۱۲ فیلم برتر سینمای کره جنوبی که از تماشای آن ها پشیمان نخواهید شد [قسمت اول]

در ۹ فوریه ۲۰۲۰، آکادمی اسکار با دادن جایزه بهترین فیلم سال، که ارزشمندترین جایزه آکادمی به شمار می آید، به فیلم «انگل» (Parasite)، تاریخ سازی کرده و بدین ترتیب این فیلم متعلق به سینمای کره جنوبی به اولین فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ سینما تبدیل شد که ارزشمندترین جایزه اسکار را با خود به خانه می برد

12 فیلم برتر سینمای کره جنوبی که از تماشای آن ها پشیمان نخواهید شد [قسمت اول]

در 9 فوریه 2020، آکادمی اسکار با دادن جایزه بهترین فیلم سال، که ارزشمندترین جایزه آکادمی به شمار می آید، به فیلم «انگل» (Parasite)، تاریخ سازی کرده و بدین ترتیب این فیلم متعلق به سینمای کره جنوبی به اولین فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ سینما تبدیل شد که ارزشمندترین جایزه اسکار را با خود به خانه می برد. این فیلم به کارگردانی بونگ جون هو توانست بر رقیبانی مانند «1917»، «جوکر» (Joker) و «ایرلندی» (The Irishman) پیروز شده و جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه اورجینال را نیز از آنِ خود سازد. این موفقیت بزرگ برای «انگل» و بون جون هو بار دیگر بر اهمیت سینمای بین المللی و فیلم های ساخته شده در خارج از حلقه هالیوود و سینمای ایالات متحده تاکید کرد.

به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

اگر چه سینمای بین المللی، از فرانسه گرفته تا مکزیک و ایتالیا را نباید نادیده گرفت، اما سینمای کره جنوبی یکی از شلوغ ترین صنایع فیلمسازی در جهان را دارد که در سال های اخیر فیلم های قابل توجه و تحسین شده ای در آن ساخته شده اند. به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

1- انگل (2019)

اگر بخواهیم فهرستی از بهترین فیلم های سینمای کره جنوبی تهیه کنیم، این فهرست بدون نام «انگل» بدون شک چیزی کم خواهد داشت. هجویه ضد سرمایه داری و شاهکار مدرن بونگ جون هو یکی از اورجینال ترین و هیجان انگیزترین فیلم هایی است که در دهه های اخیر بر پرده سینماها به نمایش درآمده و به همین دلیل جای تعجب ندارد که «انگل» توانست با پیشی گرفتن از تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینما، جایزه ارزشمند بهترین فیلم سال اسکار را بدست آورد. این فیلم که داستان خانواده کیم را روایت می کند، به وضوحی بی سابقه نابرابری اقتصادی در جامعه کنونی کره جنوبی را به تصویر می کشد، به ویژه زمانی که پای خانواده کیم که به شدت از لحاظ مالی در مضیقه است به میان می آید.

وقتی که پسر خانواده شانسی در جهت کار کردن برای خانواده متمول پارک بدست می آورد، اعضای خانواده کیم نقشه ای می کشند که می تواند زندگی محقرانه و نابسامان آن ها را به یک زندگی لوکس تبدیل کند. فراز و نشیب ها و پیچش های داستانی «انگل» بسیار جذاب تر از آن هستند که بخواهیم آن ها را در این مطلب اسپویل کنیم، از این رو اگر تاکنون موفق به دیدن شاهکار بونگ جون هو نشده اید، داستان جذاب فیلم را برای شما فاش نخواهیم کرد. در هر صورت، «انگل» که کار خود را با بردن جایزه نخل طلایی فستیوال کن آغاز کرده و با جایزه بهترین فیلم اسکار به پایان رساند، به حق جایگاه اول این فهرست و عنوان بهترین فیلم سینمای کره جنوبی تاکنون را به خود اختصاص داده است.

به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

2- شعر (2010)

فیلم «شعر» (Poetry) یکی از تحسین شده ترین و البته تاثیرگذارترین و احساسی ترین فیلم های سینمای کره جنوبی است که در سال 2011 منتشر شد. این فیلم درام خانوادگی به کارگردانی و نویسندگی لی چانگ دونگ در مورد زنی به نام یانگ می جا- با بازی یون جئونگ هی بازیگر کهنه کار سینمای کره جنوبی که برای بازی در این فیلم از بازنشستگی خارج شد- است که در دهه 70 عمر خود به سر برده و با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کند. در شرایطی که او سعی دارد با بیماری خود و مشکلاتی که برایش ایجاد کرده و همچنین نوه بداخلاقش کنار بیاید، می جا از شعر برای معنا بخشیدن به دنیای همیشه در حال تغییرش استفاده می کند.

از آن به بعد، داستان فیلم با چندین تغییر و پیچش بزرگ مواجه می شود، از جمله ماجرای ناراحت کننده حمله نوه اش به یکی از دختران همکلاسی. در نهایت می جا می تواند شرایط را کنترل کرده و آرامش را بیابد، علیرغم این که حافظه اش به شدت نقصان یافته و شرایط دشواری برای وی ایجاد کرده است. در اولین اکران عمومی، فیلم «شعر» در فستیوال کن 2010 به نمایش درآمد و جایزه بهترین سناریو این جشنواره را بدست آورد که ثابت می کرد داستان های کوچک، احساسی و مربوط به خانواده بدون توجه به کشور و زبانی که فیلم در آن ساخته می شود می تواند توجه مخاطبان در سراسر جهان را به خود جلب کرده و آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

3- رفیق قدیمی (2003)

فیلم «انگل» در مجامع سینمایی بین المللی باعث شناخته شدن و تقدیر بیش از پیش از سینمای کره جنوبی شد اما برای عاشقان و کهنه کاران سینما، هنوز هم «رفیق قدیمی» یا «پیر پسر» (Oldboy) شناخته شده ترین و تحسین شده ترین فیلم سینمای کره است. این فیلم به کارگردانی پارک چان ووک و بر اساس کمیک بوکی به همین نام از دو نویسنده ژاپنی ساخته شده که قسمت دوم یک فرانچایز سه گانه به نام «سه گانه انتقام» است که بدنبال «همدردی با آقای انتقام» (Sympathy for Mr. Vengeance) و پیش از «بانوی انتقام» (Lady Vengeance) ساخته شد. فیلم داستان مردی به نام دائه سو را روایت می کند، مردی که پیش از فرار از بازداشتگاه، با تزریق مواد مخدر بیحال و سپس ربوده می شود که در ادامه به 15 سال زندانی بودنش در اتاق یک هتل می انجامد.

«رفیق قدیمی» پر از پیچش های داستانی و سکانس های خشونت بار است اما تلاش دائه سو برای پیدا کردن هویت شخصی که او را ربوده، کنار آمدنش با رابطه عاشقانه جدیدش و همچنین فرار از دست دار و دسته خلافکاری که هنوز او را تعقیب می کنند، جذاب ترین بخش های این فیلم هستند. پیچش داستانی پایان فیلم بسیار تکان دهنده تر و غیرمنتظره تر از هر فیلمی است که تاکنون بر پرده سینما دیده اید اما به لطف کارگردانی استادانه و دقیق پارک، «رفیق قدیمی» از کلیشه شوک دهندگی بیخود و خشونت برای به تصویر کشیدن داستانی جذاب از انتقام و خونریزی دور می ماند. این فیلم بعدها توسط اسپایک لی در سال 2013 بازسازی شد اما نسخه آمریکایی آن هیچگاه نتوانست اعتبار و جذابیت نسخه اورجینال کره ای را بدست آورد.

به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

4- مادر (2010)

بونگ جون هو با فیلم هایی مانند «برف شکن» (Snowpiercer) و «انگل» توانست به بازار سینمایی ایالات متحده راه یابد اما نباید تعدادی از کارهای اولیه او را نادیده گرفت که از آن جمله می توان به فیلم «مادر» (Mother)- یا «Madeo» در زبان کره ای- اشاره کرد. در این فیلم، کیم هایه جا در نقش مادر بازی می کند، زنی که در شهر کوچک محل زندگی خود و علیرغم اینکه مجوزهای لازم را ندارد اما طب سوزنی انجام می دهد. وی زنی است که علاقه ای شدید به تنها پسرش دارد، پسری که به شدت از ناتوانی ذهنی رنج برده و در صورتی که تحریک شود خشونتی شدید از خود نشان می دهد. بعد از یک سری بدبیاری و اتفاق ناخوشایند، پسر داستان به قتل یک دختر متهم می شود و مادر باید راهی برای تبرئه فرزندش که فکر می کند به ناحق به قتل متهم شده بیابد.

با این وجود مادر هنوز چیزهای زیادی در مورد پسر خود نمی داند که همین نادانسته ها باعث می شوند که وی برای محافظت از فرزندش دست به هر کاری زده و بسیاری از خطوط قرمز را زیر پا بگذارد. فیلم «مادر» در چندین فستیوال سینمایی به نمایش درآمده و مورد تحسین منتقدین نیز قرار گرفت. بعد از یک اکران محدود در ایالات متحده، فیلم بونگ جون هو در سال 2015 به طور گسترده تری در این کشور به نمایش درآمده و در کره جنوبی نیز عملکرد خوبی در گیشه داشته، به یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای کشور تبدیل شد.

به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

5- سوختن (2018)

فیلم «سوختن» (Burning) یا «Beoning» که بر اساس یک داستان کوتاه نوشته هاروکی موراکامی بزرگ با عنوان «انبار می سوزد» ساخته شده، به محض انتشار در سال 2018 مورد ستایش منتقدان قرار گرفته و توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرد. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی مشترک لی چانگ دونگ که از سرشناس ترین کارگردانان سینمای کره جنوبی به شمار می آید، داستان رمان نویس جوانی را روایت می کند که با زنی از گذشته اش دوباره ارتباط برقرار می کند، زنی که از او می خواهد در مدتی که وی در سفر به آفریقا به سر می برد از خانه او مراقبت کرده و به گربه اش غذا بدهد.

رابطه این دو رفته رفته پیچیده شده و زمانی که زن داستان همراه با نامزدش از سفر آفریقا باز می گردد، رابطه آن ها پیچیده تر و عجیب تر از قبل می شود. منتقدان در سراسر جهان به خاطر سناریو دقیق و پرجزییات و همچنین ساختار فیلم که بسیار آرام شکل می گیرد، کارگردانی و روایت «سوختن» را ستوده اند، که علیرغم کنار گذاشته شدن از فهرست نهایی نامزدهای اسکار نود و یکم، به اولین فیلم سینمای کره جنوبی تبدیل شد که بسیاری آن را شایسته قرار گرفتن در میان نامزدهای اسکار می دانستند.

به بهانه موفقیت بزرگ و تاریخی فیلم «انگل» در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم های برتر کره جنوبی که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد آشنا کنیم.

6- ندیمه (2016)

فیلم «ندیمه» یا «کنیز» (The Handmaiden) ساخته پارک چان ووک، کارگردان اهل کره جنوبی، که بر اساس رمانی به نام «جیب بر» (Fingersmith) نوشته سارا واترز ساخته شده اما فضای داستان را از انگلستان دوره ملکه ویکتوریا به دوران اشغال کره جنوبی توسط ژاپنی ها تغییر می دهد. این فیلم که در قالب سه بخش روایت می شود، بر زندگی بانو هایدکو تمرکز دارد، وارث ثروتمندی که یک مرد خلافکار قصد دارد به او نزدیک شده و از او سوء استفاده کند. مرد ماجرا که مصمم است با ازدواج با هایدکو ثروت او را از آنِ خود کند، یک جیب بر استخدام می کند تا وارد زندگی بانو شود اما رفته رفته مشخص می شود که هایدکو چیزهای زیادی می داند و بعد از آن که دختر جیب بر چیزهای بیشتری در مورد گذشته هایدکو می فهمد، شرایط به کلی تغییر می کند.

«ندیمه» بدو شک یک تریلر جذاب و هیجان انگیز است که ارزش تماشا کردن دارد. این فیلم که به خا طر کارگردانی دقیق و سنجیده، تصاویر خیرعه کننده و داستان پیچیده اش مورد ستایش قرار گرفته، با واکنش مثبت منتقدان نیز مواجه شده و در صدر بسیاری از فهرست های برتر سینمایی سال 2016 قرار گرفت و در ادامه در مراسم بفتا توانست جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را نیز به خود اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: 10 فیلم تماشایی و برتر سینمای کره جنوبی که هالیوود به آن ها حسادت می کند

کیش تور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان