سایپا پس از مدت ها گمانه زنی در خصوص محصولات آینده خود و نشر شایعات مختلف، سرانجام از کراس اوور جدید خود که شاید به نام سایپا کراس کانتری معرفی شود، در نسخه پیش تولید رونمایی کرده است.
دو خودرو جدید سایپا یعنی سدان رهام و کراساوور (نیمشاسی) مذکور با اتکا به مگاپلتفرم کاملا ایرانی SP100 طراحی شدهاند و قرار است در سال 1399 به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شوند.
مدل سدان رهام این خودروها در چند تیپ مختلف و با بهرهگیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد.
مدل کراساوور سایپا کراس کانتری نیز که در رده خودروهای مدرن طراحی شده در انتهای سال آینده و در چند تیپ با بهرهگیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد.
گروه خودروسازی سایپا برنامهریزی برای تولید انبوه مدل سدان SP100 را آغاز کرده و قرار است در ماههای آتی این محصول به بازار عرضه شود.
سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است و به نظر می رسد که درست مانند رهام، شاهد استفاده از موتور توربو شده تیبا بر روی بدنه این خودرو باشیم.
امکانات و مشخصات سایپا کراس کانتری
براساس تصاویر منتشر شده در مراسم رونمایی، به نظر می رسد که سایپا کراس کانتری تفاوت چندانی در بحث تجهیزات با رهام نداشته باشد و به نوشته اسب بخار: مواردی نظیر فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، استارت دکمه ای، سانروف، چراغ روشنایی روز، تهویه الکتریکی، باربند تزئینی، ضربه گیرهای گلگیر، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور و دوربین عقب، زیرسپرهای متفاوت از رهام، تریم داخلی چرم و پارچه، سقف مشکی، رینگ آلومینویمی تراش خورده، کروز کنترل و… از جمله امکانات کراس اوور معرفی شده بر روی پلتفرم SP100 خواهند بود.
قیمت غیر قابل پیش بینی کراس اوور سایپا
در زمان معرفی مدل اولیه رهام، قرار بود تا این خودرو با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان به دست مصرف کننده برسد اما پس از تغییرات نرخ ارز و جایگزین شدن پیشرانه توربو تیبا به جای پیشرانه برلیانس و حذف شدن گیربکس اتوماتیک، قیمت تمام شده این خودرو در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، اما در خصوص نسخه کراس اوور سایپا رهام، نیز می توان حدس زد که با توجه به قیمت بالاتر تیبا هاچ بک نسبت به تیبا صندوق دار، کوییک نسبت به ساینا و...شاهد افزایش قیمت نسبت به نسخه عادی رهام باشیم، طبیعتا در صورت بازگشت گیربکس اتوماتیک به این خودروها، قیمت نیز بیش از پیش افزایش خواهد یافت و شاید لمس ارقام 200 میلیونی نیز چندان تعجب برانگیز نباشد.