برخی از بهترین فیلم‌های هالیوودی که پر از رقص و آواز هستند الهام گرفته است، ابایی ندارد. استاهلسکی در مصاحبه‌ای در سال 207 به ایمپایر گفته بود که در حین ساخت فیلم‌های جان ویک ، «اشکها و لبخندها»، «آواز در باران» و فیلم‌های قدیمی دنی کی به او کمک کرده‌اند. (هم‌چنین از نظر او «لالالند» بهترین فیلم آن سال بود)
استاهلسکی توضیح داده بود:” من در ابتدا جذب هنرهای رزمی شدم و فیلم‌های هنگ‌کنگی را نگاه می‌کردم و همه چیز از این شروع شد که شنیدم جکی چان ‌گفت: برو رقص ببین! باید بیشتر شبیه رقص باشد!”
استاهلسکی در مورد فیلم اول می‌گوید:” نمی‌خواهم بگویم این فیلم موزیکال بود، اما قصد داشتم اجرایی زنده بر اساس رقص باشد.”

2- هلی بری برای بازی‌ در Parabellum شش ماه تمرین کرد

هالی بری

تمرین‌های هلی بری برای جان ویک که به توضیح خودش سخت‌ترین کاری بوده است که در زندگی‌اش انجام داده است، آن‌چنان سنگین بوده است که شش ماه طول کشید.
برای بازی‌ در پرده‌ی دوم «پارابلوم»، بری شش ماه، پنج روز در هفته، تمام اصول بدلکاری و مبارزه را تمرین کرد. بری گفته است این تمرین‌ها شامل تمرین با اسلحه، جیو-جیتسو، آیکیدو و بسیاری از هنرهای رزمی بوده است. علاوه بر آن بری تمرین‌های زیادی با سگ‌ها داشت تا برای صحنه‌هایش در فیلم با دو سگ شپرد بلژیکی آماده شود.

1- سه تا از دنده‌های بری در حین تمرین این فیلم شکست

هلی بری در حالتمرین برای جان ویک 3

هلی بری تنها تمرین‌های سختی برای «جان ویک: قسمت سوم» نداشت، بلکه او آن‌چنان سخت تمرین می‌کرد که سه تا از دنده‌هایش را شکست. بری گفته است با اینکه دچار آسیب شده بود تا مدتی از تمرین دست برنداشت، اما در نهایت مجبور شد تمرین را متوقف کند، و در نتیجه نگرانی جدی به وجود آمد که شخص دیگری جایگزین او در این فیلم شود. خوشبختانه تیم «پارابلوم»صحنه‌های مبارزه‌ی فیلم را طوری تنظیم کردند تا او زمان کافی برای استراحت و درمان داشته باشد. بری گفت:” استاهلسکی تولید فیلم را کمی عقب انداخت، در نتیجه من برگشتم و زمانی که برگشتم واقعا احساس بهتری داشتم.”

مجموعه فیلم های جان ویک

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی بروگان موریس در وب‌سایت eightieskids است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان