به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، بر خلاف اینکه برخی رسانه ها این خودرو را «رهام کراس» می نامند، اطلاعات رسمی حاکی از آن است که سایپا نامی متفاوت از رهام را برای این خودرو انتخاب خواهد کرد. SP100 پلتفرم چندگانه کمپانی سایپا است که تا به امروز دو محصول بر روی آن معرفی شده است. پلتفرم های چندگانه این قابلیت را دارند تا در یک دوره زمانی واحد، 5 محصول را در کلاس های مختلف روی خط تولید داشته باشند. از جمله پلتفرم های چندگانه معروف دنیا، سازه PF1 و PF2 گروه PSA است.
اطلاعات فنی حاکی از آن است که پروژه پلتفرم SP100 از سال ها قبل در سایپا مطرح بوده و با توجه به همکاری های خارجی موجود، بر اساس پلتفرم XP90 تویوتا توسعه پیدا کرده است. این پلتفرم تویوتا در برخی محصولات چینی ها حاضر در بازار ایران دیده می شود و حال سایپا با برنامه ریزی های خود، این سازه ژاپنی را بر اساس نیاز خود آماده کرده است.
در سال 1397، «سایپا رهام» اولین محصول SP100 است که به عنوان یک سدان رده C یا B پلاس به بازار ایران معرفی شد. به گفته مدیرعامل سایپا، چرخه تامین قطعات رهام آماده به کار است که از تابستان 99، این سدان ملی به روی خط تولید می رود.
دومین محصول این پلتفرم که هنوز نام تجاری اش مخشص نیست، SP100 کراس اوور نام دارد. با توجه به تصاویر موجود، این خودرو یک هاچ بک کراس به حساب می آید. اما با توجه به اینکه فعلا بر روی پلتفرم SP100، هاچ بکی معرفی نشده است بر اساس اصول مهندسی و خودروسازی، پذیرش SP100 کراس اوور به عنوان یک خودروی شبه شاسی بلند قابل قبول است.
با توجه به سیاست های سایپا و مبانی مربوط به پلتفرم های چندگانه، بدیهی است که رهام و SP100 کراس اوور از یک سطح ویژگی های فنی بهره خواهند بود. سایپا برنامه داشت تا پیش از تحریم ها پیشرانه 1٫65 لیتری 113 اسب بخار و 154 نیوتن متر گشتاور برلیانس را بر روی سدان رهام و SP100 کراس اوور نصب کند. همچنین قرار بود در زمان معرفی این کراس اوور، پیشرانه 1٫5 لیتری توربو 150 اسب بخار با گشتاور 215 نیوتن متری نیز برای خانواده SP100 معرفی گردد. اما بازگشت تحریم ها باعث شده تا این اتفاق نیافتد و بحث نصب پیشرانه های دیگر مطرح شود.
در حال حاضر با توجه به زیرساخت های سایپا نصب دو پیشرانه زیر بر روی رهام و SP100 کراس اوور به واقعیت نزدیک تر است:
پیشرانه 1٫5 لیتری M15 توربو و 8 سوپاپ
105 تا 122 اسب بخار
155 نیوتن متر
پیشرانه 1٫5 لیتری M18 توربو و 16 سوپاپ
135 تا 148 اسب بخار
190 تا 210 نیوتن متر گشتاور
در حال حاضر جعبه دنده 5 سرعته دستی بر روی نمونه های قابل عرضه سایپا رهام نصب شده و قطعا SP100 کراس اوور هم با این جعبه دنده توان پیشرانه اش را به چرخ های جلو می رساند. یکی دیگر از جعبه دنده های انتخابی شرکت سایپا، شش سرعته اتوماتیک است که زیرساخت مهندسی HPT در آن دیده می شود.
سطح امکانات خانواده SP100 چقدر است؟
با توجه به اطلاعات رسمی موجود، سازه SP100 می تواند امکانات مختلفی را در دل خود جای دهد. سایپا رهام و SP100 کراس اوور می توانند در نمونه های فول آپشن به چنین ویژگی هایی مجهز شوند:
6 کیسه هوای 10 نقطه ای
فرمان کمکی برقی
ترمز ABS-EBD-BA
ترمزهای دیسکی جلو و عقب
سامانه کنترل پایداری الکتریکی
سامانه کنترل سرعت و حرکت در سراشیبی (مختص به SP100 کراس اوور)
سامانه شروع حرکت در سربالایی
صندلی برقی راننده
کروز کنترل
نمایشگر لمسی
سنسور پارک و دوربین عقب
چراغ روشنایی روز
سانروف
استارت دکمه ای
بلوتوث
تهویه اتوماتیک
رادار نقطه کور
کامپیوتر سفر
آینه های تاشو برقی
با وجود قابلیت نصب این امکانات بر روی خانواده SP100، وجود تحریم ها باعث شده تا امکان تامین قطعات برخی آپشن ها بر روی سایپا رهام و SP100 کراس اوور امکان پذیر نباشد. برای همین به احتمال زیاد نسخه پایه این دو خودرو در سال 1399 با دو کیسه هوا، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، ترمز ABS-EBD-BA، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و… وارد خط تولید می شود. همچنین احتمال دارد که امکاناتی نظیر سانروف بر روی این خودروها در گام نخست قابل سفارش باشد.
ایمنی خانواده SP100 چگونه است؟
نمونه اولیه رهام و سدان SP100 در شرایطی تولید شد که تحریم های آمریکا آغاز نگردیده بود و امکان تامین فلزهای خارجی برای این خودرو فراهم بود. در تست های ایمنی و استاندارد انجام شده در مراکز تخصصی آلمانی (توف)، سایپا رهام با دو کیسه هوا و سازه ای با فلزات وارداتی سه ستاره ایمنی را بر اساس استاندارد یورو انکپ 2018 و گلوبال انکپ 2019 به دست آورد. اما با توجه به مشکل تامین فلزهای خارجی، معلوم نیست که میزان استحکام و ایمنی پایه خانواده SP100 با فلزات داخلی در چه سطحی است!
قیمت سایپا SP100 کراس اوور و رهام چه قدر است؟
شنیده ها حاکی از آن است که سایپا در ماه های ابتدایی سال 1399 پیش فروش رهام و SP100 کراس اوور را آغاز خواهد کرد. چند هفته گذشته هم همایش تامین قطعات خانواده SP100 در سالن همایش های مرکز پژوهش های شرکت نفت به صورت خصوصی برگزار شد. برخی افراد حاضر در این مراسم اعلام کرده اند که احتمالا رهام دنده ای و توربو در نمونه پایه با قیمتی در بازه 128 تا 150 میلیون تومان (عدد قطعی در این بازه به شرایط روز عرضه دارد) به دست مشتریان خواهد رسید. این افراد می گویند که عدد مورد نظر سایپا بر اساس شرایط روز، بهایی کمتر از 135 میلیون تومان است. همچنین SP100 کراس اوور نیز به خاطر داشتن چند ویژگی بیشتر قیمتی در بازه 140 تا 170 میلیون تومان را خواهد داشت که البته احتمال ارزش گذاری نمونه پایه این خودرو با قیمت 155 میلیون تومان با توجه به شرایط روز محتمل است.